דיווח: ביידן יגדיר את משבר האקלים כסוגיה של ביטחון לאומי
עפ"י ה"ניו יורק טיימס", הנשיא האמריקאי יכריז מחר בין השאר על פתיחת הליך לאיסור על קידוחי נפט וגז חדשים באדמות פדרליות וביטול האישור שנתן טראמפ לבניית צינור הנפט השנוי במחלוקת. במקביל, ביידן הודיע אתמול שכל צי הרכבים הפדרלי יוחלף ברכבים חשמליים
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ממשיך במהלכים המשמעותיים לשינוי הגישה של הממשל האמריקאי למאבק במשבר האקלים, וצפוי להכריז מחר על שורה של מהלכים משמעותיים ובראשם פתיחת הליך לאיסור על קידוחי נפט וגז חדשים באדמות פדרליות – כך חשף אתמול ה"ניו יורק טיימס". במקביל, הודיע ביידן אתמול שכל צי הרכבים הפדרלי יוחלף ברכבים חשמליים.
- ג'ון קרי: "הממשל הקודם בזבז 4 שנים בכל הנוגע למשבר האקלים"
- ביידן ביטל את צינור קיסטון XL, וכ-50 אלף טון פלדה נותרו ללא שימוש
- 48 שעות, 28 צווים: כך משנה ביידן את ארה"ב
ביידן הפך את משבר האקלים לאחד מיסודות הפעילות המרכזיים של ממשלו וכבר ביום השבעתו חתם על שורת צווים נשיאותיים בתחום , שכללו את החזרת ארה"ב להסכם פריז, ביטול האישור לבניית צינור הנפט השנוי במחלוקת Keystone XL, ביטול הקלת של ממשל טראמפ בתקני פליטות גזי חממה מכלי רכב, ביטול החלטה לקצץ את שטחן של כמה אנדרטאות לאומיות, מאוריטורים על חוזי נפט וגז טבעי מ- Arctic National Wildlife Refuge, והקמת קבוצת עבודה לבחינת העלויות החברתיות של פליטת גזי חממה.
המהלכים שעליהם יכריז ביידן מחר עתידים להעמיק את פעילות הממשל בתחום והם צפויים להיות משמעותיים יותר בטווח הארוך מהצווים הנשיאותיים של יום ההשבעה.
לפי ה"ניו יורק טיימס", הצעד הבולט שבהם יהיה הוראה לסוכנויות פדרליות להתחיל לבחון עד כמה רחב צריך ויכול להיות איסור על קידוחים חדשים באדמות פדרליות. בנוסף יורה הנשיא לפעול לשימור 30% מכל האדמות ומקורות המים שבשליטה פדרלית עד 2030, יקים כוח משימה בין-משרדי שיגבש תוכנית פעולה להפחתת פליטות גזי חממה, ויפרסם מזכר שמגדיר את שינוי האקלים כסוגיה של ביטחון לאומי.
ביידן צפוי גם ליצור כמה ועדות ומשרות ממשלתיות שיתמקדו בסוגיות כמו צדק סביבתי ויצירת משרות ירוקות, בפרט בעבור קהילות שצמחו סביב מכרי פחם.
אף שמהלכים אלו יציבו את משבר האקלים בראש סדר העדיפויות הממשלתי, מומחים התריעו שהם עדיין לא יובילו לירידה מהירה בפליטות גזי חממה. "האם הממשל הזה יכול לעשות הרבה בכוחות עצמו? כן", אמר ל"ניו יורק טיימס" פרופ' ג'ונתן אדלר, מומחה למשפט סביבתי מאוניברסיטת קייס וסטרן ריזרב בקליבלנד. "אבל אם המטרה היא ייצוב אמוספרי, אני ספקן לגבי היכולת של הממשל להשיג משהו משמעותית באמצעים מנהליים בלבד. זה דורש חקיקה, במיוחד אם המטרה היא לפחית פליטות גזי חממה מהר ככל האפשר".
להערכת מומחים, הסיכוי של ביידן להעביר בחקיקה את תוכנית האקלים המקיפה שלו, בעלות מוערכת של 2 טריליון דולר, נותר קלוש גם עם השליטה של הדמוקרטים בסנאט ובבית הנבחרים. הסיכוי להעביר חקיקה כמו מס פחמן או מנגנון אחר שיגבה מחיר על פליטת גזי חממה קטן אף יותר.
במקביל, כבר אתמול הורה ממשל ביידן להתחיל במהלכים להחלפת צי הרכבים הפדרלי, שמונה כיום 645 אלף וכלי רכב ומבוסס רובו ככולו על מכוניות שעושות שימוש בדלקי מאובנים, ברכבים חשמליים. בהתאם ליוזמת Made in America של הנשיא, כל המכוניות החשמליות שייכנסו לצי יהיו מתוצרת אמריקאית.
החלפת צי בסדר גודל שכזה תהווה איתות ותיצור מפת דרכים לגופים גדולים אחרים, ציבוריים ופרטיים כאחד, ויכולה להוות זרז משמעותי במעבר נרחב למכוניות חשמליות.