מעצב האופנה פייר קארדן מת בגיל 98
מי שיצר "אופנת חלל" עתידנית בשנות ה-60 וה-70 והיה למעצב העלית הראשון שהציג בישראל, הפך לשם מפורסם ברחבי העולם - גם אם רבים מהפריטים כלל לא היו שלו
- בועת נדל"ן? פייר קארדן מוכר את ארמון הבועות ב-455 מיליון דולר
- "חברות האופנה המסורתיות צריכות לפחד מהעולמות הדיגיטליים"
- מעצב האופנה הנודע קנזו טקאדה מת מסיבוכי הקורונה
קארדן היה תלמידהּ של מעצבת העלית האיטלקייה אלזה סקיאפרלי, ובהמשך עבד במחלקת החייטות של כריסטיאן דיור. בשנת 1953 הקים את קו העלית בעיצובו, ושש שנים לאחר מכן גם את קו ה-ready to wear. בשנות ה-60 וה-70 הוא היה ידוע בעולם בזכות "אופנת החלל" שעיצב, עם בגדים בסגנון פוטוריסטי שהיו המשך ישיר לכמיהה התרבותית של האדם להגיע לחלל.
אופנת החלל העתידנית שלו אף הוצגה בישראל בתצוגה מיוחדת שהתקיימה ב-9 בנובמבר 1966 במוזיאון ישראל בירושלים. זאת היתה תצוגת האופנה הראשונה של מעצב עלית בישראל, כחלק מחגיגות פתיחת המוזיאון המחודש בירושלים, וכמחווה של המעצב למוזיאון ישראל. תצוגה נוספת של קארדן התקיימה ביום למחרת במלון דן בתל אביב, כערב תרומה לארגון ויצ"ו ישראל. כרטיס כניסה זוגי לתצוגה עלה כ-60 לירות (חייל בקבע, לשם השוואה, קיבל באותה עת משכורת חודשית של 18 לירות).
בביקורו בישראל הציג פריטים מתוך קולקציית אביב-קיץ 1967, חלקם עוצבו מאריגים של חברת הנוי הישראלית משכית. "הוא היה אז מעצב בשיא תהילתו. עצם העובדה שבחר לבוא לישראל, ריגשה אותי", סיפרה לנו לפני מספר שנים עיתונאית האופנה לשעבר יהודית חנוך. "זו היתה פעם ראשונה בה זכינו בישראל לתצוגת אופנה בסדר גודל כזה. הבגדים של קארדן היו ארכיטקטוניים, והבחירה להציגם לצדו של היכל הספר היתה מדהימה".
סרט תיעודי על חייו הוצג לאחרונה במסגרת פסטיבל דוקאביב, שם גם הסביר המעצב את חזונו העיצובי והפרסומי, למכור "רישיונות" לשמו עבור קווי עיצוב של בגדי גברים, בגדי ילדים, עיצוב לבית, כלי בית ומה לא. כתמנון ארוך זרועות, הוא הביא את שמו לפרסום רחב בכל העולם, גם אם המוצרים עצמם מעולם לא עברו תחת ידיו כמעצב ולא היו חלק מהשפה העיצובית שלו.