סגור
משבר אקלים

דו"ח: אלו הצעדים שיש לנקוט כדי להגיע לאיפוס מלא של פליטות פחמן עד 2050

דו"ח חדש של סוכנות האנרגיה העולמית קורא למדינות העולם להפסיק מיד את ההשקעות החדשות בתשתיות פחם, נפט וגז ולהאיץ את המעבר למכוניות חשמליות אם ברצונן להימנע מההשפעות ההרסניות של משבר האקלים

מדינות העולם חייבות להפסיק מיד את ההשקעות החדשות בתשתיות פחם, נפט וגז ולהאיץ את המעבר למכוניות חשמליות אם ברצונן להימנע מההשפעות ההרסניות ביותר של משבר האקלים – כך לפי דו"ח חדש של סוכנות האנרגיה העולמית (IEA), שפורסם הבוקר. "איפוס פליטות עד 2050 דורש לא פחות משינוי מלא של מערכת האנרגיה העולמית", נכתב בדו"ח.
הדו"ח מהווה מפת דרכים מקיפה ראשונה שמתווה את הצעדים שעל המדינות לנקוט כדי להגיע לאיפוס מלא של פליטות פחמן עד 2050, ולהגביל את ההתחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות. "יותר ויותר מדינות מציגות מחויבויות חדשות לאפס פליטות וזה טוב, אבל אני רואה פער הולך וגדל בין הרטוריקה למציאות", אמר ל"גרדיאן" ראש הסוכנות, ד"ר פתיח בירו. "אם ממשלות רציניות לגבי משבר האקלים, אסור להן לבצע השקעות חדשות בנפט, בגז ובפחם החל מעכשיו – מהשנה הזו".
1 צפייה בגלריה
ד"ר פתיח בירו יו"ר סוכנות האנרגיה הבינלאומית Fatih Birol
ד"ר פתיח בירו יו"ר סוכנות האנרגיה הבינלאומית Fatih Birol
ד"ר פתיח בירו, יו"ר סוכנות האנרגיה הבינלאומית
(צילום: בלומברג)
לדו"ח של הסוכנות צפויה להיות השפעה רחבה מכיוון שלא מדובר בארגון סביבתי אלא בגוף בינלאומי, שהוקם אחרי משבר הנפט בשנות ה-70 של המאה הקודמת, שמייעץ למקבלי החלטות בנושא מדיניות אנרגטית. דו"חות הסוכנות משמשים גופי ממשל, משקיעים ואפילו חברות אנרגיה בתכנון ארוך טווח.
בתור התחלה, כדי להגיע ליעד של אפס פליטות ב-2050, יש להפסיק כבר עכשיו את בנייתן של תחנות כוח פחמיות חדשות, אלא אם הן מצוידות בטכנולוגיית לכידת פחמן שמאפשרת להן ללכוד ולקבור באדמה את הפליטות שלהן, ולא לאשר קידוחי נפט וגז חדשים. עד 2025 יש לאסור מכירת תנורי נפט וגז חדשים לחימום בניינים, ולעבור לפתרונות נקיים יותר כמו משאבות חום חשמליות.
במקום השקעות בדלקי מאובנים, אומרת הסוכנות, יש להעביר משאבים משמעותיים לאנרגיות מתחדשות. "הדרך לאפס פליטות צרה", נכתב בדו"ח. "כדי להישאר בה יש צורך בפריסה משמעותית של כל טכנולוגיות האנרגיה המתחדשת הקיימות מעכשיו עד 2030. בנוגע לאנרגיה סולארית למשל מדובר בהתקנה של פארק הסולאר הגדול בעולם מדי יום. כדי להגיע לאפס פליטות עד 2050, יש לשלש את ההשקעה השנתית באנרגיה נקייה ל-4 טריליון דולר עד 2030. זה ייצור מיליוני משרות חדשות, יגביר משמעותית את הצמיחה הכלכלית ויספק גישה עולמית לחשמל עד סוף העשור".
במקביל דרושות בעשור הקרוב פריצות דרך משמעותיות בתחום האנרגיה הנקייה. "רוב הפחתת פליטות גזי החממה עד 2030 יגיע מטכנולוגיות שכבר נמצאות היום בשוק. אולם ב-2050 כמעט מחצית מההפחתה תגיע מטכנולוגיות שנמצאות כיום בשלב ההדגמה או האב-טיפוס. בעשור הנוכחי יש צורך במאמץ חדשנות משמעותי כדי להביא את הטכנולוגיות האלו לשוק בזמן".
כדי לצמצם את השימוש בדלקי מאובנים, עד 2030 רכבים חשמליים צריכים להוות 60% ממכירת מכוניות חדשות, לעומת 5% כיום, ויש לעצור מכירה של כל רכבי הנוסעים החדשים עם מנועי בערה פנימית עד 2035. פעילותן של תחנות כוח מבוססות פחם או נפט תיפסק הדרגתית עד 2040. מעבר לתשתיות חשמל במגזרי התחבורה, הבנייה והתעשייה גם הוא ישחק תפקיד משמעותי. "ייצור החשמל העולמי צריך להגיע לאיפוס פליטות מלא עד 2040, ולהיות בדרכו לספק כמעט מחצית מצריכת האנרגיה העולמית. הדבר דורש הגדלה משמעותית של גמישות מערכות החשמל – כמו סוללות, דלקים מבוססי מימן, הידרו ועוד – כדי להבטיח אספקה אמינה".
עד 2045 מרבית המכוניות צריכות להיות חשמליות או מבוססות תאי דלק, מטוסים צריכים להתבסס בעיקר על דלקי ביו מתקדמים דלקים סינתטיים, ומאות מפעלים בכל העולם צריכים להשתמש בטכנולוגיות לכידת פחמן. היעד השאפתני ל-2050 הוא מגזר אנרגיה שמבוסס בעיקר על אנרגיות מתחדשות, עם אנרגיית סולאר כמקור הגדול ביותר.
"עתיד נקי ובריא יותר דורש מחויבות ממוקדת ויציבה של ממשלות כל העולם, שיעבדו בצמוד לעסקים, משקיעים ואזרחים", נכתב בדו"ח. "הוא גם דורש שיתוף פעולה גדול יותר בין מדינות, במיוחד כדי לספק לכלכלות מתפתחות את המימון והטכנולוגיות שדרושים להן כדי להגיע לאיפוס מלא בזמן".