חג מולד לא ממש שמח: המדדים בשיפור אבל הצרכן האמריקאי עדיין חושש לבזבז
חג מולד לא ממש שמח: המדדים בשיפור אבל הצרכן האמריקאי עדיין חושש לבזבז
מכירות החגים עלו בקצב איטי השנה, ולמרות שהאינפלציה והאבטלה בירידה, סקרים מראים פער חסר תקדים בין חוסן הכלכלה לתפיסת הציבור לגביה
המכירות הקמעונאיות בארצות הברית טיפסו בקצב של 3.1% בין ה־1 בנובמבר ל־24 בדצמבר, זאת בשעה שצרכנים חיפשו אחר מציאות של הרגע האחרון — כך לפי דו"ח של חברת האשראי מאסטרקארד שפורסם שלשום. עם זאת, מדובר בעלייה מתונה יותר מאשר תחזית מאסטרקארד בספטמבר שעמדה על 3.7% ונמוכה באופן משמעותי מ־7.6% שנרשמו בשנה שעברה. הסיבה להאטה היא שיעורי הריבית הגבוהים והאינפלציה שהביאו למגמות של חיסכון, שאינן משתנות גם ברקע שיפור במדדים הכלכליים שנרשם החודש ובחודש שעבר.
גם המכירות המקוונות צמחו בקצב איטי יותר מאשר השנה שעברה — 6.3% לעומת 10.6% ב־2022 — ושיקפו את התמתנות הקניות המקוונות מהשיאים שנרשמו במגפה.
ענקיות הקמעונאות וולמארט ואמזון יצאו במבצעי קידום גדולים במהלך נובמבר על מנת לפתות צרכנים שמחפשים אחר מציאות לקראת החגים. בה בעת, אנליסטים ציינו כי ההנחות היו קטנות יותר לעומת השנה שעברה, אז ביקשו קמעונאים להיפטר ממלאים עודפים שעמם נתקעו בעקבות מגפת הקורונה. חלק מההנחות הללו התמתנו בדצמבר, כאשר הצפי היה כי צרכנים ירכשו מתנות ומוצרים לבית בשבת שלפני הכריסמס, סופר סאטרדיי. לפי ארון סונדארם, אנליסט בחברת המחקר CRFA, צרכנים רבים המתינו לבלאק פריידיי וסייבר מאנדיי כדי לבצע את הרכישות שלהם לחגים, ואת הספרינט האחרון הם ביצעו בסופר סאטרדיי שקדם לחג המולד. "הצרכנים עדיין מוציאים כסף, אבל הם מודעים יותר למחירים ומעוניינים למקסם את התקציבים שלהם", אמר סונדארם בשיחה עם סוכנות רויטרס. לדבריו, השבועות שבין סייבר מאנדיי לסופר סאטרדיי היו "תקופה רכה" של הוצאות, כאשר הצרכנים ניצלו את סוף השבוע האחרון שלפני החג כדי לחפש "דילים גדולים". מכירות ההלבשה והבילויים במסעדות צמחו ב־2.4% וב־7.8%, בהתאמה במהלך התקופה שקדמה לכריסמס, בעוד מכירות מוצרי האלקטרוניקה רשמו ירידה קלה של 0.4%.
חדשות רעות לדמוקרטים
העליות המתונות נרשמו למרות שיפור בסנטימנט הצרכנים, כאשר החודש זינק המדד ב־14% ל־69.7 נקודות בתגובה לירידה בקצב האינפלציה לכיוון היעד השנתי של 2% שהציב הבנק הפדרלי המרכזי. לכך התווספה ירידה בשיעור האבטלה, מ־3.8% בחודש אוקטובר ל־3.7% בנובמבר לאחר שהמשק הוסיף 199 אלף משרות. הפערים בין המדדים הכלכליים לסנטימנט הצרכנים, אשר למרות העלייה עדיין נמוך יותר מכפי שהיה בחודש יולי, מפתיעים גם את האנליסטים. לפי כלכלנים ומבצעי סקרי דעת קהל, מעולם לא היה בארצות הברית פער כה גדול בין חוסנה של הכלכלה לבין התפיסה של הציבור לגביה. הפער הזה עשוי להוות גורם מפתח בהכרעת גורלם של הדמוקרטים בבחירות לנשיאות שיתקיימו בשנה הבאה.
בינתיים, הרפובליקנים מנצלים את חוסר שביעות הרצון של הציבור כדי להתנגח בנשיא ג'ו ביידן, בעוד הבית הלבן מתקשה לשדר לאמריקאים את השיפור במדדים. "המצב משתפר ואנשים חושבים שהמצב מחמיר, וזה הדבר המסוכן", ציינה סלינדה לייק, שעורכת סקרי דעת קהל עבור המפלגה הדמוקרטית, בשיחה עם סוכנות אי.פי. לייק, שעבדה עם הנשיא ביידן, אמרה כי המצביעים כבר לא מסתפקים בירידה בקצב האינפלציה, אלא רוצים לראות ירידות חדות במחירים — תופעה שאירעה לאחרונה בקנה מידה נרחב רק במהלך השפל הגדול. "בכל הכנות, זו ממש תעלומה", הדגישה.
במה שעשוי להיות סימן אזהרה לביידן, משתתפי סקר סנטימנט הצרכנים התייחסו גם לבחירות 2024. הסנטימנט עלה דרמטית יותר בקרב רפובלקינים מאשר דמוקרטים, מה שעשוי ללמד כי מצביעי המפלגה הרפובליקנית אופטימיים יותר לגבי סיכויי חזרתם לבית הלבן.
האטה גם בחנויות בלונדון
גם ברחובות המרכזיים של לונדון תנועת הקונים השנה היתה איטית בהשוואה לעונת החגים שקדמה לקורונה. ביום שלאחר כריסמס, בוקסינג דיי, תנועת הקונים טיפסה ב־1.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כך לפי חברת נתוני הקמעונאות MRI Software. עם זאת, בהשוואה לתנועת הקונים ב־2019 לפני סגר הקורונה הראשון, המדד עדיין נמוך בכ־30%. הנתונים משקפים גם את העובדה שרשתות מובילות רבות נותרו סגורות. אלה כללו את ג'ון לואיס, מרקס אנד ספנסר ונקסט כמו גם רשתות הסופרמרקטים המובילות, בהן ווייטרוז, אלדי ולידל. ההאטה בתנועת הקונים נרשמה ברקע עלייה חדה בריבית של הבנק המרכזי הבריטי, מ־0.1% בשלהי 2021 ל־5.25% בשלהי 2023, בניסיון למתן את האינפלציה. במקביל, החסכונות שצברו הצרכנים במהלך סגרי הקורונה, כבר בוזבזו.