סגור
נשיאת אוניברסיטת קולומביה מינוש שפיק
נשיאת אוניברסיטת קולומביה מינוש שפיק (צילום: AP Photo/Mariam Zuhaib)

נשיאת אוניברסיטת קולומביה התפטרה, מהומות של פרו פלסטינים בניו יורק

מינוש שפיק הודיעה על התפטרותה, כ-4 חודשים אחרי פרוץ המחאות האנטי-ישראליות. "זו הייתה תקופה שבה היה קשה להתגבר על דעות שונות בקהילה שלנו, וגבתה מחיר ממשפחתי", אמרה. לאחר ההתפטרות: פרו-פלסטינים התפרצו לאירוע תמיכה בקמלה האריס וזרקו רימוני עשן, "עשרות נעצרו" 

נשיאת אוניברסיטת קולומביה שבניו יורק, פרופ' מינוש שפיק, התפטרה הלילה (בין רביעי לחמישי) מתפקידה - כארבעה חודשים לאחר שפרצו בקמפוס האוניברסיטה הפגנות פרו-פלסטיניות נגד ישראל, שבעקבותיהן היא ספגה ביקורת רבה. כך היא הודיעה באימייל לסטודנטים ולצוות האוניברסיטה.
פעילים פרו-פלסטינים יצאו לחגוג ברחובות שכונת הארלם בניו יורק לאחר ההודעה על התפטרותה, ובמקום התפתחו מהומות אלימות לאחר שכמה מהם התפרצו לאירוע תמיכה במועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב קמלה האריס, בהשתתפות ראש העיר אריק אדמס והמושלת קאת׳י הוקול. המפגינים זרקו רימוני עשן לעבר מתחם המסעדה שבו נערך האירוע, ולפי המוחים כמה עשרות נעצרו. צפו בתיעוד המהומות:

"זו הייתה תקופה של מהומה שבה היה קשה להתגבר על דעות שונות ברחבי הקהילה שלנו, תקופה שגבתה מחיר ניכר ממשפחתי, כפי שעשתה עבור אחרים בקהילה שלנו", מסרה. האוניברסיטה הודיעה כי קטרינה ארמסטרונג תשמש כנשיאה הזמנית.
באפריל האחרון, נזכיר, פרצו מחאות אנטי-ישראליות גדולות בקמפוס האוניברסיטה - שבהמשך התפשטו גם לאוניברסיטאות רבות נוספות ברחבי ארה"ב, חלקן אוניברסיטאות יוקרתיות המשתייכות ל"אייבי ליג" ("ליגת הקיסוס").
גל ההפגנות התבסס בין היתר עקב היעדר אכיפה מצד ראשי האוניברסיטאות. בהפגנות נראו גילויי אלימות מילולית - ולעיתים אף אלימות פיזית - נגד סטודנטים יהודים וישראלים, נשמעו באופן תדיר התבטאויות אנטישמיות ואף נראו הבעות תמיכה מובהקות בטרור. בין היתר, אחת הדרישות הבולטות של המפגינים הייתה הסרת השקעות בישראל.
סביב פרופ' שפיק התפתחה סערה בעקבות התנהלותה אל מול ההפגנות בקמפוס, וסימני שאלה עלו על האופן שבו היא מנהלת את המשבר שמפלג את המוסד מאז 7 באוקטובר. שפיק ספגה לאורך התקופה האחרונה ביקורת קשה מצד כמה חברי סגל על כך שלא מנעה תקריות אנטישמיות בקמפוס, ובניסיון להרגיע את המצב - היא הופיעה בשימוע בפני הקונגרס. במהלך כהונתה היא הזעיקה את המשטרה לקמפוס פעמיים כדי לפזר הפגנות, מה שגרר תגובות חריפות מצד חלק מהסטודנטים והמרצים, בעוד אחרים, כולל תורמים חשובים, טענו שהיא לא עשתה מספיק כדי להגן על הסטודנטים היהודים בקמפוס.
התפטרותה של שפיק, שנכנסה לתפקיד רק ביולי שעבר, הפתיעה בעיתוי שלה - פחות משלושה שבועות לפני פתיחת שנת הלימודים. חברי הוועד המנהל של האוניברסיטה הביעו תמיכה בלתי מסויגת בהנהגתה לאורך התקופה האחרונה, והקמפוס היה שקט יחסית במהלך הקיץ.
״היה לי הכבוד והזכות להוביל את המוסד המדהים הזה, ואני מאמינה שבעבודה משותפת התקדמנו במספר של תחומים חשובים״, כתבה שפיק במכתב ההתפטרות שלה. "במהלך הקיץ הרהרתי והחלטתי שהמעבר שלי הלאה בשלב זה יאפשר לקולומביה לעבור את האתגרים שלפנינו בצורה הטובה ביותר. אני מפרסמת את ההודעה הזאת כעת כדי שמנהיגות חדשה תוכל לקחת מקום לפני תחילת השנה האקדמית החדשה״.
עוד היא כתבה: ״גם כשהמתח, הפילוג והפוליטיזציה שיבשו את פעילות הקמפוס שלנו בשנה האחרונה, המשימה והערכים המרכזיים שלנו מתקיימים וימשיכו להנחות אותנו בעמידה באתגרים שלפנינו. ניסיתי לנווט בנתיב שמקיים עקרונות אקדמיים ומתייחס לכולם בפיוס ובחמלה. זה היה מעיק עבור הקהילה, ועבורי כנשיאה ברמה האישית - למצוא את עצמי מטרה לאיומים והתעללות, כמו גם עמיתים ותלמידים. כפי שאמר הנשיא לינקולן - 'בית מפוצל נגד עצמו אינו יכול לשרוד' - עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי להתנגד לכוחות הקיטוב בקהילה שלנו. אני נשארת אופטימית שאפשר להתגבר על הבדלים באמצעות חילופי דעות כנים, הקשבה אמיתית ויחס זה לזה בכבוד״.
שפיק הוסיפה כי היא תעבור לתפקיד יועצת לממשל הבריטי. ״התבקשתי על ידי שר החוץ של בריטניה לעמוד בראש כוח משימה לבחינת גישת הממשלה לפיתוח בינלאומי וכיצד לשפר את היכולת שלה בתחום", כתבה. "אני שמחה מאוד שזה ייתן לי את ההזדמנות לחזור לעבוד במאבק בעוני העולמי וקידום פיתוח בר קיימא, תחומים שמעניינים אותי כל חיי. זה גם מאפשר לי לחזור לבית הלורדים כדי לשוב ולעסוק בסדר היום החקיקתי החשוב שהציגה ממשלת בריטניה החדשה״.
זאת הפעם השלישית בשנה האחרונה שנשיאת אוניברסיטה ב"ליגת הקיסוס" מתפטרת בגלל מחאות שקשורות לישראל וחמאס. בינואר האחרון התפטרה נשיאת אוניברסיטת הרווארד, קלודין גיי, כחצי שנה לאחר שנכנסה לתפקיד. חודש לפני כן התפטרה נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה (Upenn), ליז מגיל. השתיים התפטרו לאחר ש"כיכבו" בשימוע מביש בקונגרס בעקבות האנטישמיות הגוברת בקמפוסים אחרי הטבח ב-7 באוקטובר. במהלך הדיון גיי סירבה להתייחס לשאלה אם קריאה לרצח-עם של יהודים נוגדת את תקנון ההתנהגות בקמפוס.