סגור
financial times

הבוטים גנבו לצרכנים את מוצרי חג המולד המבוקשים ביותר

תוכנות מחשב שזכו לכינוי "גרינץ' בוטים" רכשו את המתנות המבוקשות ביותר לחג בתנועות מקוונות של שברירי שניות כדי למכור אותם במחירים גבוהים יותר במקומות אחרים. הקמעונאים והפוליטיקאים נחושים לצאת למאבק שיכניע אותם

הקמעונאים בארה"ב מוצאים את עצמם לאחרונה בפני החמרה של שיבושי שרשראות האספקה. זאת, בעקבות פעילות של תוכנות מחשב הידועות כ"גרינץ' בוטים", שמטרתן לסרוק אתרי אינטרנט של מוצרים מבוקשים ואז לחטוף אותם ברגע שהם הופכים לזמינים. בשל תכונה זו, היו מי שמיהרו להשוות את התוכנות הללו לדמות בשם גרינץ' ש"גנבה את חג המולד" בספר הילדים של ד"ר סוס.


יזמים, שבנו עסקים סביב התוכנות הללו, משתמשים בהן לרכישת מוצרים בכמויות גדולות ואז מוכרים אותם במחירים גבוהים יותר במקומות אחרים. אנשים אחרים משתמשים בהן כדי לשריין פריטים ברשימת הקניות שלהם לחג.

וולמארט וטארגט נלחמות

כמה קמעונאים, בהם וולמארט וטארגט, החלו להשתמש בטכנולוגיות ייעודיות בניסיון לחסום את הבוטים. קמעונאים ופוליטיקאים ניסו למנוע ניצול לרעה של הבוטים עוד לפני המגפה, אך עלייה בשימוש בהם, בשילוב מחסור באספקה, הפכו את ניסיונותיהם אלה לדחופים יותר. תעבורת הבוטים באתרי קמעונאות עלתה ב־73% בין אוקטובר לנובמבר, לפי Imperva Research Labs, קבוצת אבטחת מידע וסייבר.


"זו אחת הסיבות שצרכנים גילו שכל כך הרבה מוצרים אזלו מהמלאי בחג הנוכחי", אמרה סנדי קריאלי, אנליסטית ראשית בפורסטר. לפי Adobe Analytics, קונים מקוונים נחשפו בחודש נובמבר לעלייה של 258% בהודעות על מוצרים שאזלו מהמלאי בהשוואה לנובמבר 2019.
לפי קריאלי, המחסור המלאכותי שיצרו מפעילי הבוטים פוגע בקמעונאים, מכיוון שהוא מבריח לקוחות קבועים שהבינו כי אין ביכולתם להתחרות בתוכנות במירוץ לרכישת מוצרים. בוטים המכוונים לסחורות - מנעלי ספורט במהדורה מוגבלת ועד למשחקי וידיאו - מוסיפים ללחצי הקמעונאים שמודאגים ממילא מיכולתם לענות לביקושים החזקים לאחר שנה של שיבושים בשרשראות האספקה.

"כמו וירוסים ודואר זבל"

"בעיניי, הם (הבוטים) לא כל כך שונים מווירוסים, דואר זבל או רובוטי שיחה", אמר צ'אק בל, מנהל התוכניות של Consumer Reports. ארגון זה, שאינו למטרות רווח, כבר התריע לפני ארבע שנים מפני המצב, ולשכתו של מנהיג הסנאט האמריקאי, צ'אק שומר, פנתה אליו מיד, אמר בל. הדמוקרט מניו יורק, שהעביר ב־2016 חקיקה להגבלת יכולתם של מתווכים לאגור כרטיסים לקונצרטים ואירועי ספורט, הציג מחדש בחודש שעבר את חקיקת "עצירת הגרינץ' בוטים" יחד עם שלושה עמיתים דמוקרטים בקונגרס. שני ניסיונות קודמים להעביר את הצעת החוק ב־2018 וב־2019 כשלו.


4 צפייה בגלריה
גרמניה קורונה חג מולד ברלין
גרמניה קורונה חג מולד ברלין
קניות לחג המולד
(צילום: gettyimages)

קמעונאים קוראים לקונגרס להעביר הצעת חוק שנקראת יושרה, יידוע והגינות בזירות מקוונות של קנייה ומכירה קמעונאית, שתאלץ את השווקים המקוונים לאמת את הזהות ואת פרטי הבנק של מוכרים "בקנה מידה גדול". החקיקה, שהתעשייה מקווה שתרתיע גם כנופיות פשע קמעונאי מאורגנות, מגדירה מוכרים בקנה מידה גדול כאלה שביצעו 200 מכירות או יותר בשווי 5,000 דולר או יותר בשנה הקודמת. בעלי זירות מקוונים למכירה וקנייה הפעילו לחצים לביטול הצעת החוק, שאותה תיארו כ"פגומה ומוטה", אך לאחרונה אמזון תמכה בבית הנבחרים בחקיקה בגרסה שונה.
"הפעילות הטפילה" של הבוטים גרמה לעליות בתנועה הצרכנית באתרים, שעמן אף קמעונאי אינו יכול להתמודד, אמרה פאם מרפי, מנכ"לית אימפרבה. ההשקה בשנה שעברה של קונסולות המשחקים פלייסטיישן 5 וקונסולות X מסדרת Xbox העלתה, לדבריה, את תעבורת הבוטים באתרי קמעונאות ב־788% בחודש. השנה, תעבורת הבוטים כמעט הוכפלה בשבוע שבו הושק Nintendo Switch OLED.

4 צפייה בגלריה
סוני פלייסטיישן 5 גיימינג משחקי וידאו
סוני פלייסטיישן 5 גיימינג משחקי וידאו
פלייסטיישן 5
(צילום: רויטרס)

לקמעונאים לא היה מספיק כוח כדי לעצור את הבוטים, אמר פרופ' מארק כהן, מנהל לימודי קמעונאות בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת קולומביה. "במקום שבו אנשים קונים מלאי ומעלים מחירים באופן מלאכותי תוך ניצול המחסור, הקמעונאים אינם יכולים לעשות דבר", הסביר. "זה מצב מצער, אבל אין לכך פתרון כל עוד השירותים וההיצע לא חזרו לאיזון".
ועם זאת, חלק מהקמעונאים דווקא מנסים: וולמארט, שחסמה בשנה שעברה יותר מ־20 מיליון ניסיונות בוטים באתר שלה בתוך 30 דקות עם השקת פלייסטיישן 5, בוחנת כעת את הרכישות ומבטלת הזמנות בוטים כשהיא מאתרת אותן, אמרה הדוברת מייגן שוסלר.
הלקוחות של וולמארט יכולים כעת להמתין בתור וירטואלי, ולקבל עדכונים לגבי המועד שבו יוכלו לרכוש את הצעצוע או קונסולת המשחקים הרצויה להם, בזמן שהם קונים פריטים אחרים. טארגט אמרה מצדה שהיא משפרת ללא הרף את הכלים והטכנולוגיה שלה כדי לעקוב ולחסום בוטים נפוצים.
התעשייה מתמקדת יותר ויותר באתרי מכירה חוזרת, שבהם מוצרים שנרכשו על ידי בוטים מוצעים בדרך כלל לצרכנים במחירים גבוהים יותר. אתרים אלה משתנים מאוד, מפלטפורמות גדולות כמו eBay, אמזון או קרייגסליסט, ועד לפעולות זעירות שביצע אדם אחד שמבקש למכור את המוצרים שהצליח לדלות באמצעות בוטים.

הקונגרס נגד הבוטים

אף על פי שהדרך לקבוע אם מוצר נרכש באמצעות שיטות לאגירת מלאי היא מאתגרת בעבור זירות מקוונות של קנייה ומכירה, לפי מרפי, הקונגרס עשוי להטיל עליהם את האחריות. בל מ־Consumer Reports הזהיר מצדו כי ההתייחסות לבוטים הללו כאל בעיה עונתית בלבד תגרום לכך שתאבד מדחיפותה בסיום עונת החגים. "אני מצפה שבעיית ה'גרינץ' בוט' תמשיך להתרחב בהיקפה", אמר. "לכן לקונגרס לא תהיה ברירה והוא יהיה חייב להפוך את פריסת הבוטים לבלתי חוקית ולעודד מעורבות רבה יותר של קמעונאים ורשויות אכיפת החוק כדי לרסן את התופעה".