זארה מאיצה את ההתכווצות: תסגור את כל החנויות בוונצואלה
זארה מאיצה את ההתכווצות: תסגור את כל החנויות בוונצואלה
קמעונאית הבגדים הגדולה בעולם מתכננת לסגור 16% מהסניפים הגלובליים עד סוף השנה, רובם באירופה. המטרה: הגדלת הנוכחות המקוונת והתמקדות בהגדלת סניפי הדגל שישמשו גם כמרכזי הפצה. במקביל השיקה מותג איפור ידידותי לסביבה
התוכנית של קמעונאית הבגדים הגדולה בעולם להקטין את נוכחותה הפיזית נכנסה להילוך גבוה עם הודעתה על סגירת כל הסניפים בוונצואלה. המהלך יצא לדרך עם סיום החוזה של אינדיטקס, החברה־האם של זארה, עם השותפה המקומית, פיניקס וורלד טרייד.
לפי הודעת פיניקס וורלד טרייד שבשליטת איש העסקים הוונצוליאני קמילו איברהים, החברה מנהלת את חנויות מותגי זארה, ברשקה ופול אנד בר מאז 2007, אך כעת הוחלט לבחון מחדש את החוזה "כדי לוודא שהוא תואם את המודל החדש של אינטגרציה ושדרוג הפעילות הדיגיטלית שעליו הכריזו באינדיטקס". בהתאם, חמש החנויות שנותרו פתוחות במדינה ייסגרו "בשבועות הקרובים". לפי הדיווח, שלוש חנויות בקראקס הבירה כבר נסגרו החודש ובשלושה קניונים גדולים במדינה החנויות שאכלסו עד לאחרונה את זארה ופול אנד בר, נותרו ריקות. מקורבים לאיברהים ציינו כי קרוב לוודאי שיפתח חנויות בגדים אחרות במקום.
שיתוף הפעולה בינו לבין אינדיטקס נולד במטרה לסייע לחברה לצלוח את הרגולציות המקומיות שהשית הנשיא לשעבר הוגו צ'אבס על שוק המט"ח, במסגרתן נדרש אישור ממשלתי ליבוא בגדים.
הפסד ראשון בתולדותיה
היציאה מוונצואלה מתבצעת במסגרת תוכנית שעליה הכריזה החברה ביוני שעבר, בעיצומה של מגפת הקורונה. בכוונת אינדיטקס לסגור את החנויות הקטנות לטובת הרחבת סניפי הדגל. פירוש הדבר, כי עד סוף השנה ייסגרו 1,200 סניפים, המייצגים 16% מהסניפים שמפעילה החברה. מתוכם, 700 ייסגרו באירופה, 100 באמריקה ו־400 באזורים אחרים.
השינוי נובע מהחלטת ענקית ההלבשה להגדיל את המכירות המקוונות, זאת לאחר שעבור הרבעון הראשון הפיסקאלי של 2020 היא דיווחה לראשונה בתולדותיה על הפסד, כתוצאה מסגירת החנויות בצל המגפה. החברה דיווחה על הפסד של 409 מיליון יורו באותו רבעון לעומת רווח של 734 מיליון יורו שנה קודם לכן, כאשר המכירות צנחו ל־3.3 מיליארד יורו מ־5.9 מיליארד יורו בתקופה המקבילה.
בעקבות זאת הושקה התוכנית שהובילה כעת לסגירת החנויות בוונצואלה ובמסגרתה תשקיע אינדיטקס מיליארד יורו בפלטפורמה המקוונת לאורך שלוש שנים. במקביל, היא תזרים 1.7 מיליארד יורו לטובת שדרוג החנויות הגדולות והטמעת פלטפורמה דיגיטלית בהן. החנויות הללו ישמשו גם כמרכזי הפצה להזמנות המקוונות. באינדיטקס מעריכים כי בעקבות התוכנית, המכירות המקוונות יגיעו לכ־25% מכלל המכירות עד 2022, לעומת 14% ב־2019.
בשלב זה נראה כי ההשקעה בפלטפורמות המקוונות משתלמת. במרץ האחרון דיווחה אינדיטקס על רווח נקי של מעל 1.1 מיליארד יורו עבור השנה כולה, זאת בעקבות זינוק של 77% במכירות המקוונות שטיפסו ל־6.6 מיליארד יורו. "אינדיטקס כחברה חזקה יותר היום מכפי שהיתה לפני שנתיים", הגיב על התוצאות יו"ר החברה, פאבלו איסה. "זאת בזכות מודל עסקי ייחודי ופלטפורמת מכירות עולמית, גמישה, דיגיטלית ואינטגרלית, שמציבה אותנו במיקום מעולה לעתיד". במקביל דיווחה החברה על השקת פלטפורמות מקוונות ב־25 שווקים בשנה החולפת, ופתיחת 29 חנויות חדשות. לפי אתר החברה, המותגים שלה זמינים למכירת מקוונת ב־216 שווקים בעולם.
אינדיטקס נמצאת בשליטת איש העסקים הספרדי אמנסיו אורטגה, שהוא האדם העשיר במדינה. בבעלותה שמונה מותגים: זארה, זארה הום, פול אנד בר, סטרדיווריוס, ברשקה, Oysho, Uterque ומאסימו דוטי.
הצטרפה למתחרה אסוס
יוזמה נוספת שחשפה החברה מוקדם יותר החודש היא השקת קולקציית האיפור והטיפוח זארה ביוטי. בסוכנות בלומברג דווח, כי הרשת תשווק מגוון מוצרים במכלים הניתנים למילוי חוזר. הקולקציה החדשה, שפותחה בשיתוף עם המאפרת דיאן קנדל, תשווק בחנויות של זארה ויוקדש לה אזור נפרד. החל ב־12 במאי היא זמינה לרכישה באינטרנט באירופה, צפון אמריקה, סין, דרום קוריאה, יפן, אוסטרליה וניו זילנד, ובהמשך צפויה להתרחב לחנויות המקוונות במדינות נוספות. "כשזארה פנו אליי והציעו לי להיות המנהלת היצירתית של זארה ביוטי, ראיתי הזדמנות ליצור משהו שכולם ירצו להשתמש בו", אמרה קנדל לאתר birdie. בכך מצטרפת זארה למתחרות המובילות שלה, ובראשן H&M ואסוס, שכבר משווקות איפור ומוצרי קוסמטיקה. ההשראה מגיעה מרשתות יוקרה כמו ברברי, שמוכרות איפור כבר מספר שנים.
בתוך כך, H&M השבדית הודיעה בסוף השבוע כי חזרה לבצע הזמנות מספקים במיאנמר, לראשונה מאז ההפיכה הצבאית במדינה בפברואר. לפי החברה, מעל 50 אלף אנשים עובדים עבור ספקי הטקסטיל שלה במיאנמר ולפיכך הוחלט "לחזור בהדרגה לביצוע הזמנות". בחברה הפסיקו את ההזמנות בשל החשש לפגיעה בזכויות אזרח בעקבות ההפיכה. "אנחנו מעוניינים להימנע מהסיכון הממשי שהספקים שלנו יצטרכו לסגור את המפעלים שלהם, מה שיוביל לאבטלה עבור רבבות עובדים בתעשייה", נמסר בהודעת החברה. גם פריימרק הבריטית חזרה להזמין ממיאנמר.