סגור

הנחיות דרקוניות מונעות את חידוש הקרוזים בארה"ב

בעוד הפלגות יוצאות לדרך ברחבי העולם, תעשיית הקרוזים האמריקאית תקועה בנמלי הבית בגלל ההססנות של המרכז לבקרת מחלות, ועלולה להחמיץ את עונת הקיץ. דרישת רשויות הבריאות: הפלגות תרגול עם מתנדבים לפני החזרה לשגרה

תעשיית הקרוזים האמריקאית, שהיא הגדולה בעולם, לא מצליחה להתניע מחדש את פעילותה, זאת בצל נהלים נוקשים שמכתיב לה המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) אשר טרם מסר תאריך יעד לחזרת הענף לשגרה.
נורוויג'ן קרוז ליין שבסיסה בפלורידה, השלישית בגודלה בעולם לפי נתח שוק (ואמריקאית למרות שמה), פנתה השבוע ל־CDC והודיעה על רצונה לחזור לפעילות ביום העצמאות של ארה"ב, ב־4 ביולי. בפנייתה ציינה את נכונותה לחייב את כל הנוסעים ואנשי הצוות להיות מחוסנים. נורוויג'ן היא חברת הקרוזים האמריקאית הראשונה מבין המובילות בענף שמגישה תוכנית כזו, זאת לאחר למעלה משנה של הקפאת פעילות. בשלב זה, אף שמגזרים אחרים בתחום התיירות בארה"ב מתחילים לרשום התאוששות וחזרה לנורמליות, לא ברור מתי תעשיית הקרוזים האמריקאית תוכל להצטרף למגמה.

הגדלת התפוסה מדי חודש

"חיסונים הם האמצעי המרכזי עבור האמריקאים לחזור לחייהם הרגילים", ציין בפנייתו ל־CDC מנכ"ל נורוויג'ן, פרנק דל ריו. "אנחנו מאמינים שבאמצעות השילוב של 100% חיסוני חובה לאורחים ולצוות עם מהלכים בריאותיים מגובים במדע, נוכל לייצר סביבה בטוחה דמויית בועה".

2 צפייה בגלריה
אינפו ארה"ב שולטת בשוק הקרוזים חברות הקרוזים הגדולות
אינפו ארה"ב שולטת בשוק הקרוזים חברות הקרוזים הגדולות
ארה"ב שולטת בשוק הקרוזים

מלבד חיסוני החובה, שיידרשו שבועות לפני העלייה לסיפון, נורוויג'ן תגביל את התפוסה ל־60% ותגדיל אותה ב־20% מדי 30 יום. "אין סיכוי שקיים מקום אחר שבו מנהיגים פרוטוקול בריאות מחמיר יותר", אמר דל ריו השבוע בראיון ל־CNBC. "ספינות קרוזים ייהפכו בפועל למקום הבטוח ביותר בעולם. אנחנו מעוניינים לצאת לדרך באופן הבטיחותי ביותר שאפשר, והמשמעות היא שכולם על הסיפון יהיו מחוסנים".
הפנייה של דל ריו מגיעה בעקבות פרסום הנחיות הקורונה של ה־CDC בסוף השבוע האחרון לגבי חידוש קרוזים, אך מבלי שנמסר תאריך יעד. המרכז ממליץ, אך אינו מחייב, על חיסונים לכל באי הספינה. במקביל מסר, כי הוא מעוניין בקיומן של הפלגות ניסיון, שיאפשרו לצוות לתרגל את תקנות הקורונה החדשות בעזרת מתנדבים לפני שייצאו להפלגות עם נוסעים. התעשייה הביעה את מורת רוחה מהודעת ה־CDC, ואיגוד חברות הקרוזים הגדירה "מאכזבת", "טרחנית" ו"בלתי ישימה". לטענת הארגון, המרכז דורש גישה של אפס סיכונים לקרוזים במקום לאפשר חיים לצד הנגיף ברוח ההנחיות שמסר לכל המגזרים האחרים בארה"ב.
בתגובה לביקורת של חברות הקרוזים, המרכז הודיע על מחוייבותו לפעול עמן בשיתוף פעולה על מנת לחדש את הפעילות באופן הדרגתי, בתקווה עד אמצע הקיץ. נורוויג'ן, המפעילה את מותגי אוקיאניה וריג'נט סבן סיז, ציינה כי היא שותפה להשקפת ה־CDC כי החיסונים יוכלו לסייע לאמריקאים לחזור לשגרה. שתי ענקיות הקרוזים האחרות שבסיסן בארה"ב, קרניבל ורויאל קריביאן, טרם הודיעו על תוכניותיהן לחידוש פעילות בארה"ב. "אנחנו בוחנים ולומדים את האפשרויות שעומדות בפנינו כדי לדאוג לבריאות ולבטחון הנוסעים ואנשי הצוות", נמסר בהודעת רויאל קריביאן.

2 צפייה בגלריה
מנכ"ל נורוויג'ן פרנק דל ריו
מנכ"ל נורוויג'ן פרנק דל ריו
מנכ"ל נורוויג'ן פרנק דל ריו
(צילום: בלומברג)
הכנסות ענקיות הקרוזים צנחו בממדים מבהילים בשנת הקורונה. היטיבו להגדיר זאת אנליסטים באתר Seeking Alpha שציינו כי "הכנסות קרניבל, חברת הקרוזים הגדולה בעולם, התמוססו מהר יותר מגלידה בשמש בעקבות פגיעה המגפה". מכירות הכרטיסים של החברה, מקור ההכנסה המרכזי שלה, צנחו ב־74% ל־3.7 מיליארד דולר ב־2020, זאת לאחר שבמשך שלושה רבעונים חל איסור על הפעלת ספינות קרוזים. חובות החברה לטווח הארוך זינקו ביותר מפי שניים במהלך השנה הזו, מ־9.7 מיליארד דולר ב־2019, ל־22.1 מיליארד דולר.

60% הזמנות חדשות

לפי הערכות, ברגע שה־CDC ייתן את האור הירוק לחידוש פעילות הקרוזים, האופק יתבהר עבור התעשייה והיא עשויה להתאושש בקצב מהיר. סימן חיובי השתקף מנתוני ההזמנות שקרניבל פרסמה בינואר האחרון, לפיהם 60% מההזמנות שהתקבלו ברבעון שהסתיים בנובמבר היו חדשות, ולא רק של נוסעים שביקשו לשריין מחדש כרטיסים שהזמינו עוד לפני פרוץ המגפה. נורוויג'ן פירסמה נתונים דומים, המהווים עבור שתי החברות מדד מבשר טובות להתאוששות הפוטנציאלית. עם זאת, לפי הערכות שמסר באחרונה מנכ"ל קרניבל ארנולד דונלד, התאוששות מלאה לא צפויה לפני 2023.
בינתיים, ברחבי העולם, קרוזים כבר חזרו לפעול בעשרה שווקים מרכזיים, עם כמעט 400 אלף נוסעים שיצאו להפלגות בשמונת החודשים האחרונים, באירופה, אסיה ודרום האוקיינוס השקט. כך לפי נתוני איגוד הקרוזים הבינלאומי. חידוש הפלגות מתוכנן בשבועות הקרובים גם באזור הים התיכון ובקריביים. קנדה, לעומת זאת, האריכה את איסור ההפלגות שייצאו מתחומה, עד 2022.
חברת הקרוזים MSC, שבסיסה בשוויץ, הודיעה באחרונה כי תחדש את פעילותה בבריטניה, בשלב ראשון עם הפלגות קצרות ברחבי האיים הבריטיים, וללא דרישה כי הנוסעים יהיו מחוסנים. תעשיית הקרוזים הבריטית היא השנייה בעולם אחרי סינגפור המחדשת את ההפלגות בעקבות המגפה, ואלה ייצאו מנמליה החל ב־17 במאי. MSC תקיים את הפלגתה הראשונה כבר ב־20 במאי, מנמל סאות'המפטון, ובהמשך תצא מנמלים אחרים, להפלגות ארוכות יותר.
ברקע מצוקת חברות הקרוזים בארה"ב, הנשיא ביידן הודיע שלשום כי על מבצע ההתחסנות להתרחב לכל המבוגרים במדינה החל ב־19 באפריל, מוקדם יותר מתאריך היעד של ה־1 במאי שקבע בחודש שעבר. הוואי, יעד פופולרי לקרוזים, מסרה כי תוכל לעמוד בתאריך החדש. למעלה מ־150 מיליון מנות חיסון ניתנו מאז נכנס ביידן לבית הלבן, כאשר בשבוע החולף הואץ הקצב לממוצע של 3.1 מיליון מנות ביום, מכמיליון בתחילת כהונתו. עד כה, 32% מהאוכלוסייה קיבלו מנת חיסון אחת לפחות וכ־19% מחוסנים באופן מלא. חוקרים בתחום בריאות הציבור בארה"ב הזהירו כי המגפה רחוקה מסיום וציינו כסיבות לדאגה את ההתפשטות של זנים חדשים מידבקים במיוחד, לצד העלייה בהתניידות הציבור והסרת מגבלות הריחוק החברתי במספר מדינות.