לקראת סיום: טראמפ רוצה למנוע מ-89 חברות חלל ותעופה סיניות לרכוש טכנולוגיות אמריקאיות
הממשל מתכנן לפרסם רשימה של חברות שהן לטענתו בקשרים עם הצבא הסיני. בין החברות, COMAC שאמורה להיות התשובה הסינית ליצרניות המטוסים בואינג ואיירבוס. צעד זה יפגע בחברות האמריקאיות שמוכרות חלקים למטוסים אזרחיים לסין
- עם סין, ללא ארה"ב: מדינות אסיה חתמו על הסכם הסחר הגדול בעולם
- צו חדש של טראמפ אוסר השקעה בחברות סיניות בשליטת הצבא
- סין תתגעגע לטראמפ, בריטניה תקבל כתף קרה
הרשימה, אם תפורסם, קרוב לוודאי שתסלים את מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין ותפגע בחברות האמריקאיות שמוכרות חלקים למטוסים אזרחיים לסין.
חברת COMAC שאמורה להיות התשובה הסינית ליצרניות המטוסים בואינג ואיירבוס, נמצאת ברשימה ולצידה גם תאגיד תעשיית התעופה של סין (AVIC) ועוד 10 חברות דומות.
בשל החשש למעורבות של צבא סין, כדי שחברות אמריקאיות יוכלו למכור ציוד לחברות הללו עליהן לקבל אישור מיוחד, אך בשל הנסיבות רוב הבקשות נדחות. שילובן של חברות COMAC ו-AVIC יהווה מכה לחברות אמריקאיות גדולות כמו האניוול וג'נרל אלקטריק המספקות להן חלקים.
נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ הגביר בחודשים האחרונים את הצעדים נגד סין. לפני 10 ימים הוא חתם על צו נשיאותי שאוסר על חברות אמריקאיות להשקיע בחברות סיניות שלהגדרת הממשל האמריקאי הן בבעלות או בשליטת הצבא הסיני.
תוכנות מחשב, ציוד מדעי וחלקי מטוסים
הרשימה המדוברת התגבשה לאחר שבאפריל הרחיב משרד המסחר האמריקאי את ההגדרה של חברות שבשליטת הצבא. כעת ההגדרה חלה לא רק על הכוחות החמושים והמשטרה, אלא גם על כל אדם או ישות שתומכים או תורמים לתחזוקה או לייצור של פריטים צבאיים, גם אם עיקר העסק אינו מתמקד בענייני צבא.
ההגבלה על היצוא חלה על פריטים שונים, ביניהם תוכנות מחשב כמו וורד, ציוד מדעי כמו משקף דיגיטלי וחלקי מטוסים.
חשיפת השימה מגיעה בתקופה רגישה עבור תעשיית התעופה האמריקאית, שכן בואינג מקווה להשיג את אישור הרגולטורים הסיניים להחזרת מטוסי 737 מקס לפעילות, זאת לאחר שקיבלו את האישור המיוחד בארה"ב בשבוע שעבר. בכירים לשעבר בארה"ב אף הזהירו כי הכנת הרשימה לבדה היא פעולה פרובוקטיבית, וסין עלולה להגיב.
במשרד המסחר האמריקאי שהרכיב את הרשימה סרבו להגיב לדיווח, וגם משרד החוץ הסיני לא מסר תגובה.