FT
פנסוניק תקטין את התלות בטסלה עם מפעל סוללות בנורבגיה
היצרנית היפנית תקים מפעל אירופי ראשון כדי למנף את הצמיחה בשוק הרכב החשמלי ביבשת. תרמה לכך גם הודעת טסלה על מעבר חלקי לייצור עצמי. בכיר בפנסוניק: "השוק האירופי לא מפותח. זה עשוי להיות ענק"
פנסוניק מגדילה נוכחות באירופה ונערכת להקמת מפעל הסוללות האירופי הראשון שלה, בנורבגיה, זאת ברקע שאיפתה של היצרנית היפנית למנף את הצלחתה כספקית הסוללות של טסלה בארה"ב, כדי להיכנס לשיתופי פעולה עם יצרניות רכב אירופיות.
- סוני, פנסוניק ועוד עשרות חברות עברו מבריטניה להולנד, 250 מנהלות מגעים
- "חלק מהקובלט המשמש לייצור סוללות למכוניות טסלה נכרה בקובה - למרות הסנקציות"
- טסלה ופנסוניק ייצרו תאים סולאריים בניו יורק
בכוונת הקבוצה לחבור לחברת הנפט הממשלתית הנורבגית אקווינור וחברת האלומיניום נורסק היידרו לטובת מחקר היתכנות להרחבת עסקי הסוללות באירופה, שיושלם בתוך חצי שנה.
למרות שהיא מנהלת את מפעל הסוללות הגדול בעולם עם טסלה בנבדה, לפנסוניק יש נוכחות קטנה מאוד באירופה, שם מספר חברות, כולל נורתוולט השבדית וטסלה עצמה מקימות מפעלים.
הביקושים לסוללות צפויים לצמוח במהירות, זאת במקביל לעלייה במכירות הרכבים החשמליים, שהנתח שלהם בשוק האירופי צפוי לטפס ל־15% בשנה הבאה. כך לפי חברת המחקר טרנספורט אנד אנוויורנמנט. "אירופה היא שוק די לא מפותח. הוא עדיין צומח ועוד הרבה יקרה שם. זה עשוי להיות ענק", כך לפי אלן סוון, ראש חטיבת הייצור האמריקאית של פנסוניק, שאמר את הדברים ל"פייננשל טיימס". "יצרניות אירופיות צפויות להוביל את המעבר למכוניות חשמליות בכך שישאפו להיות ה'פרוגרסיביות' ביותר בתעשייה".
גודלו של המפעל בנורבגיה יהיה תלוי בתוצאה של המחקר, ציין סוון, אבל הוא עשוי להיות דומה לזה של המפעל בנבדה, שצפוי לעבור שדרוג לתפוקה שנתית של 38 ג'יגה־וואט.
המפעל, בבעלות נורתוולט, שעם משקיעיו נמנים פולקסווגן, ב.מ.וו, איקאה וגולדמן זאקס והנמצא סמוך לחוג הארקטי בשבדיה, צפוי להיות בעל תפוקה של 34 ג'יגה־וואט לפחות, עד 2024. פטר קרלסון, מנכ"ל נורתוולט, אמר לפייננשל טיימס בשנה שעברה, כי אירופה מצפה להגיע לתפוקה של כ־600 ג'יגה־וואט עד 2030.
פנסוניק סיפקה בעבר סוללות ליצרניות אירופיות כמו פולקסווגן ופיג'ו, אבל לא את סוללת הליתיום־יון כמו זו שהיא מייצרת עבור טסלה. ההתרחבות לאירופה, שם מייצרת החברה הכנסות של כ־7 מיליארד דולר, מגיעה גם על רקע הודעת טסלה באחרונה על כוונתה לייצר סוללות באופן עצמאי, מה שהופך לקריטי יותר את הרחבת בסיס הלקוחות.
סוון אמר כי המפעל הנורבגי עשוי להיות "בעל עניין" גם לטסלה, בהינתן כי חברות כלי הרכב נמצאות תחת לחץ לייצר שותפויות על מנת לשריין אספקה עתידית, גם אם בכוונתן לייצר סוללות בעצמן.
נורבגיה מגלמת מספר יתרונות שכן היא מייצרת כמעט את כל החשמל שלה ממקורות הידרו־חשמליים מתחדשים, והשוק שלה לכלי רכב חשמליים הוא המפותח בעולם. בספטמבר, כמעט שני
שלישים ממכירות כלי הרכב החדשים היו של מכוניות חשמליות, בעוד רק מכונית אחת מעשר הונעה בדלק, והשאר, היברידיות.
אל קוק, ראש מחלקת אסטרטגיה גלובלית ופיתוח עסקי באקווינור, אמר כי שותפות הסוללות החשמליות מדגימה את המחויבות של קבוצת הנפט והגז לקידום עסקי האנרגיה המתחדשת, זאת בהינתן האתגרים שמציב הייצור הלא רציף, למשל, כשהרוח נחלשת.
"יש כאן הכרה בהתמקדות הגדלה של ממשלות אירופיות באפס פליטות פחמן עד 2050 או מוקדם יותר, ואנחנו רוצים להיות בצד הנכון של ההיסטוריה", ציין, בהוסיפו כי המוניטין של שלושה שמות תעשייתיים גדולים הוא בעל ערך רב יותר ממספר חברות "לא בשלות".
ארוויד מוזס, מנהל פיתוח עסקי ואנרגטי בהיידרו, אמר כי החברות ילמדו את "כל שרשרת האספקה", כולל האפשרות לכריית חומרי גלם כמו קובלט וליתיום באירופה. אף שמספר פרויקטי כריה של קובלט וליתיום יצאו לדרך בשבדיה ובפינלנד, עדיין לא ברור היקפם הפוטנציאלי.