סגור
כריסטיאנו רונלדו כריסטיאנו רונאלדו במדי אל נאסר הסעודית סעודיה אוגוסט 2024
כריסטיאנו רונלדו במדי אל נאסר הסעודית, החודש (צילום: Yasser Bakhsh/Getty Images)

סעודיה ממשיכה להגדיל ההשקעות המקומיות, אבל נתקלת בקשיים

שווי הנכסים של קרן ההון הריבונית הסעודית זינק אשתקד ב-29%, כאשר 76% מההשקעות היו במדינה עצמה, לעומת 51% ב-2022. עם זאת מיזמי תשתית נדחו או צומצמו, וליגת הכדורגל בה הושקעו כספים רבים אינה מושכת תשומת לב בינלאומית

סעודיה מתקדמת בתוכניותיה להתמקד בהשקעות מקומיות – ומציבה תנאי סף גבוהים יותר עבור משקיעים זרים המגיעים לממלכה. כך מדווחות CNBC ורויטרס. שווי הנכסים של קרן ההון הריבונית של סעודיה (PIF) במדינה קפץ ב-29% ל-766 מיליארד דולר ב-2023, לפי הדו"ח השנתי שלה שפורסם השבוע. 76% מההשקעות היו בסעודיה עצמה, לעומת 68% ב-2022 ו-51% ב-2021.
ברויטרס מציינים כי היקף הנכסים המקומיים של הקרן גדל עוד יותר מתחילת 2024, לאחר שסעודיה העבירה אליה 8% ממניות ענקית הנפט הממשלתית ארמקו, דבר שסייע בהגדלת היקף נכסיה ל-925 מיליארד דולר.
ההשקעות המקומיות נובעות בחלקן מהעובדה שהנפט נסחר סביב 80 דולר לחבית - הרבה מתחת לרמה המבטיחה איזון תקציבי, 96 דולר לחבית; לפיכך, ההון של הקרן הוא אחד המקורות הזמינים עבור סעודיה למימון מיזמי ענק.
במקביל בממלכה אישרו חוקים ורפורמות שנועדו לתמוך במדינה בעודה עובדת על תוכנית "חזון 2030" שלה שמהותה גיוון כלכלתה, המסתמכת היום בעיקר על נפט.
אחת הדוגמאות לכך היא חוק שנכנס לתוקף ב-1 בינואר 2024, ודורש מחברות זרות הפועלות באזור המפרץ למקם את המטה המזרח תיכוני שלהן בריאד אם ברצונן לחתום על חוזים עם סעודיה. כמו כן, חוק ההשקעות שעודכן לאחרונה אמור למשוך יותר השקעות זרות לסעודיה – וקבע לעצמו מטרה של 100 מיליארד דולר בהשקעות זרות שנתיות עד 2030.
עם זאת לא הכל ורוד בממלכה. ברויטרס מציינים כי ליגת הכדורגל הסעודית, למשל, שהחתימה כוכבים כמו כריסטיאנו רונלדו בעלויות עצומות, עדיין אינה מושכת תשומת לב בינלאומית. בנוסף, מגה פרויקטים של PIF, בעיקר בתחום התשתיות, עדיין אפופים באי-ודאות, בעיקר בכל הנוגע לעלותם. סעודיה הודיעה כי עיכבה או צמצמה חלק ממיזמי התשתיות שלה, בהם עיר צרה וארוכה באורך 170 קילומטר (Line).
"הדו"ח של PIF מהווה מעבר מהשקעות חיצוניות למיקוד בהזדמנויות מקומיות. הימים שבהם סעודיה נחשבה לשמורה פיננסית ותו לא נמצאים מאחורינו", אמר טאריק סלומון, יושב ראש אמריטוס בלשכת המסחר האמריקאית בסעודיה ל-CNBC. "כיום, הצלחתה של ה-PIF תלויה בשותפויות המבוססות על אמון הדדי וחזון ארוך טווח, בהן מצופה מבעלי העניין לתרום למדינה באופן משמעותי באמצעות הון, ולא רק לחפש לעצמם רווחים".