סגור

למרות זינוק בהכנסות, גולדמן זאקס האיץ שוב את קצב הפיטורים השנתי

בנק ההשקעות צפוי להשיל כ־4% מכוח האדם הגלובלי במסגרת תוכנית שנתית לסינון עובדים לא יעילים. פרמטר מרכזי: מידת הנוכחות של העובדים במשרד. הפיטורים מגיעים ברקע עונת בונוסים עגומה בגלל ירידה בהיקף העסקאות. להערכת כלכלני הבנק ניצחון לקמלה האריס בבחירות לנשיאות יתמרץ את הכלכלה  

בנק גולדמן זאקס נערך לקצץ משורותיו את העובדים עם הביצועים הנמוכים יותר וצפוי להשיל עד סוף השנה כ־4% מכוח האדם הגלובלי, שהם כ־1,800 עובדים. הקיצוצים הללו יתבצעו בכמה מחלקות במוסד הפיננסי.
מדובר במהלך שהוא חלק מהערכה שנתית שמבצע הבנק, הידועה כ"הערכת משאבים אסטרטגית" (SRA). הליך ההתייעלות השנתי בוחן את ביצועי הבנק בעזרת מספר משתנים, כאשר השאיפה היא לקצץ 2%-7% מכוח האדם, בהתבסס על מספר פרמטרים של ביצועים. לאורך השנים הטווח הזה השתנה בהתאם לתנאי השוק ולתחזית הפיננסית של גולדמן זאקס. "הפיטורים כבר התחילו ויימשכו לאורך הסתיו", כך לפי אחד הגורמים המעורים בפרטים, שאמר את הדברים ל"וול סטריט ג'ורנל". שיקול שהפך רלוונטי יותר בעת הזו הוא הנוכחות של העובדים במשרד, זאת לאחר שבמהלך מגיפת הקורונה וגם אחרי תקופת הסגרים, גולדמן ובנקים אחרים הקלו את הדרישות בכל הנוגע להיקף שעות העבודה במשרד. עם זאת, כעת הם מתחילים להערים קשיים על עובדים שמראים נוכחות נמוכה.

צניחה של 25% בבונוסים

בדומה לגולדמן זאקס, גם בנקים מובילים אחרים, בהם ג'יי.פי מורגן וסיטיגרופ, מפעילים תוכניות התייעלות במטרה לסנן עובדים לא יעילים. ברקע אקלים כלכלי לא יציב, מספר מוסדות פיננסיים בארצות הברית צמצמו את היקף כוח האדם ברבעון הראשון של השנה. בחישוב מצרפי, הבנקים השילו מעל 5,000 משרות במסגרת מהלכי הידוק החגורה, זאת בהובלת סיטיגרופ, שקיצץ כ־2,000 משרות במטרה להגביר את הרווחיות. במהלך המגפה, גולדמן הקפיא את תוכנית ההתייעלות, אך חזר ליישם אותה ב־2022, כאשר באותה שנה קיצץ כ־6% מכוח האדם. בסתיו שעבר, במסגרת תוכנית ה־SRA, גולדמן ביצע קיצוצים נוספים, אף כי אלה היו בקצה הנמוך יותר של הטווח הטיפוסי.


גל הפיטורים השנה מגיע בעקבות עונת בונוסים עגומה עבור העובדים, שעבדו על פחות עסקאות ב־2023. עבור כלל פעילות בנקאות ההשקעות בוול סטריט, הבונוסים רשמו צניחה של 25% בשנה שעברה. בחודשים האחרונים, תחזית יציבה יותר לגבי אקלים הריבית הצפוי בארצות הברית נתנה תקווה למנהלים הפיננסים בוול סטריט, כי בצורת ההשקעות עומדת לקראת סיום. גולדמן חזר להתמקד בפעילות ההשקעות בוול סטריט אחרי שהחליט לצאת מתחום ההלוואות לצרכן. בחודש שעבר דיווח הבנק על זינוק של 21% בהכנסות מבנקאות השקעות ברבעון השני בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ל־14.2 מיליארד דולר. הבנק רשם גם עלייה חדה של 27% בהכנסות מניהול פעילות העושר והנכסים. בה בעת, סערה פוליטית, אם תיווצר, עשויה להעיב שוב על פעילות ההשקעות, כאשר משקיעים ממתינים עתה לתוצאות הבחירות לנשיאות כדי לקבוע את המשך התנהלותם.

טראמפ יגדיל את המכסים

ברקע התחזקותה של המועמדת הדמוקרטית קמלה האריס, העוקפת את טראמפ בכ־3.5% לפי סקרים אחרונים, כלכלני גולדמן זאקס חוזים עתיד כלכלי ורוד יותר בתרחיש של ניצחון לדמוקרטים וסבורים כי קצב צמיחת התמ"ג יהיה גבוה יותר. ההיפך הגמור צפוי תחת המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ. "להערכתנו, אם טראמפ ינצח בבחירות, בין אם בניצחון סוחף או עם ממשל חצוי, הפגיעה בצמיחה כתוצאה ממכסים ומדיניות הגירה נוקשה יותר תגבר על ההשפעה הפיסקאלית החיובית שתהיה לשימור רוב קיצוצי המסים", ציינו כלכלני הבנק במכתב למשקיעים אתמול. "הצמיחה של כלכלת ארצות הברית צפויה לקבל את התמריץ הגדול ביותר שלה בשנתיים הבאות מהדמוקרטים, בראשות קמלה האריס, במידה ותנצח בבחירות בנובמבר", כתבו. גם שוק התעסוקה צפוי לצמיחה חזקה יותר, הדגישו. "תחת האריס, צמיחת המשרות תהיה גבוהה ב־10,000 לחודש מאשר בתרחיש של ניצחון טראמפ עם ממשל חצוי, וגבוהה ב־30 אלף מאשר בתרחיש של ניצחון רפובליקני סוחף", מעריכים בגולדמן זאקס. ניצחון של טראמפ, הוסיפו, יוביל קרוב לוודאי להעלאת המכסים על יבוא מכוניות מסין, מקסיקו והאיחוד האירופי, מה שיאיץ את אינפלציית הליבה.