סגור
הפסקת חשמל ב הוואנה קובה 18.10.24
הפסקת חשמל בהוואנה, קובה, אתמול (צילום: REUTERS/Norlys Perez REFILE)

יום שני ברציפות: הפסקות חשמל נרחבות בקובה

10 מיליון תושבי קובה נותרו ללא חשמל בסוף השבוע; ראש הממשלה האשים את התשתיות הרעועות והמחסור בדלק שהוחמר בעקבות הוריקן מילטון

ממשלת קובה הודיעה כי החשמל במדינה החל לחזור באופן הדרגתי, בעיקר לבתי חולים ולחלקים מהבירה הוואנה. זאת, לאחר שרשת החשמל באי קרסה היום (שבת) שוב, לאחר הקריסה הראשונה אתמול שהשאירה את המדינה בעלטה.
למרות הודעת הממשלה, סוכנות רויטרס דיווחה כי הרוב המכריע של תושבי קובה, שבה מתגוררים 10 מיליון בני אדם, נותרו ללא חשמל (נכון ל-22:00 שעון ישראל, 15:00 שעון קובה).
המשבר החל אתמול בצהריים (שעון קובה), לאחר שתחנת הכוח אנטוניו גיטרס - אחת מתחנות הכוח הגדולות במדינה - קרסה, דבר שגרם להפסקת חשמל כללית באי. ראש הממשלה, מנואל מררו קרוס, האשים את התשתיות הרעועות והמחסור בדלק שהוחמר בעקבות הוריקן מילטון שהקשה על הגעת ספינות אספקה לאי.
1 צפייה בגלריה
הפסקת חשמל 3 ב הוואנה קובה 18.10.24
הפסקת חשמל 3 ב הוואנה קובה 18.10.24
הפסקת חשמל בהוואנה, אתמול
(צילום: UTERS/Norlys Perez)
בקובה גם מאשימים את הסנקציות שהטילה עליה ארה"ב ומקשות על רכישת דלק וחלקי חילוף לתחנות הכוח. "יש כאלה ששרים שירי ניצחון ומבקשים לראות את קובה כורעת על ברכיה עם מערכת חשמל שאינה מתפקדת", צייץ היום סגן שר החוץ קרלוס פרננדס דה קוסיו.
לפי רויטרס, הרמזורים במדינה אינם פועלים, והמסחר בערים הופסק ברובו. בחנויות בהן ניתן לרכוש לחם ומוצרים בסיסיים אחרים המסובסדים על ידי המדינה, נוצרו תורים ארוכים. כל בתי הספר והפעילויות הלא חיוניות במדינה, כולל מועדוני הלילה, יישארו סגורים עד יום שני. עובדים לא חיוניים נקראו להישאר בבית, וגם שירותי ממשלה לא חיוניים הוקפאו.
לזארו גוארה, בכיר במשרד האנרגיה הקובני האחראי על רשת החשמל, אמר היום: "אנחנו לא יכולים להבטיח שנצליח להפעיל מחדש את מערכת החשמל היום, אבל אנחנו מעריכים כי תירשם התקדמות משמעותית".
פקידים בקובה אומרים כי גם לאחר שהמשבר הנוכחי ייפתר והחשמל יחזור - השיבושים צפויים להימשך; זאת בין השאר מאחר שרוסיה, ונצואלה ומקסיקו הפחיתו את יצוא הדלק לאי.
"זה מטורף", אמר אלוי פון, פנסיונר בן 80 מהוואנה. "זה מראה את השבריריות של מערכת החשמל שלנו. אין לנו עתודות".