ארגון הסחר העולמי פסימי: חתך את תחזית הצמיחה השנתית ל-2.5%
ארגון הסחר העולמי פסימי: חתך את תחזית הצמיחה השנתית ל-2.5%
זאת לעומת תחזית קודמת הצופה צמיחה של 4.7% במסחר העולמי בשנת 2022; בארגון מתריעים מפני השלכות הפלישה הרוסית לאוקראינה, ומכך שתגביר את הלחצים הקיימים על שרשראות האספקה ואף תגרום למשבר מזון - בעיקר בשל הקשיים בייצוא חיטה, תירס ודשנים; חשש זה רק מתגבר בשל מגבלות הקורונה בשנגחאי והשפעתן על נמל המכולות החשוב שלה
ארגון הסחר העולמי (WTO) חתך את תחזית המסחר העולמי השנה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה.
מנהלת הארגון, ד"ר נגוזי אוקונג'ו–איוולה (Ngozi Okonjo-Iweala) מסרה כי התחזית הקודמת, שעמדה על צמיחה של 4.7%, קוצצה ל-2.5% בשל "ההשפעה של המלחמה והמדיניות הקשורה לכך". הקיצוץ נובע גם מהבעיות המתמשכות בשרשראות האספקה שהחלו בעקבות התפרצות הקורונה.
לדבריה, השיבושים יובילו לעליית מחירי המזון. "החשש שלי הוא שמתבשל לנו פה משבר מזון", הסבירה בריאיון ל-BBC. היא ציינה כי אף שרוסיה ואוקראינה מייצגות כ-2.5% מייצוא הסחורות העולמי, הן "משמעותיות ביותר בסקטורים מסוימים". עוד הוסיפה כי "החשש הראשון הוא כמובן לגבי אזרחי אוקראינה, שנאלצים לעזוב את בתיהם ואין להם מספיק אוכל". להערכתה, הכלכלה העולמית "תסבול ממספר השלכות חמורות", כשמדינות עניות ירגישו בצורה קשה יותר את השפעות המחסור.
האספקה של מוצרי מזון רבים, ביניהם חיטה ותירס הושפעה לרעה בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה. לפי הערכות, באיחוד האירופי יתמודדו עם מחסור של שמן חמניות. בסך הכל, 46.9% מהייצוא העולמי של שמן החמניות מגיע מאוקראינה ו-29.9% מרוסיה, אך באוקראינה נאלצו לסגור את הנמלים בעקבות המלחמה ולכן לא יכולים לייצא. "אני באמת מוטרדת מ(התפתחות) רעב, בעיקר במדינות עניות שלא יכולות להרשות זאת לעצמן", הוסיפה.
אוקונג'ו–איוולה, לשעבר שרת האוצר של ניגריה, אמרה כי באפריקה בין 35 ל-55 מהמדינות מיבאות חיטה ודגנים אחרים מרוסיה ואוקראינה ו-22 מדינות מייבאות דשנים. "לפי בדיקות של הבנק האפריקאי לפיתוח, במדינות רבות מחירי המזון כבר עלו ב-20%-50%", ציינה. עם זאת, היא הביעה אופטימיות שיימצא פתרון לבעיות האספקה, וכי בטווח הקצר מדינות צריכות לשנות את הרגלי התזונה כדי לצרוך יותר מוצרים מקומיים.
מלבד מחירי המזון, ההערכה היא כי המלחמה תשפיע על המחיר גם של סחורות נוספות. כך למשל, תעשיית הכרייה הרוסית אחראית לחומרים כמו פלדיום החיוני בייצור מכוניות. "בטווח הקצר עד הבינוני אני מניחה שהלחצים האינפלציוניים יימשכו", סיכמה.
החמרה בשיבושים בנמל שנגחאי
ובינתיים, הסגר שהטילו הרשויות בשנגחאי שבסין בעקבות התפרצות של הקורונה מוביל לשיבושים נוספים בשרשראות האספקה העולמיות, כך לפי דיווח באתר CNN.
אתמול (ו') הוארכו ההגבלות שהוטלו בחלקים נרחבים של העיר, ולפיכך צפויה החמרה בעיכובים בנמל מה שיוביל לעלייה נוספת בעלויות השינוע. שנגחאי הוא נמל המכולות העמוס ביותר בעולם.
הרשויות בעיר הטילו בתחילת השבוע סגר בשני שלבים על 25 מיליון התושבים. ביום שישי הוטל סגר גם על החלק המערבי של העיר בעוד שהסגר הוארך בשכונות המזרחיות לאחר שהתגלו 9 מקרים חיוביים לקורונה.
לפי הנתונים שאספו בחברת VesselsValue, מספר הספינות שחיכו לפריקת הסחורה או שישחררו אותן בנמל שנגחאי זינק השבוע ליותר מ-300, עלייה של קרוב לפי 5 בשבועיים וחצי האחרונים.
"העומס בשנגחאי לרוב מחמיר בתקופה הזו של השנה. אך העלייה הנוכחית גבוהה בהרבה מכפי שהיה בשנה שעברה ומהרמות העונתיות הרגילות", נמסר מהחברה שמנטרת את נתוני הספנות העולמיים.
מארסק, אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם, ציינה גם היא כי הסגר בשנגחאי עלול להוביל לעיכובים ועלויות גבוהות יותר. עם זאת, הממשלה המקומית טענה כי פעילות המטענים תישאר ללא שינוי גם במהלך הסגר.
בחודש שעבר חשפה החברה המנהלת את הנמל בשנגחאי כי תפעיל מערכת סגורה שתחייב את העובדים להישאר במקומות ספציפיים ולהישמע לפרוטוקולים מסוימים על מנת למנוע התפשטות של הקורונה. אולם בשל הגבלות התנועה, ההמתנה הארוכה בכניסות והדרישות לבדיקות קורונה ולבידוד, נהגי משאיות רבים מתקשים להעביר מטענים אל ומחוץ לנמל. "הסגר בשנגחאי הוא מהמורה לשרשראות האספקה העולמיות שכבר נפגעו מהמתיחות הגיאופוליטית", הגיב הכלכלן בנסאי מדהבאני מ-ANZ ריסרץ'.