סגור
זוכת פרס נובל לכלכלה קלאודיה גולדין claudia goldin
זוכת פרס נובל לכלכלה, קלאודיה גולדין (צילום: wikipedia)

פרס נובל בכלכלה לקלאודיה גולדין על תרומתה לחקר נשים בשוק העבודה

"פרופ' גולדין סיפקה את התיעוד המקיף הראשון של השתתפות נשים בשוק העבודה במשך מאות שנים", כתבו בוועדת הפרס. בין ממצאיה להסבר הפער המגדרי בשכר: החלטות קריירה מתקבלות בגיל צעיר יחסית ומושפעות מחוויות של דורות קודמים

פרס נובל לכלכלה הוענק היום לפרופרסור קלאודיה גולדין מאוניברסיטת הארוורד על תרומתה לידע בנושא נשים בשוק העבודה. "קלאודיה גולדין, סיפקה את התיעוד המקיף הראשון של הכנסות נשים והשתתפותן בשוק העבודה במשך מאות שנים", כתבו בוועדת הפרס. באמצעות נבירה בארכיונים ואיסוף נתונים היסטוריים, גולדין הצליחה להציג עובדות חדשות ומפתיעות לעיתים. "העובדה שהבחירות של נשים לעיתים היו ונותרו מוגבלות בידי נישואים ואחריות לטיפול בבית ובמשפחה עומדת בלב הניתוח והמודלים שלה", הסבירו את הבחירה בה. המחקר שלה חושף את הסיבות לשינוי, ואת המקורות העיקריים לפער השכר המגדרי. לגולדין יוענק פרס של 11 מיליון קורונות שבדיות (כמיליון דולר).
גולדין ידועה בעיקר בזכות עבודתה ההיסטורית על נשים בכלכלת ארה"ב. מחקריה של גולדין, היסטוריונית כלכלית וכלכלנית עבודה, כוללים נושאים כמו כוח העבודה הנשי, הפער בין המינים בשכר, אי-שוויון בהכנסה, שינויים טכנולוגיים, חינוך והגירה. "הבנת תפקידן של נשים בשוק העבודה חשובה לחברה. הודות למחקר פורץ הדרך של קלאודיה גולדין, אנו יודעים כעת הרבה יותר על הגורמים הבסיסיים ועל אילו חסמים ייתכן שיהיה צורך לטפל בעתיד", אומר יעקב סוונסון, יו"ר הוועדה לפרס במדעי הכלכלה.
עוד ציינה ועדת הפרס כי "למרות המודרניזציה, הצמיחה הכלכלית והעלייה בשיעור הנשים המועסקות במאה העשרים, במשך תקופה ארוכה הפער המגדרי בשכר כמעט שלא נסגר". לדברי גולדין, מסבירים בוועדת הפרס, "חלק מההסבר הוא שהחלטות חינוכיות, המשפיעות על חיים שלמים של הזדמנויות קריירה, מתקבלות בגיל צעיר יחסית. אם הציפיות של נשים צעירות נוצרות על ידי חוויות של דורות קודמים - למשל, האמהות שלהן, שלא חזרו לעבודה עד שהילדים גדלו - אז ההתפתחות תהיה איטית".
בשנה שעברה הוענק הפרס לשלושה זוכים – יו"ר הפדרל רזרב לשעבר בן ברננקי, פרופסור בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת שיקגו בות' דאגלס דיאמונד ופרופסור בבית הספר לעסקים אולין של אוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס פיליפ דיבוויג על תרומתם לחקר הבנקאות ומשברים פיננסיים.
גולדין בת ה-77 היא האישה השלישית בלבד שזכתה בפרס היוקרתי. הראשונה הייתה אלינור אוסטרום שזכתה ב-2009 ואחריה אסתר דופלו ב-2019.
לפי הודעת הוועדה, התובנות שלה חוצות את גבולות ארה"ב וזוהו תבניות דומות במדינות רבות אחרות. "המחקר שלה מעניק לנו הבנה טובה יותר של שוקי העבודה של אתמול, היום ומחר", סיכמו.