FTלמרות זינוק במחירים, ביקוש חסר תקדים לטיסות בארה"ב
FT
למרות זינוק במחירים, ביקוש חסר תקדים לטיסות בארה"ב
מחירי טיסות הפנים טיפסו באפריל ב־18.6%, העלייה החודשית החדה ביותר בתולדות מדד המחירים. חברות התעופה מגלגלות את עלויות הדלק והעבודה המאמירות על הצרכנים, ואולם אלה להוטים לנסוע והביקושים עולים על ההיצע
בעוד האמריקאים נחושים לטוס למרות העלייה המואצת ביותר מזה עשרות שנים במחירי טיסות הפנים, חברות תעופה אמריקאיות נערכות להקפיץ את מחירי הטיסות אף יותר.
על פי הלשכה האמריקאית לנתוני תעסוקה, מחירי הטיסות זינקו באפריל ב־18.6% לעומת החודש הקודם, העלייה החודשית החדה ביותר בתולדות מדד המחירים לצרכן. מחירים אלה הם מהתורמים הגדולים ביותר לעלייה של 8.3% במדד המחירים לצרכן שנרשמה בחודש שעבר.
האינפלציה מאיימת
בחישוב שנתי, מדד מחירי הטיסות טיפס ב־33.3%, העלייה השנתית הגדולה ביותר מאז 1980, וזאת למרות שלנוכח מגפת הקורונה, המחירים באותה תקופה ב־2021 היו עדיין נמוכים. "אנחנו מקווים שהלקוחות יעמדו בעליות מחירים לאורך זמן", אמר ג'פרי גו, מנכ"ל Star Alliance, תאגיד חברות התעופה העולמי, הכולל את יונייטד איירליינס ולופטהנזה. אבל "התעשייה איננה אדישה לעובדה שיוקר המחיה ועליית האינפלציה מסכנים את התאוששותה", הוסיף.
הביקושים עולים על ההיצע, מה שמאפשר לספקים לגלגל על הלקוחות את העלויות המאמירות של דלק ועבודה. הוצאות הנסיעות גדלות בכל הפרמטרים במקביל לעלייה המהירה במחירי הטיסה, כך שקצב ההזמנות אמור להישמר, אמרה מישל מאייר, הכלכלנית הראשית לזירת ארה"ב ב־Mastercard Economics Institute.
"הצרכנים יוכלו להתמודד"
הצמיחה החזקה בשכר בשילוב היקפי חיסכון גדלים, משמעותם כי הצרכנים יהיו מסוגלים ככל הנראה "להתמודד עם עליות המחירים לאורך זמן, במיוחד כשמדובר בסוג של הוצאות שמקבלות עדיפות", הסבירה. אין גם סימנים לכך שהעלייה הנוכחית בתחלואת הקורונה פגעה בהוצאות על טיסות, כפי שארע בגלים קודמים של המגפה.
על רקע התחזקות הביקושים לנסיעות, חברות התעופה בארה"ב אופטימיות לגבי הביקושים בקיץ הקרוב והתאוששותן הכללית, וזאת למרות הלחצים האינפלציוניים הפועלים על הצרכנים.
"הביקושים הם החזקים שנצפו מעולם", אמר רוברט אייסום, מנכ"ל חברת אמריקן איירליינס, במהלך שיחת רווחים באפריל. שלוש חברות התעופה הגדולות בארה"ב - אמריקן, יונייטד ודלתא איירליינס - מצפות לרבעון שני רווחי, כאשר יונייטד אף צופה לשיא בהכנסות הרבעוניות.
סמנכ"ל המסחר הראשי של יונייטד, אנדרו נוצ'לה, אמר בכנס של התעשייה שהתקיים בחודש מרץ, כי החברה לא שיווקה בהנחה מוקדמת כרטיסי טיסה לקיץ. "שמרנו את המושבים ואנחנו מוכרים אותם כעת בתשואות גבוהות בהרבה, כך שאנו מרוצים למדי".
לפי הבנק האמריקאי ריימונד ג'יימס, המחיר הממוצע בכל חברות התעופה בארה"ב עבור טיסת פנים, שהוזמנה שבוע לפני הנסיעה, עמד ב־9 במאי על 208 דולר, עלייה לעומת 188 דולר ב־2 במאי, אבל ירידה ביחס ל־214 דולר ב־11 באפריל. ובינתיים, לפי סוואנטי סית, אנליסטית של ריימונד ג'יימס, חברות התעופה האמריקאיות טסות ברבעון השני עם 7% פחות מושבים לעומת התקופה המקבילה ב־2019.
"תמיד קיימת תקרת מחירים, כי החל מרמה מסוימת הביקושים יירדו", אמרה הליין בקר, אנליסטית ב־Cowen. אבל "אנחנו לא צופים ירידה בטווח הקצר". לפי בקר, לפחות עד חודש יוני יטפסו המחירים ב־7% בחודש, מה שיאפשר לאמריקאים לעמוד בעליות המחירים עד אחרי הקיץ. "אנחנו מודאגים לגבי ההזמנות של ספטמבר ואוקטובר", ציין.
ביקוש חזק למושבי פרימיום
קיבולת המושבים מוגבלת בגלל עליית מחירי הדלק ומצוקת כוח אדם, בין השאר בגלל צווארי בקבוק שנוצרו בהכשרת טייסים, אמרה סית, שמעריכה כי עליות המחירים יימשכו עוד כמה חודשים. "עלויות הדלק, שמהוות 25% עד 40% מעלויות חברת התעופה, גבוהות היום בכמעט 80%", אמרה. שלוש חברות התעופה הגדולות בארה"ב, שאינן מגדרות דלק, דיווחו על הצלחה בגלגול העלות לנוסעים.
גם עלויות העבודה של חברות התעופה טיפסו על רקע העלאות שכר שביצעו כדי למשוך ולשמר עובדים. תוכניות הטיסה הושפעו גם ממחסור במטוסים: אמריקן קיצצה את לוח הטיסות בעקבות עיכובים מתמשכים במסירות של דגמי בואינג 787 דרימליינר, בעוד שמטוסי בואינג 777 של יונייטד, המהווים 10% מהצי שלה, נותרו מקורקעים לאחר תקלת מנוע שאירעה בשנה שעברה.
הביקושים המשיכו לטפס, לאחר שהצרכנים שסבלו מחסך בטיסות בתקופת המגפה, הזמינו חופשות לקיץ. ספקים מדווחים במקביל על נכונות גדולה יותר לרכוש מושבי פרימיום.
התאוששות הנסיעות העסקיות גם היא מואצת, ומכניסה לתמהיל הנתונים נוסעים שלא מחפשים בהכרח טיסות מוזלות. נכון לסוף מרץ, אמריקן החזירה לעצמה כ־85% מההכנסות מטיסות פנים עסקיות.