$
כלכלה ומדיניות

הפקק בתעלת סואץ: תעריפי מיכליות הנפט מזנקים

לפי הערכות, חילוצה של הספינה Ever Given שנתקעה בנתיב התעבורה המרכזי יימשך שבועות, ובינתיים מאות ספינות עומדות בפקק; החשש הוא שהצורך להעביר את הנתיבים דרך כף התקווה הטובה ייקרו דרסטית את עלויות הדלק עד לכ-300 אלף דולר לספינה

חדשות חוץ 13:0226.03.21

כחלק מהשלכות הפקק הענק שנוצר בתעלת סואץ בעקבות הספינה Ever Given שנתקעה, תעריפי מיכליות הנפט כמעט הוכפלו השבוע - כך לפי סוכנות הידיעות רויטרס.

 

הספינה שאורכה עומד על  400 מטר תקועה בתעלה מאז יום שלישי, ואף שהחלו כבר מאמצי החילוץ שלה ההערכה היא שבשל תנאי מזג האוויר התהליך יימשך מספר שבועות. מאות ספינות עומדות בפקק, וההערכות הן שעלות הסחורה המעוכבת עומדת על כמעט 10 מיליארד דולר ביום.

 

החסימה בסואץ החסימה בסואץ צילום: איי אף פי

 

עצירת התנועה בתעלה הצרה המחברת בין אירופה ואסיה העמיקה את הבעיות של שוק הספנות שגם כך מתמודד עם שיבושים ועיכובים באספקת סחורות לצרכנים. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, האנליסטים מעריכים שההשפעה על המיכליות הקטנות יותר ומוצרים כמו נפטא תהיה גדולה יותר, במיוחד אם התעלה אכן תישאר סגורה במשך שבועות. "בסביבות 20% מהנפטא באסיה מסופק דרך הים התיכון והים השחור באמצעות תעלת סואץ", הגיב סרי פאראויקארסו מ-FGE. לדבריו, ניתוב הספינות מחדש מסביב לכף התקווה הטובה יוסיף שבועיים נוספים למסע ומעל 800 טונה של צריכת דלק עבור ספינות מסוג סואצמקס (Suezmax) שמסוגלות לצלוח את התעלה. יש לציין כי הדלק הוא בבחינת ההוצאה המרכזית בהפעלת ספינה - עד 60% מההוצאות התפעולי -  ועלויות הדלק לבדן יעמדו על סביבות 300 אלף דולר לסופר טנקר שמעבירה נפט מהמזה"ת לאירופה במקרה של מעקף.

 

במקביל, שוק הדיזל באסיה שגם כך סובל מקשיים נפגע אף הוא מהפקק, וזאת מכיוון שביבשת מייצאים את הדלק לשווקים במערב, כמו אירופה, ו-60% מהמשלוחים עברו ב-2020 דרך התעלה.

 

העלות של העברה בים של מוצרים כמו דלק ודיזל מהנמל טואפסה ברוסיה בים השחור לדרום צרפת זינקה מ-1.49 דולר לחבית ב-22 במרץ ל-2.58 דולר לחבית ב-25 במרץ, עלייה של 73%, כך לפי הנתונים שאספו בחברת Refinitiv.

 

האנליסטים מציינים כי אם הפקק יימשך שבועיים, יתעכב משלוח של כמיליון טונה של גז טבעי לאירופה. הנתון הזה עלול לטפס ליותר מ-2 מיליון טונה של משלוחים מעוכבים בתרחיש הגרוע ביותר שכולל סגירת התעלה לארבעה שבועות.

 

בינתיים סוחרי נפט טוענים כי הם מאמצים גישה של "לחכות ולראות" אם גאות גבוהה יותר הצפויה ביום ראשון תסייע לחילוץ. "יש לנו כמה ספינות מטען תקועות...מעבר סביב כף התקווה הטובה יהיה גרוע יותר", אמר סוחר שעובד עם חברה מערבית.

x