סגור
financial times

אמזון פועלת לשבור את הדואר המלכותי הבריטי ערב חג המולד

על רקע התפשטות האומיקרון והעלייה בהזמנות המקוונות, הענקית האמריקאית הזניקה את כוח העבודה שלה ומציעה בונוסים של 1,000 ליש"ט למשיכת עובדים שישברו את הדומיננטיות של רויאל מייל בממלכה

מאזן הכוחות בשוק משלוחי החבילות בבריטניה משתנה, וגם במקרה הזה אמזון היא הגורם המשבש העיקרי. החברה מנסה לערער על מובילת השוק, רויאל מייל, במה שצפויה להיות עונת הכריסמס הקשוחה ביותר עבור חברות השילוח בממלכה.
שוק העבודה הוא במצבו ההדוק ביותר זה ארבעה עשורים וזמינות העובדים תקבע כנראה את הצלחת המשלוחים העונה או כשלונם. אמזון נקטה יוזמה ומציעה בונוסים של 1,000 ליש"ט למשוך עובדים. ענקית הטכנולוגיה האמריקאית הרחיבה גם את כוח העבודה שלה לחג המולד לסביבות 75 אלף עובדים השנה, ובכך הזניקה את מספר עובדיה מפחות משליש העובדים ברויאל מייל לפני המגפה לכחצי כעת.
שתי הקבוצות המרכזיות בשוק הבריטי מעסיקות יחד עוד 20 אלף עובדים זמניים כדי להתמודד עם השיא בהזמנות על רקע הזינוק במכירות מקוונות מאז המגפה. הן מתחרות ביריבות הרמס, DHL, UPS, DPD , ויודל (Yodel). "הנושא העיקרי מעכשיו ועד לחג המולד קשור לזמינות העובדים", הגיב טום פורבס, סגן נשיא האחראי על השליחויות בחברת מטפאק (Metapack) המפתחת תוכנות המחברות בין מרכזי הפצה וחברות שילוח.
1 צפייה בגלריה
מרכז אמזון ב לונדון
מרכז אמזון ב לונדון
מרכז אמזון בלונדון. מספר החבילות עלה ב־2020 בשליש
(צילום: גטי אימג'ס)
התפשטות זן האומיקרון הקשתה אף יותר על מאמצי גיוס העובדים. ב"רויאל מייל" דווח שמספר הנעדרים מעבודה הוכפל לעומת התקופה המקבילה ב־2018 .
בהתאם, מאמצי הגיוס הפכו חיוניים ביותר על רקע הדחיפה שנתנה המגפה להזמנות מקוונות ובהתחשב בשנים של שיעורי הצמיחה הגבוהים. חברות השילוח הבריטיות סיפקו בשנה שעברה 5 מיליארד חבילות, שהן 14 מיליון חבילות ביום, עלייה של שליש מ־2019, כך לפי חברת הטכנולוגיה פיטני באוס. הנתונים הללו צפויים לעלות ל־5.7 מיליארד חבילות והסימנים המוקדמים מצביעים על כך שתקופת השיא השנה של חג המולד תעקוף את הנפחים של השנה שעברה. בשבוע הבלאק פריידי, המסמל את תחילת עונת הקניות, ההזמנות במערכת מטפאק עלו ב־11% לעומת שנה שעברה, אך ירדו בשבועות האחרונים מתחת לנתוני 2020.
הזינוק בביקוש מגיע בעוד שהמגפה, שגרמה לרבים לצאת לפנסיה מוקדמת או לשנות קריירה, והברקזיט שאבו החוצה עובדים מכוח העבודה הבריטי, בעיקר נהגי משאיות. בנוסף, אין השנה שום מאגר של עובדים בחל"ת שמוכנים לבוא לעזרה.

שכר הנהגים הוקפץ

המחסור בעובדים גרם לכך שבחברת המשלוחים יודל העלו באוקטובר את שכר הנהגים ב־16%, בניסיון נוסף לגייס ולשמור עליהם לפני העונה העמוסה ביותר, כך לפי המנכ"ל מייק הנקוקס. אך הלחץ נותר על העובדים שבחזית, והסדקים מתחילים לצוץ. לפי מטפאק, חלק מחברות השילוח דיווחו על ירידה של 20% בשיעור העברת החבילות בחלק מהמחסנים בשל מחסור בעובדים ותנאי מזג האוויר.
במרכז הדואר של רויאל מייל במערב לונדון, השיר של צ'אק ברי Go, Johnny, Go! נשמע בקולי קולות ברדיו והדוורים עבדו במהירות ובשיטתיות להכנסת דברי דואר וחבילות לשקים בתחנות העבודה המיועדות למיון מכתבים ־ מוצר המורשת של החברה. "יש פה בהלה מטורפת ואנחנו כורעים תחת העומס", אמר פול בישופ, אחד מעובדי הדואר. אם-ג'יי סבסטיאן, נהג משלוחים שעובד עבר מילטון קיינס, חברת קבלן של אמזון, אומר כי החבילות שעליו לספק הוכפלו מאז החודש שעבר ל־300 ביום. "הם לא חושבים על הלחץ הרב שמופעל על העובדים", אמר.
בנוסף למאמץ גיוסי העובדים, אמזון משתמשת בטכנולוגיה במרכזים כמו מילטון קיינס כדי לדחוף נהגים לספק יותר משלוחים, זאת באמצעות מערכת שמחברת מספר כתובות ל"עצירה" אחת. אף שהנהגים טוענים שרבות מהכתובות רחוקות מעל למרחק הליכה אחת מהשנייה, בחברה מתעקשים שציפיותיה מציאותיות ושנעשה מאמץ למנוע עומס רב מדי על העובדים.
חברות נוספות מנסות גם כן לגייס במרץ. ב־DPD טענו כי הם התמקדו בגיוס עובדים קבועים לפני עונת השיא וציינו כי ביצעו השקעה מוצלחת של 150 מיליון ליש"ט במרכז מיון חבילות אוטומטי בלסטרשייר שמסייע למאמצים. "כאבי הראש הפוטנציאליים הגדולים ביותר בתקופה זו הם לרוב מחוץ לשליטתנו, כמו התנועה בדרכים ומזג האוויר", ציינו עוד מהחברה.
מארק רוצ'יקי, שותף בחברת הייעוץ Last Mile Experts, אמר כי בעיות גיוס העובדים בבריטניה הוחמרו בשל התשתיות הלא טובות שהפכו את עבודות השליחויות לעבודה פיזית. בניגוד למדינות כסין ופולין, אין הרבה לוקרים או חנויות לחבילות שיכולות להקל על העומס. "לנוכח מצב התשתיות, הדרך היחידה להתמודד עם צמיחה מאסיבית היא להעסיק עוד עובדים", אמר.
כדי להתייעל החלו ברויאל מייל לשנות את נתיבי המשלוחים.

בני משפחה מועדפים

החברה, שפוצלה מרשות הדואר הבריטית ב־2012 אמרה כי לאחר השינויים היא לא תזדקק לכ־13 אלף עובדים גמישים. החברה בת ה־505 שנים גם החלה לפנות לבני משפחה וחברים של עובדים, תוך העדפה להמלצות ולא לתמריצים כבונוסים כדי למשוך עובדים בשיא העונה, מסרה שיונה רולף מנהלת שירותי המשלוחים של החברה.
ברויאל מייל מבצעים שינויים כמו העסקת נהגים המיועדים רק למשלוחי חבילות, אך עליהם לעשות יותר כדי לשכלל את מודל הדוורים שהולכים ברגל. זרוע החבילות היא כיום המנוע העיקרי לצמיחה בהכנסות, כך שאינה יכולה להמשיך ולהסתמך על מערכת שנוצרה כדי להתמודד עם מכתבים קטנים פיזית, במיוחד בהתחשב בהתרחבות של גודל החבילות, חלקן בגודל של 2.5 מטרים. "האתגר הגדול ביותר הוא לעמוד בקצב השינויים", אמרה רולף. "ושכולם ישתפו איתנו פעולה", הוסיפה תוך התייחסות לצורך לשפר את היעילות מבלי להכעיס את העובדים.