המוטו של אדאני: להיות הגדול ביותר בהכל
המוטו של אדאני: להיות הגדול ביותר בהכל
האיש העשיר באסיה, שזכה במכרז להפרטת נמל חיפה עם גדות הישראלית, הגדיל את הונו פי עשרה בתקופת הקורונה בזכות התרחבות מטאורית במגוון תחומי תשתיות. האתגר החדש: להפוך למוביל עולמי באנרגיה ירוקה
בשנת 1988, עשרים שנה אחרי שגאוטם אדאני נשר מהקולג', ויתר על ניהול חנות הטקסטיל של אביו והקים חברה ליצוא סחורות חקלאיות, הוא נכנס לראשונה לרשימת המיליארדרים של "פורבס" עם הון מוערך של 9.3 מיליארד דולר. אבל את המומנטום האמיתי הוא צבר בשנתיים האחרונות בתקופת מגפת הקורונה, בעקבות התרחבות מהירה במגוון תחומים, בהם אנרגיה, תקשורת ונמלי תעופה, כולל רכישת 74% משדה התעופה של מומבאי בספטמבר 2020. לפי אנליסטים, עיקר הזינוק בשוויו נרשם בזכות השקעותיו באנרגיה ירוקה, וכיום, הונו האישי מוערך ב־112.6 מיליארד דולר — פי עשרה לעומת 2020 — נתון המציב אותו בראש רשימת עשירי אסיה.
אדאני, המייסד והיו"ר של אימפריית הנמלים והאנרגיה אדאני גרופ, שזכתה במכרז להפרטת נמל חיפה ביחד עם חברת גדות הישראלית, התברג בצמרת האסייתית בחודש שעבר אחרי שעקף את התעשיין המיליארדר בן ארצו, מוקש אמבאני. הונו טיפס מעל רף ה־100 מיליארד דולר לאחר שבאפריל האחרון דווח כי חברת האחזקות של אבו דאבי השקיעה 2 מיליארד דולר בשלוש חברות של אדאני העוסקות באנרגיה ירוקה — תחום שבו הוא שואף להפוך למוביל עולמי. בהתאם, במעמד הודעת הזכייה במכרז על נמל חיפה, הודיע נציג אדאני כי הקבוצה מעוניינת להשקיע באנרגיה ירוקה גם בישראל.
בזכות נסיקה מטאורית שאירעה גם הודות לקשריו הקרובים עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי (ראו מסגרת), אדאני משתייך לקבוצה מצומצמת מאוד של מיליארדרים שהונם גבוה מ־100 מיליארד דולר, ונחשב לאדם העשיר אי־פעם באסיה. לפי דירוג המיליארדרים היומי של פורבס, הוא כעת האדם הרביעי בעושרו בעולם, אחרי מייסד אמזון ג'ף בזוס, הבעלים של אימפריית היוקרה LVMH ברנר ארנו, ומייסד SpaceX אלון מאסק. אמבאני, יריבו של אדאני לצמרת העושר ההודית, הידרדר בינתיים למקום העשירי, עם הון של 87.1 מיליארד דולר.
הכניסה לנמל חיפה מגיעה מאזור של נוחות עבור אדאני, שקבוצתו היא כיום מפעילת נמלי הים הגדולה בהודו. לפי נתונים שמתפרסמים באתר החברה, בתוך פחות מעשרים שנה היא בנתה, רכשה ופיתחה תשתיות של נמלי ים ושירותים נלווים ברחבי תת היבשת. 13 הנמלים והטרמינלים שלה, השוכנים בעיקר בגוג'ארט, גואה וקראלה, מייצגים 24% מקיבולת נמלי הים של המדינה. נמלי החברה מצויידים בתשתיות המתקדמות ביותר, מה שמאפשר להם לפרוק ולהטעין את הספינות הגדולות ביותר הפוקדות את חופי הודו. המסופים מטפלים בכל סוגי המטענים, בין אם יבשים, נוזליים, נפט או מכולות.
אך האימפריה של אדאני היא מרובת זרועות ומניבה רווחים משלל מגזרי תשתיות. מלבד הצמיחה שרשם כתוצאה מהמגפה, אדאני גם נהנה מהשפעות ההתחממות הגלובלית. כך, בזכות אפריל לוהט במיוחד שפקד השנה את הודו, מניית אדאני פאוור — זרוע נוספת של הקבוצה, ויצרנית החשמל הפרטית הגדולה במדינה — זינקה ב־247% מתחילת השנה לשיא של 344 רופי במאי. אף שנחלשה בינתיים, היא נסחרת עדיין ברמות גבוהות ב־170% לעומת ינואר 2022.
גל החום, שלא עצר באפריל, הביא לשימוש חריג במזגנים, וכתוצאה מכך למשבר החשמל החריף ביותר שפקד את הודו מאז 2016. הטמפרטורות הנוסקות, בשילוב הפעילות התעשייתית שהתאוששה בעקבות הקורונה, הזניקו את הביקושים לחשמל, ואדאני פאוור, המפעילה תחנות כוח ברחבי המדינה, נהנתה מצמיחה של 6.7% בייצורו. לפי הערכות החברה, הביקושים לחשמל בהודו ימשיכו לצמוח ביציבות, בזכות הצמיחה הכלכלית וגל החום הפוקד את צפון מערב המדינה.
הפרויקטים של אדאני שואפים תמיד לצמרת. באחרונה דווח כי זרוע אדאני אנטרפרייזז מקדמת את הקמת מפעל הנחושת הגדול במדינה, זאת בהתאם לתוכנית של ממשלת הודו לצמצם את תלותה של תת היבשת ביבוא מתכות. אדאני גרופ, הפעילה גם בתחום כבישי האגרה ושמני המאכל, דיווחה במסמכים שהגישה לרגולטור כי גייסה 775 מיליון דולר בהלוואות מקבוצת בנקים בהודו. כאשר תושלם הקמת המפעל, הוא צפוי לעבד מיליון טונות של נחושת בשנה.
עוד תחום שבו שואף אדאני להיות הגדול ביותר, הוא כאמור האנרגיה הירוקה. במסגרת זרוע אדאני ניו אינדסטריז, הקבוצה מייעדת את עצמה להתברג כמובילה בהפקת מימן. לפי דיווח במגזין "פורבס", התוכנית הזו תמומש באמצעות הרחבת הנוכחות של הקבוצה לאורך שרשרת הייצור, החל במכשור וציוד להפקת אנרגיה ירוקה כמו פאנלים סולריים וטורבינות רוח ועד ליצירת מתקנים המפיקים נגזרים של מימן ירוק, כמו דשנים חנקניים ומתאנול. בשלב ראשון מתכננת הקבוצה לייצר מיליון טונות של מימן ירוק בשנה וכן 1.3 מיליון טונות של דשנים ממימן ירוק, שיצמצמו את תלותה של הודו ביבוא החומרים הללו.
השנה ביצע אדאני גם את הכניסה הגדולה שלו לתחום המלט, לאחר שזכה במכרז לרכישת פעילותה בהודו של הענקית השוויצרית Holcim עבור 10.5 מיליארד דולר.
משקיפים המשווים תדיר בין אדאני לאמבאני, מציינים לזכותו של אדאני את העובדה שבנה את הונו בשתי ידיו וכי הוא דור ראשון ליזמים. הגרעין של הקבוצה היא אדאני אנטרפרייזז, שאותה הקים ב־1988, עשור לאחר שהתנסה בעסקי היהלומים והפלסטיק. כיום, כזרוע של אדאני גרופ, אדאני אנטרפרייזז היא חברת המסחר לפחם הגדולה בהודו, חברת כריית הפחם הגדולה במדינה, והיא גם זו שמאגדת תחתיה את פעילות חברות התעופה — אף היא הגדולה בהודו, עם שמונה נמלי תעופה תחת כנפה. עוד זרוע של אדאני היא חברת טוטאל גז, המפעילה את עסקי הפצת הגז הגדולים בהודו. אדאני נוכחת גם בשלל מגזרים נוספים, מאווירונאוטיקה ומרכזי מידע ועד נדל"ן, הלוואות ואפילו גידול פירות. הססגוניות לא פסחה גם על חייו האישיים. ב־1997 אדאני נחטף ושוחרר תמורת כופר של 1.5 מיליון דולר, וב־26 בנובמבר 2008 הוא הוחזק כבן ערובה במלון טאג' האיקוני במומבאי, כאשר השתלטו עליו מחבלים.
בדומה ליזמים אחרים, אדאני בחר שוב ושוב בתעשיות שהממשלה קידמה ושבהן התחרות היתה אפסית. לאורך השנים הוא חזר על המנטרה של "הקמת המדינה" כרכיב מפתח באסטרטגיה שלו, וברוח חזונו של ראש הממשלה מודי. כך, את פעילותו המסחרית של הנמל הימי מונדרה, הגדול בהודו, החל אדאני כאשר מודי כיהן בתפקיד ציבורי בכיר בגוג'ארט.
אך הגיוון המואץ של עסקיו החל סביב 2015, כאשר מודי התחייב לפתח ציוד מקומי לצרכי הגנה, ואדאני מיהר לחבור לקבלנים בתחום. ב־2018, כניסתו למגזר הגז הפכה את האימפריה שלו לקמעונאית הגז הפרטית הגדולה בהודו. שנה לאחר מכן, הוא החל להתמקד בנמלי תעופה, ובשלהי 2020 הוא נכנס לתחומי אחסון הדאטה והשירותים הפיננסיים.
לפי משקיפים מקומיים, המדיניות של מודי אכן סייעה לצמיחה המהירה של תאגידים כמו זה של אדאני. "התאמת אסטרטגיות תאגידיות לסדרי העדיפויות של הממשלה, זו הדרך לעשות עסקים בהודו", סיכם זאת אינדירה הירוויי, העומד בראש מרכז לפיתוח עסקי באחמדבאד, שצוטט באתר theprint.in.
בדומה לראש ממשלת הודו נרנדרה מודי והתעשיין המיליארדר מוקש אמבאני, גם גאוטם אדאני מגיע ממדינת גוג'ארט שבמערב הודו ונמנה עם התומכים הבולטים של ראש הממשלה, עוד מראשית דרכו הפוליטית. בהתאם, בעשור האחרון צמחו עסקיו באופן אקספוננציאלי בזכות בניית אסטרטגיות עסקיות המותאמות לסדרי העדיפויות הממשלתיים.
התקשורת ההודית חזרה ודנה ביחסי הידידות הקרובים בין השניים. כאשר מודי מונה לראשות הממשלה ב־2014, הוא טס מגוג'ארט לבירה ניו דלהי במטוס הפרטי של אדאני. בשנים שחלפו מאז, הונו של אדאני זינק במאות אחוזים, זאת לאחר שזכה בעשרות מכרזים ממשלתיים להקמת פרויקטי תשתיות ברחבי המדינה. ביקורת רבה הופנתה נגד אדאני כאשר זכה במכרז להפרטת ששה נמלי תעופה בהודו, למרות שלא היה לו כל ניסיון בתחום. בכך הוא הפך, מלבד מפעיל נמלי הים הגדול בהודו, גם למפעיל המוביל של נמלי תעופה.
"גאוטם אדאני הוא איש חזק מאוד, מקושר מאוד פוליטית ומנצל את הכוח הזה בכישרון רב", אמר ל'פייננשל טיימס" בשנת 2020 טים באקלי, אנליסט אנרגיה שבסיסו באוסטרליה, על רקע הזינוק המטאורי של אדאני. "הוא למעשה הרוקפלר של מודי", ציין, בהתייחסו לאיל הנפט האמריקאי ג'ון רוקפלר, שהיה מהתעשיינים המשפיעים ביותר בארה"ב בתחילת המאה ה־20.
בהתאם, אדאני פעיל מאוד גם בתחום הפילנתרופיה. בחודש יוני האחרון, לרגל יום הולדתו ה־60 ויום השנה ה־100 להולדת אביו, התחייבה קרן אדאני המשפחתית לתרומה של 7.7 מיליארד דולר שתשמש לפעילויות צדקה בתחומי הבריאות והחינוך, עם דגש מיוחד על האזורים הכפריים של הודו. קרן אדאני, שאותה מנהלת אשתו פריטי אדאני, הוקמה ב־1996 ומאז הגיעה ליותר מ־3.7 מיליון בני אדם ב־2,409 כפרים ברחבי תת־היבשת — כך לפי אתר הקרן.
ההתחייבות הפילנתרופית פורסמה ברקע ביקורת קשה שמופנית כלפי עשירי הודו, על כך שאינם תורמים מספיק למטרות צדקה. לפי דו"ח הפילנתרופיה ההודי ל־2021 שפרסמה חברת הייעוץ ביין, עשירי העל של המדינה, שהונם גבוה מ־500 מיליארד רופי, תרמו 0.5% בלבד מכספם. הטייקון ההודי מצטרף בכך למיליארדרים מפורסמים כמו יו"ר ברקשייר הת'אוויי וורן באפט ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג, שהתחייבו לתרום חלקים גדולים מהונם לצדקה.