הסנאט: בואינג הדריכה "בצורה לא הולמת" טייסים של 737 מקס
הדו"ח מתייחס לאימונים לפני קבלת האישור לחזרתם לשימוש של המטוסים, לאחר שתי התרסקויות שגבו את חייהם של 346 איש
- אחת ולתמיד: מה ההבדל האמיתי בין בואינג ואיירבוס?
- מפגעי הקורונה: בואינג חותכת את ייצור ה-787 דרימליינר
- עשרים חודשים אחרי שקורקעו: בואינג חוזרת לטוס עם 737 MAX
לפי הוועדה, בכירים במנהל התעופה הפדראלי (FAA) ובבואינג "החליטו מראש על התוצאה כדי לאשש הנחה שמדובר בגורם אנושי שקשור לזמן התגובה של הטייסים... נראה שבמקרה הזה ה-FAA ובואינג ניסו להסתיר מידע חשוב שייתכן ותרם לטרגדיות של מטוסי מקס 737", נכתב בדו"ח.
הדו"ח מצטט חושף שחיתויות שטען שבכירים בבואינג עודדו את טייסי טיסות המבחן "לזכור להטות את המתג ימינה" לפני המבחן, תזכורת שהפחיתה את זמן התגובה של הטייסים ל-4 שניות, בעוד שטייס במבחן נפרד הגיב ב-16 שניות. הטיעון הזה התקבל במהלך ריאיון של עובדים ב-FAA, כך לפי הוועדה.
לפי בדיקות שנערכו לאחר ההתרסקויות, בבואינג לא שקלו בצורה נכונה את האופן שבו טייסים מגיבים למקרי חירום בעת פיתוח מטוסי מקס 737.
מבואינג נמסר כי הם מתייחסים "ברצינות לממצאים של הוועדה ונמשיך לעבור על הדו"ח המלא".
מה-FAA נמסר כי הם "עוברים בזהירות על המסמך, שהוועדה עצמה הודתה שכולל כמה האשמות חסרות בסיס". עוד הוסיפו כי הם בטוחים "שנושאי הבטיחות שהיה להם תפקיד בתאונות הטרגיות שבהן היו מעורבות טיסה 610 של ליון אייר וטיסה 302 של את'יופיאן אייר נפתרו באמצעות השינויים בעיצוב ואושרו באופן חיצוני על ידי ה-FAA והשותפות שלה".
יו"ר הוועדה, הסנטור רוג'ר וויקר אמר כי הדו"ח "מפרט מספר דוגמאות בולטות של בעיות בפיקוח על אבטחת התעופה ומנהיגות כושלת ב-FAA".
הדו"ח מתפרסם לאחר שבחודש שעבר אישרו ב-FAA את החזרת המטוסים לשימוש. עד כה חזרו מטוסי מקס 737 לשימוש בברזיל, כשהטיסה המסחרית הראשונה בארה"ב מתוכננת ל-29 בדצמבר.