סגור
ריאד סלאמה סאלמה נגיד הבנק המרכזי של לבנון
ריאד סלאמה, לשעבר נגיד הבנק המרכזי הלבנוני (צילום: Hasan Shaaban / Bloomberg)

לבנון: הנגיד לשעבר מואשם במעילה בעשרות מיליוני דולרים

ריאד סלאמה, ששימש כנגיד הבנק המרכזי במשך 30 שנה ונחשב בעיני רבים כאחראי על המשבר הכלכלי במדינה, נעצר אתמול בביירות והואשם כי הרוויח עמלות מהעסקים של הבנק עם חברת אופטימום אינווסט הלבנונית. סלאמה נמצא תחת חקירה גם בצרפת, אך לבנון לא צפויה להסגירו

ריאד סלאמה, לשעבר נגיד הבנק המרכזי של לבנון, נעצר אתמול (ג') בביירות והואשם במעילה, כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל. סלאמה, לשעבר בנקאי במריל לינץ', מואשם על ידי לבנונים רבים כאחראי למשבר הפיננסי שפרץ במדינה ב-2019 והוביל לאחת הקריסות הכלכליות הגרועות ביותר בעולם במאה השנים האחרונות.
בסוכנות הידיעות AFP דיווחו כי סלאמה נעצר בסיום חקירה שארכה שלוש שעות ולאחר שהואשם במעילה של יותר מ-40 מיליון דולר מהבנק המרכזי. שני אנשים המקורבים למערכת המשפט בלבנון דיווחו לרויטרס כי סלאמה מואשם בצבירת יותר מ-110 מיליון דולר באמצעות ביצוע פשעים פיננסים, שבהם הייתה מעורבת חברת אופטימום אינווסט הלבנונית. אחד המקורות הוסיף כי האישומים הספציפיים שהובילו למעצרו הם מעילה, הלבנת הון והונאה, וזאת כחלק מעמלות שהרוויח באמצעות העסקים של הבנק המרכזי עם אופטימום בשנים 2018-2015. לפי הדיווחים, הוא יישאר במעצר למשך ארבעה ימים ולאחר מכן התיק יועבר למשרד התובע הציבורי של ביירות.
מעצרו של סלאמה מגיע לאחר שבשנה שעברה השיתה ארה"ב סנקציות נגדו. הוא הואשם כי ניצל את מעמדו כדי להתעשר על ידי העברת מאות מיליוני דולרים באמצעות חברות קש להשקעה בנדל"ן אירופי. סלאמה נמצא תחת חקירה גם בצרפת, שבשנה שעברה אף הוציאה נגדו צו מעצר דרך אינטרפול.
האישומים הנוכחיים נפרדים מאישומים קודמים שהוטחו כלפי סלאמה, שבהם הייתה קשורה חברת פורי אסושיאטס, שבשליטת אחיו של סלאמה, ראג'ה. לפי הסנקציות שהשיתה ארה"ב, השניים השתמשו בחברה כדי להעביר 330 מיליון דולר בכספים ציבוריים לכיסם הפרטי. עד כה הוא הכחיש את האישומים נגדו, וטען כי צבר הון אישי בתקופת עבודתו בסקטור הציבורי. הוא כיהן כנגיד הבנק המרכזי של לבנון במשך שלושים שנה עד השנה שעברה.
עם זאת, מומחים משפטיים מעריכים כי הגשת כתב האישום נגדו ומעצרו הזמני קרוב לוודאי שלא יסתכמו בהסגרתו לצרפת. באופן כללי החוק בלבנון אוסר על הסגרה של אזרחים למדינות אחרות. לפי פרשנים בלבנון, סלאמה מחזיק במידע על הפעילות הפיננסית של האנשים החשובים ביותר במדינה, ולכן הרשויות מנסות למנוע את הסגרתו ולעכב את המשך ההליכים המשפטיים נגדו.
עלי נורדין, כלכלן ופרשן לבנוני, ציין כי תזמון המעצר של סלאמה ככל הנראה קשור גם להחלטה הצפויה של כוח המשימה לפעולה פיננסית (FATF) להוסיף את לבנון לרשימה השחורה של מדינות התומכות בהלבנות הון ומימון טרור, וזאת בשל הפעילות של חיזבאללה. "הם מנסים להימנע מהצטרפות לרשימה בכך שהם מראים לעולם שמערכת המשפט חוקרת", הסביר.
תחת הנהגתו של סלאמה, הבנק המרכזי של לבנון לווה בהיקפים גדולים והציע החזרים גבוהים על פקדונות דולריים, וזאת כדי לפצות על ההפסד של דולרים שבמשך שנים הועברו למדינה על ידי תושבים שעבדו מחוצה לה ובאמצעות סיוע בינלאומי. אולם, הזרמות ההון הללו וכן הכנסות מתיירות נפגעו משמעותית לאחר האביב הערבי ב-2011. המשבר הכלכלי של לבנון הועמק ב-2020 לאחר הפיצוץ בנמל ביירות.
ההאשמות שהתפתחו נגד סלאמה בציבור מהוות מהפך לאחר שבתחילת כהונתו הוא נחשב לגיבור שחילץ את לבנון ממשבר כלכלי לאחר 15 שנות מלחמת אזרחים. הוא גם אסר על בנקים להשקיע באג"ח מגובות משכנתאות, ובכך הגביל את החשיפה של לבנון למשבר הפיננסי העולמי של 2008.