מחירי ההובלה הימית ממשיכים לזנק; מארסק הסיטה ספינות מהים האדום
מחירי ההובלה הימית ממשיכים לזנק; מארסק הסיטה ספינות מהים האדום
מדד Drewry מצביע על זינוק של 61% במחירי ההובלה הימית בעולם - בתוך שבוע; אנליסטית: "אנחנו עדיין רחוקים ממחיר ההובלה בתקופת הקורונה, אבל יש כאן משבר מתפתח"; מארסק הורתה לארבע ספינות שלה שעברו את תעלת סואץ בדרכן דרומה - לחזור חזרה
מדד בינלאומי מצביע על זינוק במחירי ההובלה הימית בימים האחרונים; זאת ברקע לתקיפות החות'ים והודעתן של חלק מחברות הספנות על כך שיפסיקו לשוט בים האדום למרות הכוח הרב לאומי שבנתה ארה"ב להגנה על נתיבי השיט.
מדד Drewry העולמי לתובלה של מכולות מצביע זינוק חד בעלויות מאז 31 בדצמבר ועד 4 לינואר. לפי המדד, המחירים זינקו ב-61% בתוך שבוע, ועומדים כעת על ממוצע עולמי של 2,670 דולר להובלה של מכולה באורך 40 פיט. בחינת קווי הובלה שעוברים בים האדום מצביעה על עליות מחירים משמעותיות יותר. כך למשל, בקו שנגחאי רוטרדם זינק מחיר ההובלה ב-115% בתוך שבוע אחד.
מחיר ההובלה הממוצע הוא הגבוה ביותר בשנה האחרונה, כאשר במרבית חודשי 2023 המחיר היה נמוך יחסית - ונע בין 1,500 ל-2,000 דולר למכולה. בספטמבר אף הייתה ירידה אל מתחת למחיר של 1,500 דולר למכולה.
בתוך כך, ענקית הספנות הדנית מארסק הודיעה אמש כי תסיט ארבע מתוך חמש ספינות משא שלה שהיו תקועות בים האדום בחזרה דרך תעלת סואץ, לנתיב הארוך סביב אפריקה, כדי להימנע ממתקפות החות'ים.
מארסק, שניסתה בשבוע שעבר לחדש את השיט דרך הים האדום לאחר הפוגה קצרה, הודיעה ביום שלישי כי ספינות המשא שלה יימנעו ממעבר בנתיב העובר בתעלת סואץ, שמהווה קיצור דרך משמעותי בין אסיה לאירופה.
עם זאת, חמש ספינות של החברה כבר הספיקו לחצות את התעלה בדרכן לאסיה, והיו אמורות להמשיך דרומה דרך תימן - הונחו לחזור לתעלת סואץ, והן ישוטו בנתיב הארוך המקיף את כף התקווה הטובה. ספינה חמישית באזור טרם קיבלה נתיב חדש, אך דובר של מארסק אמר שהיא לא תפליג דרך תימן. שליחת הספינות חזרה דרך תעלת סואץ תביא לתשלום עמלות נוספות על המעבר בתעלה, תאריך את המסע ותגדיל את עלויות הדלק.
בישראל עוקבים בדריכות אחר מחירי ההובלה הימית מאחר ש-99% מהסחורות (על פי נפח מטען) מגיעות כיום לארץ דרך הים, ואחוז גבוה מהן עוברות דרך תעלת סואץ. ההערכה בישראל היא שבכל הקשור לנמלי אשדוד וחיפה ההשפעה תהיה בעיקר על עלויות ההובלה, והפגיעה בקצב העברת הסחורות תהיה קטנה יחסית; זאת מאחר שחברות הספנות ערוכות לתגבור הקווים במידת הצורך כך שגם אם יידרשו להקיף את אפריקה ולעבור דרך מיצרי גיברלטר הן יוכלו לעמוד בכך מבלי שקצב ההובלה ייפגע משמעותית. עם זאת, בנמל אילת כבר רואים פגיעה והיא צפויה להתעצם ככל שחוסר היציבות בשיט בים האדום יימשך.
דינה קורשונוב, אנליסטית קמעונאות בלידר שוקי הון, אומרת כי "מאז המשבר עם החות'ים וצמצום או הפסקת ההפלגות בנתיב תעלת סואץ על ידי חלק מהחברות, ראינו עלייה של המחירים והתארכות בזמני ההובלה. אך בראייה רחבה יותר ובהשוואה למשבר התובלה בתקופת הקורונה, אנחנו עדיין רחוקים מאותן רמות מחירים. עלויות התובלה עדיין במספרים חד ספרתיים (באלפי דולרים), בעבר כבר ראינו שהן נשקו ל-20 אלף דולר למכולה".
קורשונוב מציינת כי כ-30% מהמכולות בעולם עוברות דרך תעלת סואץ, וכי בישראל היחס דומה. לכן, לדבריה, "המשבר מתבטא בעליית מחירי היבוא ועלול בהמשך לעודד אינפלציה. בישראל זה אפילו יותר דרמטי מבחינת זמני השילוח והמחירים כי המסלול לפעמים מתארך עוד יותר מהרגיל, מאחר שכמה מהספינות עוצרות בנמלי משנה באירופה עם שילוב הובלות משנה לארץ".
עם זאת היא אומרת כי בתחום הקמעונאי הגידול בעלויות התובלה והעיכובים במשלוחים עדיין לא משפיעים באופן מהותי על פעילות חברות מקומיות, אך זה בהחלט עניין שצריך לעקוב אחריו.
לדבריה, "כרגע עדיין לא ראינו עליות מחירים משמעותיות, כי עדיין יש סחורה בארץ וההשפעה אינה מיידית. אבל בטווח הארוך יותר זו יכולה להיות התפתחות של משבר חדש ויש לכך השפעה שלילית על השוק המקומי. זה יכול לפגוע בתעשייה המקומית, להקשות על היצוא ולתמוך באינפלציה".