מייקאובר: שומרי משקל פונה לתרופות ההרזיה כדי להחזיר את המנויים
מייקאובר: שומרי משקל פונה לתרופות ההרזיה כדי להחזיר את המנויים
החברה שאיבדה בפברואר את השגרירה המפורסמת ביותר שלה, אופרה וינפרי, לטובת זריקות ההרזיה החלה בעצמה לחלק מרשמים לתרופות כדרך להחזיר את המנויים. לפי המנכ"לית מדובר במהפך מורכב בדומה לזה שעברה נטפליקס מחברת השכרת די.וי.די לענקית סטרימינג
בפברואר הודיעה אופרה וינפרי כי היא פורשת מדירקטוריון WW אינטרנשיונל – החברה שמאחורי שומרי משקל – והמניה צנחה בקרוב ל-20% לרמתה הנמוכה ביותר מאז ההנפקה ב-2001. שבועיים לאחר שאיבדה את השגרירה הבולטת ביותר שלהם, איבדה חברת ההרזיה חמישית נוספת מהשווי שלה, זאת בעקבות הדיווחים על כך שהחלה לקיים דיונים על פריסת חובות לאחר שסוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי שלה לרמה אחת מעל רמת זבל.
המנכ"לית סימה סיסטאני שלחה לעובדים הודעת הרגעה והבטיחה שמצבה הפיננסי של החברה יציב, אך עדיין שווי השוק של החברה נמוך ב-98% מהשיא אליו טיפס ב-2018 של 145 מיליון דולר.
בריאיון טענה סיסטאני, שנכנסה לתפקיד לפני שנתיים, שהאתגרים שעומדים בפניה הם פחות בצד הפיננסי ויותר מהבחינה האסטרטגית: להוציא לפועל שינוי מורכב בהתמקדות העסקית, כזה שהצליח לטלטל חברות גדולות בהרבה.
באמצעות רכישה שביצעה סיסטאני בשנה שעברה, שומרי משקל שהוקמה על ידי ג'ין ניידץ' ב-1963 כרשת של קבוצות תמיכה להרזיה הפכה לעסק המפיץ זריקות הרזייה כמו אוזמפיק ומונג'רו.
לטענתה של סיסטאני, המעבר הזה של שומרי משקל לעידן זריקות ההרזיה מקביל למהפך שביצעה פייסבוק באתר המדיה החברתית כדי להתאים אותו למובייל או למעבר של נטפליקס מעסק להשכרת די.וי.די לסטרימינג. "היה שלב בכל אחד מהמהפכים הללו שהשוק לא בהכרח הצליח לעקוב אחרי התהליך", אמרה. "אנחנו נמצאים בשלב הזה כרגע".
עם זאת, המעבר לא פשוט לחלק מהמשתתפים הוותיקים. כך, רוד צימרמן משיקגו שירד לפחות מ-100 ק"ג מ-180 ק"ג הודות לשילוב בין מפגשים ושיטת הנקודות, אמר כי אינו מעוניין "לנסות לתקן משהו שהוא לא מקולקל".
ועדיין המהלך של שומרי משקל יוצא לדרך, זאת לאחר שבתוך שנה מאז אישר ב-2021 מנהל התרופות והמזון הפדרלי (FDA) את תרופות ההרזייה מקבוצת GLP-1 agonists, הפך האיום למודל של שומרי משקל למוחשי ביותר. החברה הפסידה יותר מ-250 מיליון דולר ב-2022, על רקע ירידה של 15% במספר המנויים ל-3.5 מיליון. אף שבשלב זה עוד לא קישרו בין הירידה הזו לתרופות החדשות.
ב-2023 הגיבה החברה למצב על ידי רכישת חברת הטלרפואה סיקוונס (Sequence) ב-106 מיליון דולר. הרכישה הזו העניקה לה את היכולות לחלק מרשמים לתרופות ההרזיה, זאת תחת חטיבה שמותגה מחדש בשם קליניקות שומרי משקל (WeightWatchers Clinic). העסקה גם עזרה לסיסטאני ולצוות שלה להעלות את מספר המנויים השנתיים, לראשונה מזה שלוש שנים ל-3.8 מיליון – עלייה של 7% לעומת 2022. הקליניקה אמנם נמצאת בשלבים ראשוניים וכוללת 67 אלף מנויים בלבד, אך המותג החדש צומח במהירות ולהערכת החברה צפוי לעקוף את התחזיות לרבעון הראשון.
סיסטאני מתארת את שומרי משקל החדשה כחברת "בריאות משקל" ללא שיפוטיות שמאמצת "מגוון רחב של פתרונות".
הגישה הזו המשלבת את התוכנית המסורתית לשינוי התנהגות עם מתן תרופות בעת הצורך, זוכה לגיבוי מצד מספר מחקרים רפואיים, כך לדבריה של פטימה קודי סטנפורד, רופאה המתמחה בהשמנת יתר ומרצה בבית הספר לרפואה של הרווארד. "המטופלים משיגים את התוצאות הטובות ביותר כשהם משלבים שינויים באורח החיים – דיאטה אופטימלית והתעמלות – עם התרופות הללו נגד השמנה", אמרה.
תפיסה דומה השמיעה גם טרישה בריאן, חברה בשומרי משקל שהורידה קרוב ל-8 ק"ג מאז שילבה בין התוכנית הבסיסית עם מרשמים שקיבלה במסגרת הקליניקה לתרופה זפבאונד של אלי לילי. "התרופה היא כלי, זו לא גלולת קסם", אמרה בריאן (38), בעלת עסק קטן מג'ורג'יה שציינה כי בנוסף לזריקות ביצעה גם שינויים באורח החיים שלה.
אולם, חלק מהמשקיעים מעריכים שאין לשומרי משקל סיכוי בקרב של משמעת עצמית נגד זריקה, זאת בהתחשב בכך שחברות התרופות הגדולות מתחרות ביניהן כדי לעמוד בצרכים של אחד מכל שמונה אנשים בעולם המוגדרים כסובלים מהשמנת יתר. הצמיחה של חברות טלרפואה נוספות מערערת אף היא על מעמדה של שומרי משקל. "הרבה אנשים האמינו שרכיב הטלרפואה הוא הפתרון לבעיות של שומרי משקל, אבל הם נכנסו לשוק תחרותי ביותר", אמרה סטפני דיווד, אנליסטית של תחום טכנולוגיית הבריאות בבקרליס. היא ציינה רשימה ארוכה של חברות טלרפואה "פחות מורכבות" שגם מספקות גישה לתרופות המדוברות, ביניהן נום (Noom), חברת הרזייה הפועלת במודל שיווק ישירות לצרכן עם טווח מחירים דומה לזה של שומרי משקל. ב-2021 הוערכה החברה ב-3.7 מיליארד דולר וההערכה היא כי תונפק השנה, כך לפי חברת PitchBook.
החובות של שומרי משקל שעומדים על 1.3 מיליארד דולר – גבוהים פי 9 מהרווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות – מדאיגים אף הם את המשקיעים, שמאמינים שהחברה תתמודד עם בעיות תזרימיות לפני שעסקי הקליניקות יצמחו מספיק.
אבל "הזמן לא הולך ואוזל", הדגיש ג'ק וואלאס מגוגנהיים סקיורטיס. לחברה אג"ח אטרקטיביות לטווח הארוך ובלי פרעונות צפויים עד 2028. נכון לסוף 2023 היא החזיקה בערימת מזומנים של 109 מיליון דולר ומסגרת אשראי של 61 מיליון דולר, כך שלדבריו השמועות על כך שהחברה בסכנה לחדלות פירעון "פשוט לא נכונות". הקליניקות, אותן מכנה וואלאס כהזדמנות הגדולה ביותר של החברה, מושכות מנויים בקצב מהיר משל המרשמים המחולקים בארה"ב לתרופות ההרזייה, מה שמצביע לפי וואלאס על כך שהחטיבה משיגה נתחי שוק.
בסביבות 70% מהנרשמים החדשים לקליניקות מאז דצמבר הם חברים קיימים או קודמים בשומרי משקל, כך לפי הודעת החברה. "זוהי הפצה מדהימה של שיווק חופשי", אמר וואלאס. לפי החישובים שלו, מנוי שעובר מהתכונית הבסיסית למנוי לקליניקות הופך רווחי יותר לחברה פי 3 עד 4.
סיסטאני מודעת לכך שמעברים מסוג זה אורכים זמן, שלא בטוח שיש לה אותו. "אנחנו ממצבים את החברה עבור הבריאות ארוכות הטווח של העסק, והשוק לא בהכרח פועל בצורה הזו", אמרה. "אך אם אני עושה את העבודה הזו עבור המנויים שלנו, אז התוצאות יגיעו בסופו של דבר השוק ישקף זאת". וואלאס הוסיף: "כל עוד הם יעשו מה שאמרו הם יהיו בסדר גמור. אך יש להם שנה להוכיח שהשוק טועה".