סגור
טיימס סקוור מנהטן ניו יורק
כאילו אין שם מספיק כאוס תחבורתי, טיימס סקוור במנהטן (צילום: Dan Mewing/Moment via Getty)

בגלל טענה לאפליה גזעית: ניו יורק ביטלה את החוק המחייב לחצות כביש במעבר חצייה

מעתה ניתן יהיה לחצות כביש בעיר היכן שרוצים, מבלי להסתכן בקנס של 300 ד', והסיבה לכך: יוזמי הצעת החוק טענו כי יותר מ-90% מהדו"חות שהונפקו אשתקד היו לשחורים והיספנים; בשנים האחרונות בוטל החוק בערים ומדינות נוספות בארה"ב, כולל בקליפורניה

העיר ניו יורק ביטלה את החוק המחייב לחצות כבישים רק במעברי חצייה. פירוש הדבר כי החל מהשבוע ניתן לחצות כביש היכן שרוצים וגם בניגוד לרמזורים מבלי להסתכן בקנס.
חברת המועצה העירונית מרסדס נרסיזה, שהייתה מיוזמי הצעת החוק, טענה כי הסיבה העיקרית לביטול חוק הג'ייווקינג (Jaywalking) הייתה האפליה הגזעית באכיפתו. לדבריה, יותר מ-90% מהדו"חות שהונפקו בשל העבירות הללו בשנה שעברה היו לאנשים שחורים והיספנים.
"בוא נודה בזה, כולם בניו יורק חוצים איך שבא להם. אנשים פשוט מנסים להגיע לאן שהם צריכים", אמרה. "אין סיבה שיהיו קיימים חוקים שאוסרים על התנהגות שכיחה ויומיומית, במיוחד אם הם פוגעים בעיקר בקהילות מיעוטים".
עם זאת, בחוק ציינו כי חציית כביש לא במעבר חצייה היא התנהגות מסוכנת, וכי להולכי רגל במקרים אלו אין זכות קדימה.
בשנים האחרונות החוק הזה בוטל בלא מעט ערים ומדינות נוספות ברחבי ארה"ב, ביניהן דנבר, קנזס סיטי, קליפורניה ונבאדה. "ערים שבאמת אכפת להן מבטיחות בדרכים, מתמקדות בתכנון כבישים, מהירות מקסימלית ורכבים גדולים ומסוכנים, ולא מחוקים על היכן אפשר לחצות", אמר מייק מקג'ין מארגון America Walks.
לפי הארגון, חוקי הג'ייווקינג קודמו בשנות ה-30 של המאה הקודמת על ידי תעשיית הרכב, וזאת כדרך להרחיק את הולכי הרגל מהכבישים ולפנות יותר מקום למכוניות. בניו יורק אושר החוק בשנת 1958 והקנס על חצייה אסורה עמד על עד 300 דולר. השנה חולקו כבר מאות דו"חות.
"אף אחד מעולם לא אמר 'איך אני שמח שעצרו את ההולך רגל הזה שחצה כביש'", סיכמה נרסיזה. "באמצעות ביטול הקנסות אנחנו מאפשרים לשוטרים להתמקד בנושאים החשובים באמת".