מדרייב אין ועד חווה סולארית: נמלי תעופה משנים ייעוד
ברקע הצניחה בהיקף הטיסות ותחזיות לחזרה לשגרה רק ב־2027, נמלי תעופה בינלאומיים מקפיאים פרויקטי הרחבה ומנצלים את השטחים הריקים כדי לייצר הכנסה. מנכ"ל נמל התעופה אוקלנד: "אי אפשר לשבת ולחכות לפתרונות מהממשלה"
בסקרים על נמלי התעופה הטובים בעולם, צ'אנגי בסינגפור תמיד מככב בצמרת. כמוביל בין מרכזי תעבורה שהפכו ליעדי קניות יוקרתיים, נמל התעופה חנך ב־2019 את ג'ול, מתחם משחקים עתידני בשטח של 1.5 מיליון מ"ר הכולל מלבד חנויות גם שפע אטרקציות, ובהם יער גשם, מבוך שיחים ומפל המים המקורה הגבוה בעולם. בנוסף, הממשלה תכננה לגייס השנה קבלנים להקמת טרמינל חמישי ענק כדי להעלות את הקיבולת השנתית של נמל התעופה ב־55%, ל־140 מיליון נוסעים.
- הטיסה בוטלה בגלל הקורונה? כנראה שייקח זמן עד שתקבלו החזר
- ממשלת בריטניה סירבה לחלץ, וירג'ין אטלנטיק פושטת רגל
- גרמניה: שדה התעופה טגל בברלין החל לבצע בדיקות לקורונה
עזרה מהנושים
אבל אז הגיעה הקורונה. התנועה בנמל התעופה - מרכז מועדף על אנשי עסקים גלובליים - צנחה ביותר מ־99% באפריל, מאי ויוני לעומת שנה קודם לכן. כעת, צ'אנגי סגר לפעילות שניים מארבעת הטרמינלים ודחה את התוכניות לבנות אחד נוסף.
בנמלי תעופה ברחבי העולם, המגפה עשתה שמות במודל עסקי שהסתמך על הזרם התמידי של חברות תעופה ונוסעיהi הבזבזנים. כתוצאה, מפעילים שנתקעו עם נכסים ריקים מנסים להמציא דרכים חדשות לייצור הכנסה. צ'אנגי מעודד סינגפורים להגיע לחנויות הפטורות ממס העומדות ריקות, גם אם אינם טסים. מפעיליו גם משווקים מינוי לשלושה חודשים למתחם ג'ול.
נמלי תעופה אחרים בעולם הופכים חניונים למתחמי דרייב אין ושטחים העומדים בטלים, לחוות אנרגיה ירוקה. "הקורונה לימדה את נמלי התעופה שעליהם לגוון את מקורות ההכנסה", אומר מקס הירש, חוקר עמית באוניברסיטת הונג קונג ומנכ"ל איירפורט סיטי אקדמי להדרכת מנהלים בתחום.
מדובר בשינוי בולט לעומת עידן הטרום קורונה, כאשר חברות תעופה היו נואשות לעוד מסלולים, שערים וטרמינלים כדי לתמוך בתנופת התעופה העולמית. כעת הפחד מהמגפה ואיסורי נסיעה הקפיאו את מרבית העסקים והטיסות הבינלאומיות.
חברת הבנייה הצרפתית וינצ'י, שמפעילה את נמל התעופה גטוויק בלונדון ועוד 44 נמלי תעופה באסיה, אירופה, אמריקה הדרומית וארה"ב, דיווחה על צלילה של 96% בתנועת הנוסעים ברבעון השני. ג'פן איירפורט טרמינל, שמפעילה את נמל התעופה האנדה בטוקיו, דיווחה על הפסד תפעולי של כ־17.5 מיליארד ין (165 מיליון דולר), בשלושת החודשים שהסתיימו ביוני, עם צניחה של 87% בהכנסות.
ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA) צופה הפסד של 100 מיליארד דולר לתעשיית התעופה עד 2021 וחזרה לרמות התנועה שלפני הקורונה לא לפני 2024. תחזית גרועה מכך מסר פיליפ פסקל, סמנכ"ל כספים, אסטרטגיה ומינהלה במפעילת נמלי התעופה אירופורטס דה פריז. בשיחה עם אנליסטים ב־28 ביולי הוא צפה כי ייתכן שהתנועה הבינלאומית לא תתאושש לפני 2027.
מפעילים גדולים גם מבקשים עזרה מהנושים. המפעילה הית'רו הולדינגס אמרה ב־9 ביולי כי השיגה מנושיה ויתור על הפרת חוזה עד 2021. גם המפעילה הגרמנית Fraport AG Frankfurt בחרה במסלול דומה. לפי נתוני בלומברג אינטליג'נס, חובות עשרת נמלי התעופה המובילים בארה"ב לפירעון עד 2022 מגיעים לכ־14 מיליארד דולר.
פיטורים ומחסנים
בזמן שהם ממתינים להתאוששות, נמלי תעופה מנסים לנצל את הנדל"ן. נמל התעופה הבינלאומי של אונטריו בדרום קליפורניה הפעיל דרייב אין חינמי בחניון שלו ביוני וביולי. כדי לייצר הכנסה לטווח הארוך, אדמונטון אינטרנשיונל באלברטה הודיע בחודש שעבר על תוכניות לפתוח חווה סולארית בהספק 120 מגהו־אט ובשטח של 2,537 דונם. נמל התעופה של מינכן הגיע ביוני להסכם עם חברת השילוח DHL אקספרס להקים מתקן למטענים בהשקעה של 70 מיליון יורו על מגרש חניה.
כדי להתייעל, מפעילות רבות מפטרות עובדים או סוגרות מתקנים. המפעילה קופנהגן איירפורטס מסרה החודש כי תפטר 25% מ־2,600 עובדיה ותצמצם 325 מיליון קרונות (51 מיליון דולר) בעלויות. קורפורסיון אמריקה איירפורטס דיווחה בחודש שעבר כי תסגור לארבעה חודשים את נמל התעופה ארופארקה, אחד משני נמלי התעופה שמשרתים את בואנוס איירס, לטובת עבודות שיפוץ והרחבה.
ישנה גם האפשרות של עזרה ממשלתית. בארה"ב חבילת הסיוע הפדרלית כללה 10 מיליארד דולר שהועברו בעיקר לנמלי תעופה מקומיים ומסחריים. בדיונים על חבילת סיוע שנייה, הרפובליקנים הציעו 10 מיליארד דולר נוספים, בעיקר למרכזי טיסה גדולים. גם המשקיעים היו עד כה נדיבים: נמל התעופה הבינלאומי דאלאס פורט וורת' גייס ביולי 2 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח, זאת למרות הזינוק במקרי הקורונה בטקסס.
כאשר הנוסעים יחזרו, נמלי תעופה יצטרכו להעריך מחדש איך הם עושים כסף, אומר גרג פורדהאם, מנכ"ל פירמת הייעוץ איירביז שעבדה על פרויקטים בבריסל, דובאי, הונג קונג וסינגפור. המשבר הוא "הזדמנות מצוינת לנמלי תעופה להתנסות בדברים חדשים שלא התנסו בהם בעבר", הוא אומר.
אולם לעת עתה, נמלי תעופה מתרכזים בהתאמת פעילותם למציאות של טיסות בזמן קורונה. נמל התעופה הבינלאומי של אוקלנד בניו זילנד מסר החודש כי יפצל את הטרמינל הבינלאומי לשני אזורים. אחד עבור נוסעים שמטיילים בין מדינות הנמצאות בפרוזדור הטיסה הבטוחה של ניו זילנד, והאחר עבור נוסעים שנדרשים לבידוד או סגר. נמל התעופה גם השהה מיזמי בנייה בסכום של 1.3 מיליארד דולר.
"דפוס ההתאוששות עדיין לא ברור", אומר מנכ"ל נמל התעופה אוקלנד, אדריאן ליטלווד. "אי אפשר לצפות מהממשלה לספק את כל התשובות. המגזר צריך לעמוד מחדש על הרגליים ולהציע פתרונות שיעזרו להבין איך חיים עם זה".