משבר הקורונה
פורד מגייסת עובדים זמניים, ג'נרל מוטורס מצופפת שורות
מפעלי היצור של חברות הרכב האמריקאיות שבו לפעילות לאחר שהושבתו בצל הקורונה, אך רבים מהעובדים נעדרים בשל מחלתם או חשש מהידבקות. GM מתמודדת גם עם נפילה במכירות בסין, שאחראית ל־50% ממכירותיה בחו"ל
אחרי חודשיים בהם הושבתו המפעלים כמעט לחלוטין, תעשיית הרכב האמריקאית מתחילה לשוב לפעילות. אולם, יצרניות רכב כמו פורד וג'נרל מוטורס (GM) מדווחות כי התפוקה נפגעת בשל היעדרות מאות עובדים. זאת, על רקע מקרי הידבקות בנגיף הקורונה או בשל חשש מהדבקה. בניסיון לחפות על ההיעדרויות, שתי היצרניות מקצצות משמרות במפעלים, שוכרות עובדים חדשים ומעבירות עובדים בין משמרות וקווי ייצור. על כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל".
החל מהשבוע הבא תתבטל אחת משלוש המשמרות במפעל GM שבמיזורי, בו פועלים כ־3,800 עובדים בימים כתיקונם. עובדי המשמרת השלישית יעברו לעבוד במשמרות האחרות כדי למלא את החוסרים שנוצרו בעקבות המגפה. "בטווח הקצר, תוכנית העבודה בשתי משמרות תאפשר לנו לפעול ביעילות מיטבית ולהתאים את עצמנו לחסרונם של העובדים שאינם מגיעים לעבודה בשל חששות מהמגפה", מסר דובר מטעם החברה.
על פי נתוני איגוד עובדי תעשיית הרכב (UAW), מאז חזר המפעל לפעול במאי, התגלו בו כ־25 מקרי קורונה חדשים. במחוז סנט צ'ארלס בו שוכן המפעל מקרי ההדבקה יותר משלשו עצמם בשבועיים האחרונים לעומת השבועיים שקדמו להם.
גם פורד מתמודדת בימים אלה עם מחסור בעובדים בשני מפעליה בקנטקי, המעסיקים בדרך כלל 12,500 עובדים. בניגוד לקיצוץ המשמרות שבו נקטה GM, מאז מאי שכרה פורד יותר מ־1,000 עובדים זמניים חדשים שיפצו על כח העבודה החסר.
לצד האתגרים במפעלי החברה, GM מתמודדת עם פגיעה במכירות בכלל ובשוק הסיני בפרט. המעצמה האסיאתית אחראית על כמחצית ממכירותיה הבינלאומיות של יצרנית הרכב, שהינה השחקנית השנייה בגודלה בסין, אחרי פולקסווגן. מכירות כלי הרכב בסין נפלו ב־22.5% במחצית הראשונה של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ומכירות רכבי GM צנחו ביותר מ־25% באותה התקופה.
נתונים אלה מגיעים לאחר שבשנתיים האחרונות איבדה GM כרבע ממכירותיה בשוק הסיני, עם 3 מיליון כלי רכב שנמכרו בשנה שעברה לעומת 4 מיליון ב־2017. בניסיון לבלום את נפילת כוחה ולמשוך את הנהגים הסינים, החברה השיקה דגמים חדשים וחידשה מותגים. עם זאת, רבים מהלקוחות הסינים העשירים מעדיפים כעת את מותגי היצרניות הגרמניות והיפניות, בעוד לקוחות מבוססים פחות נוטים לכלי רכב מתוצרת מקומית כמו ג'ילי. "הגרמנים נתפסים כיצרנים רציניים והיפנים כחסכניים ואמינים בעוד האמריקאים עוסקים רק בשיווק" טען מייקל דאן, אנליסט בפירמת הייעוץ זוזו גו.