סגור
מפעל פולקסווגן בוולסבורג גרמניה
מפעל פולקסווגן בוולסבורג, גרמניה (צילום: Volkswagen AG)

לראשונה מאז נוסדה: פולקסווגן שוקלת לסגור מפעלים בגרמניה

לפי הגרדיאן, יצרנית הרכב הגרמנית עדכנה את העובדים שהיא מתכננת לסגור לפחות מפעל אחד לייצור רכבים ומפעל אחד לייצור חלקים במדינה, בשל "המצב פיננסי הלחוץ". 300 אלף העובדים בגרמניה צפויים להערים קשיים

יצרנית הרכב הגרמנית פולקסווגן שוקלת לסגור מפעלים בגרמניה, זאת לראשונה מאז נוסדה לפני 87 שנים. המהלך, שיוביל גם לפיטורים, עלה לדיון לאחר שתוכנית חיסכון בעלויות שהושקה בשנה שעברה לא הצליחה להשיג את הקיצוץ המיוחל בהוצאות, זאת בין השאר בשל תוכניות פרישה מרצון שהוצעו לעובדים. בגרדיאן דיווחו כי החברה עדכנה את איגודי העובדים על תוכנית לסגור לפחות מפעל אחד לייצור רכבים ומפעל אחד לייצור חלקים בגרמניה.
"הסביבה הכלכלית הפכה קשה יותר, ומתחרים חדשים נכנסים לשוק האירופי", מסר מנכ"ל החברה אוליבר בלום. "גרמניה ספציפית משתרכת מאחור במונחים של תחרותיות, ובסביבה הזו, אנחנו כחברה חייבים לפעול בנחישות". לפיכך, בחברה אישרו כי לא יעמדו בהתחייבות שלהם לא לפטר עובדים בגרמניה עד 2029, כך שצפויים עימותים עם איגודי העובדים החזקים, וכן עם הממשלה במדינת סקסוניה התחתונה בגרמניה, שמחזיקה ב-20% מהחברה ותומכת בשמירה על מקומות עבודה. כך, ראש ממשלת סקסוניה התחתונה, סטפן וייל, אמר אתמול כי "אין מחלוקת על כך שפולקסווגן צריכה לנקוט פעולה", אך הוסיף כי סגירת מפעלים היא רק אפשרות אחת העומדת בפני החברה. "אנחנו מצפים לכך שסגירות המפעלים פשוט לא יקרו", הדגיש.
עם זאת, בחברה מסרו בתגובה כי המצב הפיננסי "הלחוץ" פירושו ש"לא ניתן יותר לשלול את האפשרות של סגירת מפעלי ייצור מכוניות וחלקים". פולקסווגן נפגעה מהירידה בביקוש למכוניות חשמליות באירופה, ומהתכווצות נתח השוק שלה בסין, הנחשבת לשוק הרווחי ביותר שלה. החברה מעסיקה כ-300 אלף עובדים בגרמניה, המייצגים כמעט חצי מכלל העובדים ברחבי העולם. כמו כן, המנכ"ל בלום טען כי כלל תעשיית הרכב האירופית נמצאת "במצב מאד חמור".
בדומה לפולקסווגן, בחודש שעבר טענו בפורד שהתחרות מצד היריבות הסיניות היא שגרמה לכך שביטלו תוכנית לבניית דגם חדש של מכונית חשמלית ודחו השקה של טנדר חשמלי. כך, גם ג'נרל מוטורס ומרצדס בנץ דחו תוכניות להרחבת ההיצע החשמלי שלהן, בעוד שטסלה מתמודדת עם ירידה במכירות.
בבעלותה של פולקסווגן מותגי פולקסווגן, אאודי, פורשה, סיאט וסקודה. ביולי הודיעה החברה על האפשרות שתסגור מפעל של אאודי בבלגיה – סגירת המפעל הראשונה של החברה מזה 40 שנים. בחודש שעבר פרסמה החברה את תוצאותיה למחצית הראשונה של השנה, שכללו ירידה של 2% במספר הרכבים שנמכרו לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועמדו על 4.3 מיליון כלי רכב, וירידה של 11% ברווח התפעולי ל-10.1 מיליארד יורו.