סגור
שידור העימות בין האריס לטראמפ בבר ב טוסון אריזונה
שידור העימות בין האריס לטראמפ בבר באריזונה (צילום: AFP/ Rebecca Noble)

פרשנות
טראמפ לעג להאריס בעימות והפסיד בנקודת החוזקה שלו: הכלכלה

המועמד הרפובליקני לנשיאות ניצל את הזמן שהוקצב לו בדיבייט הראשון מול יריבתו הדמוקרטית בעיקר כדי לבקר אותה במקום להציג את המדיניות שלו. האריס מאידך התחייבה להפחית מסים למעמד הביניים ולטפל בבעיות הדיור והבריאות 

זו היתה הפעם הראשונה שבה נפגשה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית קמלה האריס פנים מול פנים עם יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ. על במת הדיבייט בפילדלפיה, האריס צעדה הישר אל הפודיום של הנשיא לשעבר, עמוק אל תוך שטחו, לחצה את ידו והציגה את שמה. אם כי הדבר לא מנע מטראמפ לפנות אליה לאורך העימות כ"היא".
המחווה של האריס, שלכאורה יש בה משהו מיותר (הרי קשה להאמין שטראמפ לא יודע את שמה) תהיה סימן מבשר לאירוע כולו — שליטה מובהקת שלה, לעומת טראמפ שאיבד את קור רוחו שוב ושוב, מתפתה לפרובוקציות ברורות מאליהן, לא מסוגל לשלוט ביצרו וחוטא בקטנוניות כאוטית. בהחלט לא מראה מלבב.
הכלכלה — סוגיית מפתח עבור הבוחרים, האמורה להיות נקודת החוזקה הפוליטית של טראמפ — לא טופלה היטב על ידו, והוא בעיקר התאמץ לזהות את האריס עם נשיאותו של ביידן. "היא ביידן", אמר בשלהי הדיון, "האינפלציה הגרועה ביותר שהיתה לנו אי־פעם", הוסיף. "כלכלה נוראית, כי האינפלציה הפכה אותה לרעה כל כך. והיא לא יכולה להתחמק מזה".
האריס לא נשארה חייבת. "ברור שאני לא ג'ו ביידן. ואני בהחלט לא דונלד טראמפ ומה שאני מציעה זה דור חדש של מנהיגות למדינה שלנו". בין היתר, התחייבה המועמדת הדמוקרטית להפחית מסים למעמד הביניים ולטפל בבעיות הדיור וביטוח הבריאות, להן היא ערה ורגישה במיוחד בהיותה "בת למעמד הביניים". "השארת את שוק העבודה הגרוע ביותר מאז השפל הכלכלי הגדול", אמרה האריס וקבעה כי הקדנציה של ביידן הוקדשה כולה לתיקון הכאוס שהותיר אחריו טראמפ. "מסרנו להם כלכלה ושוק מניות חזקים יותר מאשר בתחילת המגפה", הגיב טראמפ והכריז כי בחירה בהאריס תהיה "סופה של המדינה".
האריס ניצחה את הדיבייט, אבל יותר מכך — טראמפ הפסיד אותו. מי שמכיר את המועמד ודעותיו השמרניות, את גישתו לכלכלה, לשוק המניות ולפרוטקציוניזם כלכלי, לא יכול היה למצוא את הטראמפ לו ציפה לו בדיון. במקום להציג את עקרונות המדיניות שלו, טראמפ ניצל את הזמן שהוקצב לו בעיקר כדי להסביר את המדיניות של האריס או ללעוג עליה.
בסוגיית מלחמת ישראל וחמאס זה בלט במיוחד. "היא שונאת את ישראל. היא אפילו לא נפגשה עם נתניהו כשהוא הגיע לקונגרס לנאום חשוב מאוד. היא סירבה להיות שם כי היא היתה במסיבה עם חברות שלה. היא הלכה למסיבה", אמר טראמפ, כשהגיע תורו להשיב לשאלה שנגעה לקיפאון המו"מ בנוגע להפסקת אש. "היא שונאת את ישראל. אם היא תהיה הנשיאה, אני מאמין שישראל לא תתקיים תוך שנתיים מהיום, ואני די טוב בתחזיות. במקביל, בדרכה שלה, היא שונאת את האוכלוסיה הערבית. כל המקום הולך להתפוצץ", אמר, וסיכם בסופו של הקיטור הארוך: "אני אסדר את זה ומהר, ואסיים את המלחמה עם אוקראינה ורוסיה אם אבחר לנשיא, אסיים את זה עוד לפני שאהיה נשיא".
האריס לא התבלבלה והעניקה תשובה מסודרת, גם אם פוליטית לעילא. "בואו נבין איך הגענו לכאן. ב־7 באוקטובר חמאס, ארגון טרור, טבח ב־1,200 ישראלים, רבים מהם צעירים, שפשוט השתתפו בקונצרט. נשים נאנסו בצורה נוראית. ולכן אמרתי אז, ואני אומרת את זה עכשיו, לישראל יש את הזכות להגן על עצמה", הדגישה. "זה משנה איך היא עושה את זה, וזה גם נכון שהרבה יותר מדי פלסטינים חפים מפשע נהרגו; ילדים, אמהות. ומה שאנחנו יודעים זה שהמלחמה הזו חייבת להסתיים. היא חייבת להסתיים מיד". האריס התחייבה לעבוד מסביב לשעון כדי לשחרר את החטופים ולהביא להפסקת אש. "עלינו להתוות מסלול לפתרון שתי מדינות, ובפתרון הזה, חייב להיות ביטחון לעם הישראלי ולישראל, ומידה שווה לפלסטינים", אמרה. "הדבר היחיד שאבטיח לכם תמיד, זה שתמיד אתן לישראל את היכולת להגן על עצמה, בפרט בכל הקשור לאיראן, וכל איום שאיראן ושלוחותיה מציבות על ישראל".
הדומיננטיות והרהיטות של האריס אינם הבטחה לניצחון. המרוץ לבית הלבן צמוד וטראמפ הוא המועמד המועדף לנצח, גם אם בשוליים צרים. אבל הבמה בפילדלפיה היתה של האריס, שגיחכה לנוכח תשובותיו המעורפלות, לחצה על כל הנקודות הכואבות — מפשיטות הרגל שלו, להיותו עבריין מורשע ומטרה ללעג מצד בכירי הצבא ומנהיגים עולמיים, להפסדו הצורם לביידן בבחירות ואפילו גודל הקהל שמגיע לעצרות שלו.
נקודה זו הרגיזה את טראמפ עד כדי כך, שהוא מיהר להתייחס אליה (קטנוניות מוכרת שאינה אהודה בציבור), זאת למרות שהשאלה שהופנתה אליו נגעה באחת החוזקות הפוליטיות שלו: ההגירה. "קודם כל, תן לי להגיב לגבי העצרות", אמר טראמפ לכתבי ABC שניהלו את הדיון. "אנשים לא עוזבים את העצרות שלי, יש לנו את העצרות הכי גדולות, את העצרות הכי מדהימות בהיסטוריה של הפוליטיקה". לגבי סירובו לקבל את תוצאות בחירות 2020 טען טראמפ, כי "קיימות כל כך הרבה הוכחות לכך", שנגנבו ממנו.