ניתוח כלכליסטספינה חטופה במפרץ כבר לא מזיזה למחירי הנפט, דלתא כן
ניתוח כלכליסט
ספינה חטופה במפרץ כבר לא מזיזה למחירי הנפט, דלתא כן
אחרי מגמה של עליות, מחירי הנפט ירדו השבוע, אבל לא בהשפעת התקרית החריגה במפרץ הפרסי. הגורמים המרסנים: התאוששות איטית מהצפוי בסין ובהודו עקב התפשטות זן דלתא, אחרי תקופה אופטימית בזכות מבצעי ההתחסנות
אירוע קצת מוזר התרחש אתמול בשוק הנפט. תקרית חריגה שכללה חמש ספינות שאיבדו שליטה בעודן משייטות במפרץ הפרסי, כולל ספינה אחת ש"נחטפה", לא הצליחו להקפיץ את מחירי הנפט, כפי שהיה קורה בעבר, אלא להיפך - יום המסחר הסתיים בירידות מחירים.
מחיר חבית ברנט ננעל אתמול בירידה של 0.66% ל־72.41 דולרים בעוד מחיר חבית מסוג WTI איבד כמעט 1% ונסגר על 70.56 דולרים. מגמת הירידה נמשכה גם לאחר סגירת המסחר.
לכאורה, לאירוע יוצא דופן שכזה במפרץ, בו ספינות מאבדות שליטה על מערכת ההיגוי שלהן בו זמנית, יש את כל הפוטנציאל לגרום לחשש בשוק הנפט. זאת משום שהתרחש בקרבת מצרי הורמוז, שם עוברים כ־30% מחביות הנפט המובלות בדרכי הים. התקרית, שהסתיימה הבוקר עם דיווחים על שחרור הספינה החטופה, אירעה ימים ספורים אחרי שמכלית נפט בבעלות ישראלית עקיפה הותקפה באותו אזור, בפעולה שיוחסה למשמרות המהפכה של איראן. התקרית ההיא הסתיימה בשני אנשי צוות הרוגים.
פעילות של ספקולנטים
אבל מסתבר שהמצב בשוק הנפט כיום הוא הרבה יותר מורכב ולכן פחות מושפע מתקרית בודדת כזו או אחרת, אלא נתון למגוון רחב יותר של שיקולים וסיבות מצד הסוחרים. למרות שהמגמה הכללית מתחילת השנה היתה של עליות מחירים (בסוף 2020 נע מחיר חבית סביב 50 דולרים), הרי שבשבועות האחרונים מתאפיין המסחר בתנודתיות רבה, וזאת כתוצאה מגורמי שוק שונים המשפיעים עליו בכיוונים מנוגדים.
חוסר היציבות נובע, בין השאר, מפעילות מכירה מואצת של ספקולנטים המעוניינים לממש את העליות המתמשכות מאז תחילת 2021. מה שמנחה אותם זה החשש הגובר מההתפשטות המהירה של זן דלתא, שמעורר את החשש העולמי כי המאבק בקורונה רחוק מסיום למרות הצלחת החיסונים בגל הקודם. הירידה בביקושים לנפט מצד סין, יפן והודו עקב התאוששות כלכלית איטית מהצפוי, ומאידך העלייה בהיצע, מהוות גם כן גורם מרסן על מחירי הזהב השחור.
בה בעת, בנטרול השבועות האחרונים בהם הסתבר כי התפשטות זן דלתא משמעותית מהצפוי, מבצעי ההתחסנות בעולם תרמו עד כה להנחת העבודה, שניתן לקיים משק פתוח לצד המגפה. עובדה זו הובילה להסרת המגבלות במרבית המדינות, השפיעה באופן חיובי על התחבורה והתיירות, ומכאן גם לצפי כי הביקוש לנפט יגבר. הזינוק במחירי הנפט מתחילת השנה נבע בעיקר ממה שנראה כהתאוששות הכלכלות העולמיות החשובות ביותר, ובכלל זה ארה"ב והמדינות המובילות באירופה.
ואכן, נתוני ההיצע והביקוש תמכו בהנחה ששוק הנפט חוזר לאיתנו, בדומה למצב טרם המגפה. על פי נתונים שפורסמו בחודש שעבר והתייחסו ליוני 2021, הביקוש העולמי לנפט הגיע ל־97.9 מיליון חביות ביום, כלומר כ־300 אלף חביות בלבד פחות מרמת הביקוש לפני המגפה. זאת לעומת היצע של 96.8 מיליון חביות ביום. הפער של מיליון חביות ביום בממוצע נחשב "בריא" מאחר והוא נועד לשמור על שוק מאוזן באמצעות כיסוי המחסור על ידי שימוש במלאים.
נתון נוסף שתרם להערכות על התאוששות שוק הנפט הוא מצב המלאים העולמיים. אלה ירדו מרמתם הגבוהה ביותר בתחילת המגפה — 5.2 מיליארד חביות במאי 2020 — ל־4.6 מיליארד חביות כיום, כלומר ירידה של כ־13%. בשוק האמריקאי, החשוב ביותר, מלאי הנפט המסחריים עומדים על 439.7 מיליון חביות, 7% מתחת לרמתם הממוצעת בחמש השנים האחרונות וכ־20% פחות מרמות השיא בשנה שעברה. נתון זה משקף את העלייה בביקושים לנפט בשוק האמריקאי — 20.6 מיליון חביות ביום — גבוה יותר מהתקופה שקדמה למגפה.
הנפט האיראני לא יגיע
גם לגורם האיראני השפעה על עליית מחירי הנפט. בשוק הנפט החלה לחלחל ההכרה שהסכם גרעין חדש בין ארה"ב לאיראן איננו בר־השגה, בוודאי לא בטווח הקצר. הכרה זו התחזקה בייחוד לאחר ניצחונו של אבראהים ראיסי, המועמד השמרן והקיצוני בבחירות לנשיאות באיראן. הסכם גרעין חדש וחזרת איראן לשוק הנפט היו אמורים להגדיל את ההיצע בשוק ולמשוך את המחירים כלפי מטה, אך כרגע ההערכה של סוחרי הנפט, על פי ההתבטאויות מטהרן ומוושינגטון, היא שזה לא יקרה עד סוף השנה הנוכחית לפחות. המשמעות היא, שבין מיליון ל־2 מיליון חביות נפט ביום שאיראן קיוותה להזרים לשוק באופן מיידי לאחר הסרת הסנקציות, ייאלצו לחכות.
נוכח חוסר היציבות כשברקע זן דלתא, שאלת השאלות עתה היא האם יצרניות אופ"ק+, בהנהגת רוסיה וסעודיה, לא נחפזו מדי כשהחליטו בחודש שעבר להעלות בהדרגה את היצע הנפט מתחילת החודש הנוכחי בעוד 400 אלף חביות ביום. כרגע אין לכך תשובה ברורה והן ייאלצו להמתין לסיום הקיץ לפחות כדי לראות אם לא עשו מקח טעות.
הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת www.concordmena.com