הכותנה הסינית סיבכה את זארה ויוניקלו בחקירת פשעים בצרפת
הכותנה הסינית סיבכה את זארה ויוניקלו בחקירת פשעים בצרפת
אחרי נייקי, אדידס ו־H&M, טענות על שימוש בכותנה סינית שיוצרה בתנאי עבדות על ידי אויגורים במחוז שינג'יאנג הופנו נגד ענקיות אופנה נוספות ונחקרות במשרד התובע הכללי בצרפת. H&M ספגה בינתיים צניחה בהכנסות בעקבות חרם סיני
החשדות לגבי עבודה בכפייה בתעשיית הכותנה הסינית אינם יורדים מסדר היום, ואף צוברים תאוצה. בשבוע שעבר פתחו גורמי החוק בצרפת בחקירה נגד ארבע רשתות מובילות בטענה כי הסתירו "פשעים נגד האנושות" המתרחשים במחוז שינג'יאנג בסין, אזור הפקת הכותנה המרכזי במדינה.
בשנים האחרונות ארגוני זכויות אדם חזרו והאשימו את סין בהעסקת המיעוט האויגורי בתנאי כפייה בשדות הכותנה, טענות שסין מכחישה.
לפי הדיווח שפרסמה סוכנות רויטרס, הרשתות העומדות במרכז החקירה הן פאסט ריטיילינג היפנית שבבעלותה יוניקלו; אינדיטקס, החברה־האם של זארה; רשת האופנה הצרפתית SCMP שבבעלותה המותגים סנדרו ו־Maje; ומותג ההלבשה האמריקאי סקצ'רס.
סנקציות נגד בכירי ממשל
החקירה בצרפת מתקיימת ביחידה ללוחמה בטרור שבמשרד התובע הכללי, שבמסגרתה פועלת חטיבה מיוחדת החוקרת פשעים נגד האנושות. המהלכים נגד הרשתות נפתחו בעקבות תלונה שהגישו נגדן באפריל שלושה ארגונים: שארפה, Collectif Éthique sur l’Etiquette והמכון האירופי לאויגורים. אלה טענו כי החברות מסתירות פשעים נגד האנושות בשרשראות האספקה שלהן, ולמעשה מרוויחות מהשימוש בעובדי כפייה.
לפי מומחים באו"ם וארגוני זכויות אדם, מעל מיליון אנשים, מרביתם מהמיעוט האויגורי, נעצרו בשנים האחרונות והוכנסו למחנות כפייה בשינג'יאנג, שם הם נופלים קורבן לעינויים ותקיפות מיניות. בעקבות זאת, בחודש מרץ האחרון, ארה"ב, האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה הטילו סנקציות על בכירים בממשלה הסינית.
היצרניות המערביות שנקלעו כעת לעין הסערה דחו את הטענות בתוקף ומסרו כי ישתפו פעולה עם החקירה. "באינדיטקס יש לנו מדיניות של אפס סובלנות לעבודה בכפייה", מסר דובר מטעם החברה הספרדית. "אימצנו מדיניות והליכים כדי להבטיח שההתנהלות הזו לא מתרחשת בשרשרת האספקה שלנו". ב־SCMP הצרפתית טענו כי מדובר בהאשמות כוזבות. "אנחנו עובדים עם ספקים ברחבי העולם ואין לנו ספקים באזור המוזכר", מסר דובר מטעם החברה. מחברת סקצ'רס נמסר כי הם אינם מגיבים על עניינים משפטיים תלויים ועומדים, אך חזרו שוב על הצהרה קודמת, שלפיה הם מקפידים על תקנון מוסרי מחמיר בקרב הספקים.
פאסט ריטיילינג מסרה כי לא הגיעה אליה פנייה מצרפת, אך היא אינה מייצרת בשינג'יאנג. "אם וכאשר נקבל את ההודעה, נשתף פעולה עם החקירה כדי לחזק את הטענה, שאין עבודה בכפייה בשרשרת האספקה שלנו", ציינה. זו לא הפעם הראשונה שיוניקלו עולה לכותרות בשל טענות למעורבותה בשינג'יאנג. בחודש שעבר דווח כי בינואר הוחרם משלוח חולצות גברים שלה בנמל לוס אנג'לס בשל חשד להפרת האיסור על מוצרים מכותנה שיוצרו בשינג'יאנג. גם אז הכחישו ביוניקלו את ההאשמות וטענו כי הפעילו מנגנונים לזיהוי הפרות זכויות אדם פוטנציאליות. באותה העת קבל דובר משרד החוץ הסיני כי מדובר ב"בריונות" אמריקאית.
חרף ההכחשות, מנהלת החטיבה הסינית בארגון הזכויות Human Rights Watch, סופיה ריצ'רדסון, אמרה לבי.בי.סי כי למעשה אין אפשרות לבדוק אם מקור הכותנה אכן בעייתי. לדבריה, אף שבדיקות החברות אינן מעלות עדויות לעבודה בכפייה, "הדיכוי הפוליטי בשינג'יאנג כה חמור, שהמפקחים לא מסוגלים לראיין עובדים בחופשיות מבלי החשש מתגובות נגד". עוד ציינה, כי המפקחים אינם רשאים לבקר במתקנים ללא הודעה מראש ואינם יכולים לחייב את הרשויות לספק מידע בנוגע לשכר ותנאי העסקה אחרים.
בינתיים, חברות מערביות שהתבטאו נגד סין חושפות את עצמן לפגיעה בהכנסות. בסוף השבוע האחרון דיווחה ענקית האופנה השבדית H&M על צניחה של 28% במכירות בסין ברבעון השני לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל־189 מיליון דולר, ובכך כימתה לראשונה את נזקי חרם הצרכנים. הפגיעה, המשקפת אובדן הכנסות בהיקף של 74 מיליון דולר, מגיעה לאחר שבחודש מרץ משפיעני רשת סינים ניתקו עמה קשר והיא אף הועלמה מפלטפורמות המסחר המובילות במדינה, בהן Tmall של עליבאבא, זאת בעקבות פרסום מסמך שבו מביעה הרשת דאגה מהנעשה בשינג'יאנג.
סין היא השוק הגדול היחיד של הרשת שרשם ירידה במכירות ברבעון השני, וכעת היא ירדה בדירוג השווקים המובילים של H&M, למקום השישי. רבעון קודם לכן דורגה סין שלישית, אחרי ארה"ב וגרמניה, עם כ־6% מהמכירות.
שוק מוביל עבור H&M
"בנוגע לסין המצב נותר מורכב", אמרה מנכ"לית H&M הלנה הלמרסון בשיחה עם משקיעים עם פרסום הדו"חות הפיננסיים. הרשת השבדית פתחה את הסניף הסיני הראשון באפריל 2007, בשנגחאי, וכיום מפעילה מעל 500. בעקבות מהלכי החרם היא נאלצה לסגור 20 סניפים, וכעת עשרה נותרו עדיין סגורים. בה בעת, נתוני רשתות אחרות מעידים כי הזעם הסיני כלפי מותגים מערביים מתחיל לדעוך.
נייקי, שספגה גם היא מתקפה ברשתות החברתיות בסין, דיווחה בחודש שעבר כי המכירות שלה בסין טיפסו ב־17% ל־1.9 מיליארד דולר ברבעון השני. כך גם אדידס, שדיווחה כי לאחר ירידה במכירות בחנויות המקוונות והפיזיות במרץ, נרשמה התאוששות בחודש אפריל וכעת היא מצפה לעלייה בהכנסות בסין השנה. בהתאם, 34% מהמשיבים לסקר צרכנים של סיטי בסין השיבו ביוני כי המחלוקת סביב שינג'יאנג תגרום להם להימנע מרכישת מותגים מערביים, לעומת 46% שהשיבו כך באפריל.