מנוע הצמיחה של H&M: רשת מקוונת לפריטי יד שנייה
מנוע הצמיחה של H&M: רשת מקוונת לפריטי יד שנייה
ענקית האופנה תרחיב את פריסת Sellpy ל־24 מדינות באירופה, לאחר שנמכרו בפלטפורמה המקוונת כ־9 מיליון פריטי לבוש. H&M מחזיקה ב־70% מחברת הסטארט־אפ, שתפיץ את פריטיה דרך מחסני הרשת בפולין
שנה אחרי שהתרחבה לראשונה מחוץ לשבדיה, Sellpy, החנות המקוונת לבגדי יד שנייה שבשליטת ענקית האופנה H&M, תתפרס ב־20 מדינות נוספות באירופה. המהלך, שדווח בסוכנות הידיעות רויטרס, מתבסס על ההערכה כי הביקושים לאופנה בת־קיימא רק יוסיפו להתחזק.
חברת הסטארט־אפ, שהושקה בשבדיה ב־2014, מנהלת את תהליך המכירה בשלמותו, החל מאיסוף הבגדים מבתיהם של המוכרים וכלה בצילום, שיווק ומשלוח המוצרים ללקוחות. החנויות החדשות יתווספו לפלטפורמות בשבדיה, גרמניה, הולנד ואוסטריה, כאשר לאחר ההתרחבות סלפי תהיה פעילה ב־24 שווקים.
לפי החברה, בגדים משומשים הם התחום שנהנה מקצב הצמיחה המהיר ביותר בתעשיית האופנה. "אנחנו חווים צמיחה יציבה בביקוש לצריכה בת־קיימא, שבמסגרתה יד שנייה היא אפשרות מעולה", מסר מוקדם יותר השנה מנכ"ל סלפי מיכאל ארנור. "כל בגד שנרכש לאחר שכבר היה בשימוש חוסך משאבים לכדור הארץ שלנו. לכן זה מאוד מרגש שאנחנו ממשיכים לצמוח ולקרב עוד לקוחות באירופה לניהול חיים מחזוריים". לפי החברה, עד כה נמכרו בפלטפורמה מעל 9 מיליון פריטי לבוש.
האטה במכירות בסניפים
מותג האופנה השבדי H&M רכש לראשונה אחזקה בסלפי שנה אחרי הקמתה, זאת בניסיון למצוא מקורות הכנסה נוספים לאחר כמה שנים שבהן נרשמה האטה במכירות בחנויות רבות של הרשת. מאז השקיעה החברה מעל 20 מיליון יורו בסלפי וכיום היא מחזיקה ב־70% מהחברה, כך לפי גוסטב ווסמן, בכיר בסלפי, שאחראי על תוכניות ההתרחבות של החברה.
שתי החברות החלו גם בשיתוף פעולה במסגרתו זוכה סלפי בגישה למחסן של H&M בפולין, כמו גם בגישה לשירותים הקשורים להפצה, לבקרת איכות של הבגדים וניהול ההזמנות, מה שאמור לייעל את מערך המשלוחים ברחבי אירופה. "אנחנו נרגשים מההתרחבות הבינלאומית המתמשכת של סלפי, שבה אנחנו תומכים באמצעות השותפות האסטרטגית שלנו, וכבעלים", מסרה ננה אנדרסן, מנהלת זרוע ההשקעות של H&M. "אנחנו תמיד מעוניינים להוסיף ערך לחברות שבבעלותנו ולתמוך בהן בהגשמת השאיפות שלהן".
עבור השנה הפיסקאלית 2020 דיווחה H&M על צניחה של 20% במכירות לעומת שנה קודם לכן, ל־187 מיליארד קרונה שבדית. לעומת זאת, הפעילות בשוק הבגדים יד שנייה רק צמחה בשנים האחרונות, ומגפת הקורונה אף סייעה להאיץ את התהליך. זאת בין השאר, מכיוון שאנשים העדיפו לחסוך בהוצאות לנוכח חוסר הוודאות הכלכלי שנגרם בעקבות הסגרים.
בה בעת, הסיבה העיקרית לצמיחה בשוק הבגדים המשומשים היא המודעות הגוברת למשבר האקלים. הפגיעה של תעשיית האופנה בסביבה באה לידי ביטוי בשיעורי פליטה גבוהים של גזי חממה בתהליך ייצור הבגדים כמו גם המשלוח שלהם ברחבי העולם. לפי נתונים שפרסם בשנה שעברה הפאנל הבין־ממשלתי לשינוי אקלים (IPCC), תעשיית האופנה מייצרת 10% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בכל שנה, ולפי הערכות התעשייה צורכת כ־1.5 טריליון ליטר מים בשנה, זאת בנוסף לחששות הנוגעים לזיהום כתוצאה מפסולת כימית וחלקיקי מיקרופלסטיק. בנוסף, רכישת בגדים משומשים מונעת את השלכתם למזבלות, מה שהצית לחץ כבד מצד פעילי סביבה על תעשיית האופנה, לשנות את דרכיה ולחדול מיצירת אשפה מיותרת.
בעוד שהקמעונאות המסורתית ספגה מכה קשה מאז פרוץ הקורונה וסגירת החנויות הפיזיות, השוק למוצרים משומשים המשיך לצמוח גם במגפה.
גם מותגי יוקרה הצטרפו
בארה"ב לבדה השוק למכירה חוזרת צפוי לשלש את עצמו בעשור הקרוב מ־28 מיליארד דולר ב־2019 ל־80 מיליארד דולר ב־2029. כך לפי הערכות הפלטפורמה למכירת פריטים יד 2, ThredUp. הפלטפורמה, שהוקמה ב־2009 במסצ'וסטס, משווקת פריטים משומשים של מותגים אמריקאיים ובהם קייט ספייד, פרי פיפל, קואץ', אנתרופולוג'י וג'יי קרו.
ההצלחה הזו הובילה לכך שגם מותגי יוקרה כמו גוצ'י ואלכסנדר מקווין השיקו שיתופי פעולה עם חברות המתמחות במכירה חוזרת של מוצרי יוקרה, ובהן The RealReal ו־Vestiaire Collective, בהתאמה. Vestiaire Collective האירופית אף גייסה 64.2 מיליון דולר בסבב גיוס שהתקיים באפריל 2020.