בעקבות חסימת תעלת סואץ: חשש ממחסור בקפה נמס
בעקבות חסימת תעלת סואץ: חשש ממחסור בקפה נמס
כל פולי הקפה מסוג רובוסטה שאירופה מייבאת ממזרח אפריקה ואסיה - עוברים דרך תעלת סואץ; "האם חברות הקפה יוכלו לסבול שבועיים או שלושה של עיכובים? כנראה שלא"
ספינת המטען שחוסמת את תעלת סואץ לא מעכבת רק משלוחים של נפט גולמי וגז נוזלי, אלא גם מכולות של קפה רובוסטה – הסוג שמשמש בנס קפה. אירופה היא הנפגעת העיקרית מהחסימה, מאחר שהיא מייבאת מוצרים דרך התעלה, אך ההשפעה תורגש בכל העולם בעקבות עיכוב במשלוחים ומחסור במכולות.
ספינת המטען הענקית אבר גיבן נתקעה בגדות התעלה ביום שלישי, והיא חוסמת מעבר של ספינות שנושאות סחורות בשווי של יותר מעשרה מיליארד דולר. חילוץ הספינה ששוקלת 200,000 טונות עשוי לקחת ימים ואף שבועות, ובתעלה וסביבה כבר נרשם עומס כפול מבדרך כלל. "הסוחרים יצטרכו לראות איך הם מעבירים את הסחורה שלהם לאירופה", אמר יאן לוהמן, מייסד חברת הייעוץ JL Coffee וראש הרכש לשעבר בחברת הקפה דאו אנד אגברטס, אחת מחברות קליית הקפה הגדולות בעולם. "פתירת הבעיה תימשך כמה ימים אם יתמזל מזלנו, אבל בכל מקרה, הרבה נזק כבר נעשה".
כ-12% מכלל הסחר העולמי עובר בתעלת סואץ, ומשמש בעיקר את שוקי האנרגיה, ופחות את שווקי המזון, כמו שוק הקפה. ועדיין – רק שתי יצרניות קפה רובוסטה גדולות, ברזיל וחוף השנהב, לא משתמשות בנתיב הזה כדי להגיע לצרכנים מרכזיים באירופה. הפער בין מחיר הקפה למסירה במאי, לבין מחיר הפולים למסירה ביולי, עומד על כ-30%.
יצרניות קפה אירופיות כבר נאבקו להשיג אספקה מויאטנאם, יצרנית קפה הרובוסטה הגדולה בעולם, עקב מחסור עולמי במכולות. ואולם בדיוק כאשר זמינותן החלה להשתפר, התעלה נחסמה; כל פולי הקפה שאירופה מייבאת ממזרח אפריקה ואסיה עוברים דרך תעלת סואץ. "האם חברות הקפה יוכלו לסבול שבועיים או שלושה של עיכובים? כנראה שלא", אמר רפאל המרלין, ראש הלוגיסטיקה בחברת סחר הקפה Sucafina SA. "אני לא חושב שיש להן את העתודות שהן מחזיקות בדרך כלל".