רבע מיליון ימאים תקועים בלב ים זה 17 חודשים
ראש רשות הבטיחות הימית של אוסטרליה טוען כי בשל הלחץ הקיצוני שקיים על הצוותים, גובר החשש שהתעשייה הימית העולמית תיעצר לחלוטין או שלכל הפחות יתרחשו בה תאונות חמורות. על פי נתוני הפורום הכלכלי העולמי, תעשייה זו אחראית לכ־90% משינוע הסחורות הגלובלי
סגירת הגבולות הבינלאומיים, קביעת מכסות של טיסות וסגרים שהוטלו בעקבות מגפת הקורונה העולמית מאיימים באופן חמור על שרשרת האספקה בענף הימאות הגלובלי ועל רווחת יורדי הים. כך התריע מיק פינליי, ראש רשות הבטיחות הימית של אוסטרליה (Amsa), בשיחה עם "פייננשל טיימס".
- מנכ"ל מספנות ישראל: "ציים בעולם ממתינים לסטי"ל הרשף. המשמעות לתעסוקה בצפון - גדולה"
- גל שלישי בהונג קונג בגלל ספינות מטען, אירופה עלולה להיסגר שוב
- סיישל אסרה על אוניות קרוז להכנס לשטחה עד לסוף 2021
לדבריו, בשל הלחץ הקיצוני שקיים על הצוותים, שחלקם לא דרכו על האדמה זה כ־17 חודשים, גובר החשש שהתעשייה הימית העולמית תיעצר לחלוטין או שלכל הפחות יתרחשו בה תאונות חמורות. על פי נתוני הפורום הכלכלי העולמי, תעשייה זו אחראית לכ־90% משינוע הסחורות הגלובלי.
מאז סוף יוני עצרה Amsa שבע ספינות שחלפו בנמלי אוסטרליה. זאת, בשל טענות להפרת הרגולציה הימית. לשכת הספנות הבינלאומית העריכה כי 250 אלף יורדי ים תקועים בים כעת, אף שתוקף החוזה שלהם פג. על פי אמנת העבודה הימית, הזמן המקסימלי שבו יש לאפשר לימאים לשהות על ספינה עומד על 11 חודשים.
חלק מחברות הספנות עושות מאמצים להחלפת הצוותים במטרה להשיב ימאים זרים לבתיהם. לדברי פינליי, חברות אחרות מצפצפות על התקנות.
מאז סוף יוני ביצעה הרשות האוסטרלית 600 בדיקות בנמלים וקיבלה 104 תלונות מימאים על הפרת חוקי הרגולציה הימית. פינליי טוען כי החשש העיקרי הוא שהעייפות הכרונית שמתפתחת בעקבות השהייה הארוכה בים תגרום לתאונות, ואף לבעיות נפשיות והתאבדויות.
דובר מטעם האיגוד הבינלאומי של עובדי התובלה הזהיר כי המצב מתקרב ל"עבדות מודרנית".