סגור

הנשיא ביידן מוביל שת"פ תשתיות עולמי שיתחרה בסין

לקראת פגישות הפסגה של ה־G7, נשיא ארה"ב הוסיף לסדר היום יוזמה שמטרתה להרחיב שיתופי פעולה בין אירופה לארה"ב, יפן והודו בתחום התשתיות העולמיות. עיקר המימון אמור להגיע מהמגזר הפרטי

בפגישות הפסגה של מדינות ה־G7 שיתקיימו בחודשיים הקרובים, ארה"ב והאיחוד האירופי יקדמו שיתופי פעולה בפרויקטי תשתיות בינלאומיים שיתחרו ביוזמת החגורה והדרך הסינית, שבמסגרתה הגדילה ממשלת סין את השפעתה ברחבי העולם - על כך מדווח "פייננשל טיימס".
מטרת היוזמה היא להרחיב את שיתופי הפעולה בין האיחוד האירופי לבנות בריתו המרכזיות, בראשן ארה"ב, יפן והודו, ולתמוך בפרויקטים איכותיים בכלכלות בעלות הכנסה בינונית ונמוכה.
2 צפייה בגלריה
אינפו לאירופה יש מה להפסיד
אינפו לאירופה יש מה להפסיד
אינפו לאירופה יש מה להפסיד

לפי הדיווח, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כבר ביקש להוסיף את הנושא לסדר היום בפסגה שתתקיים הקיץ בבריטניה. "עד כה ניסינו להתחרות בחגורה והדרך בעיקר עם טיוטות של מדיניות", אמר דיפלומט אירופי בכיר. "אך למרבה הצער, אין באמת אסטרטגיה גיאו־פוליטית ממשית או תוכנית סדורה. קיים צורך ממשי לעבוד ביחד על פרויקטי תשתיות ולהימנע מכך שמדינות יפתחו תלות רבה מדי בסין".
מאז הושקה ב־2013, יוזמת החגורה והדרך הפכה לכלי אסטרטגי מהותי עבור ממשלת סין ובמסגרתה עשרות מדינות הוציאו לפועל פרויקטים במימון סיני, בהם סלילת מחלפים והקמת גשרים ונמלים. התוכנית זכתה לתמיכה של מעל 150 מדינות וארגונים בינלאומיים, בהם יותר ממחצית מ־27 חברות האיחוד האירופי.
עליית המדרגה כעת נובעת גם מניצחונו של ביידן בבחירות. לפי ג'ונתן הילמן מהמרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, יקל כעת על אירופה לעבוד עם הממשל הפדרלי. המאמץ המחודש מגיע בעקבות כישלון להתחרות ביוזמה הסינית. כך, למשל, תוכנית שהושקה באירופה ב־2018 ושותפות שנחתמה עם יפן שנה לאחר מכן לא הביאו ליצירת פרויקט דגל אחד במדינות אחרות. לטענת המבקרים, אירופה וארה"ב התעוררו מאוחר מדי: הממשלה הסינית מנהלת את היוזמה כבר יותר משבע שנים, ועוד לפני כן הציבה את התשתיות הבינלאומיות בראש סדר העדיפויות.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסוף השבוע, בטקס היובל של תחנת רכבת ב פילדלפיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסוף השבוע, בטקס היובל של תחנת רכבת ב פילדלפיה
הנשיא ביידן בסוף השבוע, בטקס היובל של תחנת רכבת בפילדלפיה. נגד תלות בסין
(צילום: איי אף פי)
המכשול העיקרי שעומד בפני המאמצים הוא החשש של מדינות שונות לפגוע בקשרים הכלכליים עם סין או להגביר את המתיחות הביטחונית באסיה. בעוד ארה"ב קראה לשיתופי פעולה בינלאומיים כדי לעקוף את בייג'ינג, ישנן מדינות, בהן חברות באיחוד האירופי והודו, שמעדיפות להימנע מברית מפורשת נגד סין. בעיות נוספות נוגעות להשקעה. מוסדות ציבוריים כמו בנק ההשקעות האירופי קרוב לוודאי יספקו חלק מהמימון, אך מרביתו יצטרך להגיע מהמגזר הפרטי. פרשנים מציינים גם את הקושי הצפוי לארה"ב ולאירופה לשכנע מדינות לא להשתתף בפרויקטים במימון סיני, שאינם זוכים לתמיכת המערב. "אם יש עניין בהוצאתם לפועל וסין מוכנה לספק את המימון, איך אפשר למנוע מהפרויקטים, גם אם הם גרועים, מלהתממש?", הגיב הילמן. "זה כמעט בלתי אפשרי".
עם זאת, ריינהרד בוטיקופר, יו"ר משלחת הפרלמנט האירופי ליחסים עם סין, מאמין שהיוזמה החדשה נראית רצינית יותר. "יש פה הזדמנות מעולה עבורנו להפוך לשותפים טובים יותר מסין, עבור חלק מהמדינות הללו", אמר.
* * *
פארמה ומוליכים למחצה במוקד

אירופה תצמצם תלותה במוצרים חיוניים מסין

האיחוד האירופי יציג בשבוע הבא תוכנית פעולה תעשייתית שנועדה לצמצם את התלות בספקים סיניים וזרים בשישה תחומים אסטרטגיים, בהם חומרי גלם, מרכיבים פרמצבטיים ומוליכים למחצה.
טיוטה של התוכנית שהגיעה לידי סוכנות הידיעות רויטרס מתארת את דחיפות המשימה תוך ציון העובדה שהתלות האירופית בסין מתבססת על כמחצית מ־137 מוצרים שבהם נעשה שימוש במערכות אקולוגיות רגישות, בעיקר חומרי גלם, תרופות ומוצרי מפתח אחרים המיועדים למטרות הירוקות והדיגיטליות של הגוש.
תוכנית האסטרטגיה התעשייתית המעודכנת, שגובשה לאחר מגפת הקורונה, אשר יצרה צווארי בקבוק בשרשראות האספקה, תוצג מחרתיים על ידי נציבת התחרות של האיחוד, מרגרטה וסטגר, ונציב התעשייה תיירי ברטון.
בטיוטת המסמך בן 19 העמודים נכתב שהנציבות האירופית תערוך סקירה מעמיקה של ששת התחומים, הכוללים גם סוללות ואת הדור הבא של אנרגיית מימן ומחשוב ענן, לפני שתחליט על הצעדים המתאימים. אלה יכולים לכלול "גיוון של אמצעי האספקה והביקוש בהסתמך על שותפי סחר שונים במידת האפשר, אך גם אגירה ופעילות אוטונומית במידת הצורך", כך בלשון הטיוטה.