FTהפחד מסין פתר את סכסוך הסחר הנצחי בין בואינג לאיירבוס
FT
הפחד מסין פתר את סכסוך הסחר הנצחי בין בואינג לאיירבוס
אחרי 17 שנה של מכסי ענישה הדדיים שגלשו גם ליינות, אופנועים ומתכות, שתי ענקיות התעופה הגלובליות חתמו על הפסקת אש. הסכסוך שפרץ כאשר משלוחי איירבוס עקפו לראשונה את בואינג, הסתיים בגלל החשש ממטוס ה־C919 שמפתחת סין
סיומו של המאבק הנצחי שניטש בין האיחוד האירופי וארה"ב בסוגיית סובסידיות לייצור מטוסים, ושהושג סביב שולחן הדיונים בבריסל על מנות דג בס וטלה, מסמל הפסקת אש משמעותית במה שנדמה היה כסכסוך סחר שלא ייפתר לעולם.
עבור קובעי המדיניות בבריסל, התקווה היא כי ההסכם בין איירבוס לבואינג יסיים את מתיחויות הסחר שאפיינו את עידן הנשיא טראמפ. עבור עסקים משני צדי האוקיינוס, הוא מסיר את החשש של השתת מכסי ענישה על מגוון סחורות מחוץ לתחום התעופה, החל בקנה סוכר מג'ורג'יה וכלה בגבינות איטלקיות.
בה בעת, ההסכם, שנחתם שלשום בפסגת האיחוד האירופי וארה"ב, מסמל גם את תחילתו של תהליך ממושך שמחייב שיתוף פעולה הדוק, אם שני הצדדים מעוניינים לצנן את רוחות הקרב ולהתמקד באתגרי הסחר שמציבה בפניהם סין.
על מה נסב הסכסוך?
הכל החל ב־2004, כאשר משלוחי איירבוס עקפו לראשונה את אלה של המתחרה האמריקאית. הבנות מוקדמות לגבי סובסידיות קרסו, והממשל האמריקאי טען לסיוע ממשלתי לא הוגן. האיחוד האירופי הגיב עם תלונה משלו, וארגון הסחר העולמי פתח בחקירה להתנהלות שני הצדדים.
הביקורת האמריקאית התמקדה במה שהוגדר כסיוע התנעה שסופק לאיירבוס על ידי המדינות המארחות שלה באיחוד האירופי (בשעתן בריטניה, צרפת, גרמניה וספרד). הסיוע הזה כלל מימון ממשלתי לפיתוח דגמים חדשים, שהוחזר דרך תמלוגים ממכירות עתידיות. האיחוד האירופי דיווח כי בואינג הרוויחה מתמיכה אמריקאית שהפרה את תקנות ארגון הסחר העולמי, בעיקר הקלות מס ממדינת וושינגטון שם ממוקם מטה החברה. משלב זה ואילך, כל צד חזר והאשים את השני (בהצלחה) בכך שאינו שועה לחוקי ארגון הסחר העולמי.
ב־2019, ארגון הסחר העולמי אישר לארה"ב להשית מכסי ענישה בגובה 7.5 מיליארד דולר על מוצרים אירופיים. כתוצאה, ארה"ב פגעה במגוון מוצרים, מיין צרפתי ועד למיכון גרמני. ב־2020, האיחוד האירופי קיבל היתר להשית מכסים נוספים בהיקף של כמעט 4 מיליארד דולר על מוצרים אמריקאיים.
הרשימה האקלקטית שגיבש פגעה במגוון מוצרים, ממשקאות אלכוהוליים ועד לדגי נוי. סיומו של הסכסוך הפך לאפשרות ממשית עם נצחונו של ביידן ומודעות הדדית גוברת כי הוא פוגע בחברות משני הצדדים, ובמקביל תורם לשאיפות של סין להתחזק בשוק התעופה האזרחית. בחודש מרץ, שני הצדדים הסכימו להשעות את המכסים ההדדיים לארבעה חודשים, ובכך יצרו חלון הזדמנויות למו"מ.
מה כולל ההסכם?
הרכיב המרכזי שלו הוא השעיה בת חמש שנים של מכסי הענישה והקמת כוח משימה שמטרתו לגבש הבנות סופיות לגבי הסובסידיות, בעבר ובעתיד. בואינג, שקידמה בברכה את ההסכם, אמרה כי הוא "מחייב את האיחוד האירופי להתייחס לסיוע ההתנעה ומותיר על כנם חוקים הנחוצים כדי לוודא שהאיחוד האירופי וארה"ב יעמדו בהתחייבויותיהן, מבלי שתידרש התערבות נוספת של ארגון הסחר העולמי".
ועדיין, על מנת להוציא לדרך את התהליך, ישתמשו הצדדים בתקנות של ארגון הסחר בנושאי מימון מחקר ופיתוח, הטבות מס וסוגי סובסידיות נוספים. ההסכם גם קורא לקיום קשרים קבועים בדרג המדיני, בעיקר בין נציב הסחר של האיחוד האירופי ולאדיס דומברובסקיס ונציגת הסחר האמריקאית קתרין תאי — לצורך פיקוח על ההתקדמות.
יתרה מזאת, שני הצדדים הסכימו לשתף פעולה בסוגיית נוכחות גורמים שאינם חלק מכלכלת השוק, בתחום התעופה האזרחית. בהודעתו, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן קישר את העניין עם "התנהלות של סין שאיננה התנהלות שוק במגזר הזה, המעניקה לחברות סיניות יתרון לא הוגן".
מהן ההשלכות של ההסכם עבור מגזר התעופה?
ראשית, הקלה שתתקבל בברכה. המגזר נמנה עם הנפגעים הקשים ביותר של הקורונה, ומלחמת סחר היתה גובה מחיר כבד נוסף. משלוחי מטוסים נמצאים עדיין בהיקפים נמוכים בהרבה לעומת התקופה שלפני המגפה, זאת לאחר שחברות התעופה, החוות קשיי נזילות חמורים, ביטלו או דחו הזמנות.
גורמים רשמיים באיירבוס ובבואינג גם אותתו לאחרונה על רצונם בהסדר. בנוסף למגפה, הדואופול הוותיק שלהם חשוף לתחרות סינית גדלה והולכת, כאשר יצרנית כלי התעופה הממשלתית קומאק ((Comac מפתחת את ה־C919, שאמור להתחרות ב־A320 של איירבוס וב־737 של בואינג.
בשנה שעברה פרסמה בואינג תחזית לפיה סין תיהפך לשוק התעופה הגדול בעולם, זאת לאחר שבעשור האחרון כ־25% מכלל הצמיחה העולמית בתחום הגיעו מהמדינה האסייתית. "יש לי ביטחון רב בכך שפתרנו את המחלוקות הללו", אמרה תאי שלשום. "אנחנו מאפסנים את תיקי הבוררות שלנו".
מה משמעות ההסכם לגבי יחסי הסחר בין האיחוד האירופי וארה"ב?
הוא מביא לסיומו עידן ממושך של חילוקי דעות. כעת בריסל דוחפת להתקדמות בסוגיית מכסים אחרים מעידן טראמפ, שהושתו על פלדה ואלומיניום. אלה פגעו ביצרניות באיחוד האירופי והובילו לגל נפרד של מכסי ענישה אירופיים נגד מוצרי צריכה אמריקאיים, כמו וויסקי מסוג ברבן ואופנועי הארלי דווידסון.
ביידן ובכירי האיחוד האירופי הסכימו שלשום לכונן כוח משימה בסוגייה הזו. עבור האיחוד האירופי, מדובר בסכסוך מר במיוחד, שכן ממשל טראמפ הצדיק את המהלכים בכך שהגדיר את האיחוד איום בטחוני, זאת לצד בעלות ברית אחרות של ארה"ב, כמו קנדה. אבל בעוד טראמפ כונן הסכם סחר חדש עם קנדה, לא ניתנו שום הקלות לאיחוד האירופי.
גורמים רשמיים באיחוד אומרים עתה, כי הגוש חותר להשגת פריצת דרך כפולה במסגרתה יסתיימו המחלוקות ובמקביל יקודם סדר יום חיובי. בעניין זה, ביידן וראשי האיחוד הסכימו להקים מועצת סחר וטכנולוגיה לצורכי שיתוף פעולה בכינון תקנות ואמות מידה טכניות עבור מגזרים צומחים, כמו בינה מלאכותית, וטכנולוגיות רגישות, בהן מוליכים למחצה.