$
פייננשל טיימס
גג עמוד פייננשל טיימס חדש לבן

הסינים נוהרים לקולנוע, הפקות המקור ימשיכו לשלוט גם אחרי המגפה

חגיגות שנת הירח החדשה שנפתחו בסוף השבוע התאפיינו בהכנסות שיא לסרטים סיניים למרות המגבלה של 75% תפוסה באולמות. אנליסט בהוליווד: "הקולנוע האמריקאי כנראה לעולם לא יחווה שוב סופי שבוע כאלה של הכנסות"

אנה ניקולאו וכריסטיאן שפרד, פייננשל טיימס 23:1514.02.21

בעוד שבצפון אמריקה מרבית בתי הקולנוע סגורים עדיין, הקופות בסין רשמו הכנסות שיא עם תחילת חופשת שנת הירח החדשה בסוף השבוע, באופן שהבליט את הפערים בין שני שוקי הקולנוע הגדולים בעולם.

 

עד לשעה שבע בערב ביום שישי בבייג'ינג, הקופות בסין כבר רשמו הכנסות של 263 מיליון דולר, כך על פי שירות הזמנות הכרטיסים מאויאן. בתקופת החג יגיעו למסכים עשר הפקות ענק מקומיות.

 

המגפה סימנה פער בולט בין הוליווד, בירת הבידור הוותיקה בעולם, לבין סין, שעקפה את ארה"ב בשנה שעברה והפכה למרוויחה הגדולה במכירות בקופות בתי הקולנוע. בעוד שבתי הקולנוע בארה"ב ובאירופה נותרים במידה רבה ריקים ככל שהמגפה מתארכת, הקופות בסין התאוששו מאוד, כשנוכחות הקהל חוזרת לרמות כמעט רגילות. למרות שבתי הקולנוע קבעו מגבלה של 75% תפוסה, עם פתיחת חופשת החג הגיעו מכירות הכרטיסים ל־603 מיליון דולר, ההיקף השני בגודלו אי־פעם.

 

 

 

בכירי התעשייה ואנליסטים בהוליווד חוששים שהמגמה תימשך גם לאחר המגפה, זאת על רקע מעבר של עסקי הבידור בארה"ב לסטרימינג. כך למשל, חברת וורנר ברדרס תפיץ השנה את כל סרטיה בשירות הסטרימינג HBO Max במקביל להפצתם בבתי הקולנוע. "נראה יותר ויותר שהקופות יהיו הכנסה משלימה לסטרימינג", אמר ג'ף בוק, אנליסט קופות ותיק מטעם אקסיביטור ריליישנס, בהזהירו כי בארה"ב ייתכן ולעולם לא יהיה עוד סוף שבוע "שמתקרב אפילו למה שקורה בראש השנה הסינית החדשה".

 

 

 

קומדיית סלפסטיק בצמרת

 

2020 סימנה אבן דרך נוספת לתעשיית הקולנוע בסין, כאשר לראשונה, עשרת הסרטים המכניסים במדינה הופקו באולפנים מקומיים.

 

במהלך העשור האחרון, שוברי הקופות ההוליוודיים עברו משליטה בעשיריה הפותחת בקופות בסין, למצב שבו הם נאלצים להיאבק על מקומם לצד הפקות מקומיות. על פי מועצת ניהול הקרנות המיוחדות לפיתוח תעשיית הקולנוע בסין, סרטים מיובאים היוו פחות מ־16% מכלל הכרטיסים שנמכרו בקופות ב־2020, זאת לעומת 36% בשנת 2019.

 

מכירת הכרטיסים המוקדמת לחגיגות שנת הירח החדשה, תקופת שיא לשחרור הפקות מקומיות, נשלטה על ידי כותרים סיניים. הבלש צ'יינה טאון 3, הפרק האחרון בקומדיית הסלפסטיק הפופולרית של וונדה פיקצ'רס, צפוי לכבוש את צמרת המכירות בתקופת החג. היקף הזמנות הכרטיסים הגיע ליותר מ־155 מיליון דולר עד יום שישי בערב, כך לפי מאויאן.

 

דינמיקה זו מיוחסת למגפה, שגרמה לאולפנים האמריקאיים לדחות את מרבית שוברי הקופות שלהם להמשך השנה או אף לשנת 2022.

 

במקביל, הוליווד נאלצת להתמודד עם המגבלות שמטיל הממשל הסיני על הרווחים של אולפנים זרים. כך, הרגולטור קבע מכסה שנתית של 34 סרטים זרים, כאשר היבואנים רשאים לשמור רק 25% מההכנסות. השאר זורם לצ'יינה פילם גרופ הממשלתית או להואשיה פילם.

 

גל גדות בוונדר וומן: 1984. הגבלה על הכנסות גל גדות בוונדר וומן: 1984. הגבלה על הכנסות צילום: Warner Bros

 

 

אך גורמים אלה לבדם אינם יכולים להסביר את סוד כוחם של סרטי המקור בשנים האחרונות. האולפנים בסין למדו ליישר קו עם הוליווד באמצעות הפקות איכותיות, אפקטים מיוחדים ומיתוג של סלבריטאים ומוצרים, תוך שהם צוברים מיומנות גם בפנייה לרגש הלאומי כדרך לעודד מכירות, מגמה שזוכה לעידודה של המפלגה הקומוניסטית.

 

"השוק המקומי הקדיש עשור כדי ללמוד את סודות המקצוע מהוליווד. כעת השוק המקומי הבשיל", הסביר פרקליט בכיר בתחום הבידור שעובד עם האולפנים הגדולים בסין. "זה לא קל להכניס סרטים לשוק הסיני, ואפילו כשמצליחים לעשות זאת, ההכנסות הן שבריר ממה שהיו פעם", אמר.

 

מולאן, גרסה חדשה של סרט האנימציה משנת 1998, קיבל כתף קרה בסין מסיבות לאומניות לאחר שגרסאות פיראטיות עלו ברשתות החברתיות לקראת ההפצה הרשמית. בסופו של דבר הכניס הסרט 40 מיליון דולר בלבד בסין.

 

וונדר וומן: 1984, סרט ההמשך ללהיט בכיכובה של גל גדות הכניס 25 מיליון דולר בסין לעומת 90 מיליון דולר עבור הסרט הראשון בסדרה ב־2017. עם זאת, Soul של דיסני, בהפקת פיקסאר, כבר הכניס 56 מיליון דולר בסין.

 

אפוס מלחמתי בשנגחאי

ההצלחה המפתיעה של הסרט השמונה מאות, שהכניס 450 מיליון דולר ב־2020 והיה לסרט הסיני הראשון שהפך ללהיט גלובלי, הדגיש כיצד למדו האולפנים הסינים להלך על חבל דק בדרכם להצלחה.

 

האפוס המלחמתי המתרחש בשנגחאי במהלך הפלישה היפנית ב־1937 נידחה במקור בשנה בגלל האופן שבו הוצג הצבא היפני שנלחם במפלגה הקומוניסטית במהלך מלחמת האזרחים הסינית. אבל לאחר שינויים שנדרשו על ידי הרגולטור, הסרט, שהופץ במקביל לפתיחת בתי הקולנוע אחרי חודשים של סגר, לא רק נגע בלב הקהל, עם סצנות החיילים הסינים הנלחמים כנגד כל הסיכויים, הוא גם זכה לחיבוק התקשורת הממשלתית "כפטריוטי" והוקרן באירועי המפלגה הקומוניסטית.

 

"לצופים יש רגישות לסרטים שנעשים על ידי יוצרים מקומיים", ציין דיוויד צ'ן, מנהל ההפקות בוורסטייל מדיה, אולפן בהנגז'ו. "זה בלתי נמנע שהם יימשכו לסרטים הללו".

 

 

 

 

x