יוניקלו מחזירה את העלאות השכר לאופנה: תוסיף לעובדיה עד 40%
יוניקלו מחזירה את העלאות השכר לאופנה: תוסיף לעובדיה עד 40%
הבעלים של מותג האופנה צפויה לעלות את שכר העובדים ביפן בחודש מרץ הקרוב, על רקע האינפלציה וקריאת ראש הממשלה לשפר את שכר העובדים ולעורר את המשק. חברות נוספות צפויות ללכת בעקבות יוניקלו, אך יעלו שכר בשיעורים צנועים יותר
חברת פאסט ריטיילינג, הבעלים של רשת האופנה יוניקלו וקמעונאית הבגדים הגדולה באסיה, הודיעה כי תעלה את שכר העובדים ביפן בשיעור של עד 40%, זאת על רקע האינפלציה במדינה שעולה בקצב המהיר ביותר בהשוואה לעשורים האחרונים, על כך דיווח הפייננשל טיימס.
המהלך הזה מצד החברה מגיע גם בעקבות קריאתו של ראש הממשלה, פומיו קישידה, לחברות במדינה להעלות את השכר עקב עליית המחירים ושחיקת השכר בעשורים האחרונים. ההערכה היא כי חברות נוספות אמנם יענו לקריאה, אך יעלו את השכר בשיעורים קטנים יותר.
בהצהרה שפרסמה אתמול פאסט ריטיילינג נאמר כי העלאת השכר, שתיכנס לתוקף במרץ, נועדה להפוך את מערכת התגמולים של הקבוצה לתחרותית יותר ברמה הבינלאומית. בעוד שחברות יפניות רבות מפעילות מבנה שכר המתבסס על ותק, לפי הודעת פאסט ריטיילינג, החברה מתכוונת לקבוע את שכר העובדים על בסיס ביצועים והיכולת שלהם לתרום לעסקים.
בעקבות המהלך, השכר החודשי ההתחלתי לבעלי תואר ראשון יעלה ל־300 אלף ין (2,270 דולר) מ־255 אלף ין, כלומר העלאה של 18%, בעוד שהשכר של מנהלי החנויות יעלה ב־36%, שהם 290 אלף ין, ל־390 אלף ין (2944 דולר). "עבור עובדים אחרים, החברה מתכננת להעלות את השכר השנתי בשיעור של עד 40%", נמסר בהודעה שפרסמה החברה. "בהמשך, חבילת התגמולים של כל אחד מהעובדים תיקבע על פי קריטריונים המקובלים בעולם".
מלבד עלויות העבודה שיגדלו, החברה מתמודדת גם עם הפיחות בין עלויות גבוהות יותר של החומרים וההשלכות מהתפרצות הקורונה האחרונה בסין. בתגובה לעלויות הגבוהות יותר, הקבוצה העלתה בשנה שעברה את מחירי מוצרי הדגל בחנויות יוניקלו ביפן. כך למשל מחיר מעילי פליז עלה מ־1,990 ין ל־2,990 ין.
עבור השנה הפיסקאלית האחרונה שהסתיימה באוגוסט דיווחה החברה על רווחי שיא הודות לצמיחה בצפון אמריקה ובאירופה שקיזזה על הירידה בסין שעדיין הושפעה מהגבלות הקורונה, ומייצגת את השוק הגדול ביותר של החברה מחוץ ליפן. לפי הודעת החברה ההכנסות טיפסו לגובה של 2.3 מיליארד ין, עלייה של 8% לעומת שנה קודם לכן, בעוד שהרווח התפעולי עלה ב־19.4% ל־297.3 מיליארד ין. עם זאת, ביפן דיווחה החברה על ירידה בהכנסות ל־810.2 מיליארד ין בעוד שהרווח התפעולי עלה בשיעור קל ל־124 מיליארד ין. פאסט ריטיילינג מפעילה מעל 3,500 חנויות בגדים ברחבי העולם. לפי אתר החברה היא מעסיקה מעל 57 אלף עובדים במשרה מלאה, נכון ל־31 באוגוסט, 2021.
עוד לפני העלאת השכר המתוכננת העלו בפאסט ריטיילינג בספטמבר את השכר של עובדים במשרה חלקית ב־20%, כך שביחד עם ההעלאה הנוכחית החלה על עובדים במשרה מלאה, כלל עלויות העבודה יעלו ב־15% לעומת השנה שעברה. החברה מסרה כי תספוג את ההעלאה הזו באמצעות הגדלת פיריון העבודה. עם זאת, זו הפעם הראשונה ב־20 השנים האחרונות שהחברה מעלה את השכר לכל העובדים. לפי הודעת החברה, העלאת השכר נועדה "כדי לפצות כל אחד מהעובדים בצורה הולמת עבור השאיפות והכישרון שלהם, ובעקבות עלייה בפוטנציאל הצמיחה של החברה".
פרסום המהלך מגיע לקראת שיחות ה"שונטו" המסורתיות, שיתקיימו בעוד חודשיים, אז יפתח המו"מ בין הנהלות החברות הגדולות במשק לבין איגודי העובדים על השכר. המסורת של השונטו החלה ב־1956 אז חוותה הכלכלה צמיחה גבוהה, והאיגודים דרשו שיפורים בשכר ובתנאי העבודה ואיימו בשביתות בערים הגדולות. ב־1974 השיחות הסתיימו בהעלאת השכר הגבוהה ביותר, שעמדה על 33%, אך במשבר הכלכלי שחוותה המדינה בשנות ה־90, העלאות השכר נפלו מתחת ל־3%.
בשנת 2000 כשהחלה הדפלציה ביפן הוסכם להקפיא את העלאות שכר עד 2013. שינזו אבה, בכהונתו השנייה כראש הממשלה, התערב בשיחות כדי לוודא שהעלאות השכר מבוצעות בכל שנה. עם זאת, השכר הנמוך יחסית ביפן נחשב לאחת הבעיות העיקריות עמה מתמודדת הכלכלה השלישית בגודלה בעולם. בדולרים, השכר השנתי הממוצע במדינה עמד ב־2021 על 39.711 דולר, הרבה מתחת לממוצע בקרב מדינות ה־OECD של 51,607 דולר.