$
חברה וסביבה

צפו: אחרי שנה של עבודות יש לגנואה גשר חדש - במקום זה שקרס

אורכו של הגשר של מעל קילומטר והוא נמצא בגובה 45 מטרים מעל העמק. במבט מלמטה הוא תוכנן כך שייראה כמו ספינה ששטה בשמיים. בנייתו נמשכה קצת יותר משנה וזהו הישג גדול לאיטליה שאינה ידועה ביעילות שלה, ובהתחשב בכך שחלק מהעבודות בוצעו בזמן התפרצות הקורונה

שירות כלכליסט 17:2203.05.20
בשבוע שעבר הושלמה באיטליה בנייתו של גשר מרשים ביותר. הגשר מחבר בין שני הקצוות של העיר גנואה בצפון המדינה ומשרת כצומת מסחר עמוס. הוא גם חלק ממערכת המחלפים האירופית שמחברת בין איטליה לצרפת. אך הפרט הבולט ביותר בקשר לגשר קשור לכך שהוא נבנה כדי להחליף את גשר מוראנדי שלפני כמעט שנתיים קרס וגרם למותם של 43 אנשים.

 

 

 

המהירות בה נבנה הגשר החדש נחשבת להישג נוסף, במיוחד באיטליה שאינה ידועה ביעילות שלה ובהתחשב בכך שחלק מהעבודות בוצעו בזמן התפרצות הקורונה במדינה.

 

 צילום: איי אף פי

 

הגשר עצמו הוא באורך של מעל קילומטר ובגובה 45 מטרים מעל העמק. במבט מלמטה הוא תוכנן כך שייראה כמו ספינה ששטה בשמיים. "גנואה היא עיר של בוני ספינות, כך שזה לא תמוה שהפכו תחתית של גשר כך שתיראה כמו ספינה", אמר רנזו פיאנו, האדריכל שהיה אמון על תכנון הגשר החדש. פיאנו, יליד גנואה בעצמו עיצב לא מעט בניינים מפורסמים ברחבי העולם, ביניהם מגדל השארד בלונדון, מוזיאון ויטני בניו יורק ומרכז פומפידו בפריז.

 

"רציתי שהגשר הזה יספר את הסיפור של גנואה", סיפר לאתר CNN. "הגשר הזה יהיה פורטרט של העיר. הוא בנוי מפלדה אך הוא גם מפלרטט עם הבריזה. הוא יטוס מעל העמק. הוא יהיה חזק אבל פשוט".

 

בנייתו של גשר מוראנדי המקורי, שנקרא על שמו של האדריכל שעיצב אותו – ריקרדו מוראנדי, הושלמה ב-1967. הוא היה בעל מבנה דומה לזה של גשר ברוקלין אך נבנה בעיקר מבטון ולא פלדה, זאת מכיוון שבאותה תקופה לא הייתה באיטליה מספיק פלדה. הגשר קרס ב-14 באוגוסט, 2018 אך הסיבה המדויקת שגרמה לכך עדיין נמצאת בחקירה. הגורמים העיקריים שכבר זוהו כוללים שחיקה, פגמים בבנייה, תחזוקה כושלת ותכנון שלא התאים לעומס של המכוניות שעבר מעל הגשר. העיצוב החדש מוותר על הכבלים וכולל קורת פלדה הנתמכת על ידי 18 עמודי בטון הרחוקים כ-50 מטרים אחד מהשני חוץ משלושת המרכזיים המרוחקים כמאה מטרים בגלל הנהר ומסילת הרכבת.

 

 צילום: איי אף פי

 

הגשר החדש נבנה על ידי חברת הבנייה האיטלקית סליני אימפרליו (Salini Impregilo) ופינקנטיארי, חברת ספנות ממשלתית, והפרויקט עלה 200 מיליון יורו (220 מיליון דולר), לא כולל עלות ההריסה - מה שנותר מהגשר הישן שעלה עוד 90 מיליון יורו (98 מיליון דולר). "בדרך כלל לוקח בסביבות שלוש-שלוש וחצי שנים לתכנן ולבנות גשר בגודל הזה, אבל הגשר הזה לקח קצת יותר משנה", הגיב מנהל אתר הבנייה סטפנו מוסקוני. לדבריו, כאלף אנשים עבדו על הפרויקט בו זמנית.

 

כדי לזרז את התהליך הבנייה התבצעה במרחק של פחות מ-20 מטרים דרומית למקום הנפילה של הגשר, כך שהבנייה החלה במקביל לשלב הפינוי והניקוי. "רצינו להגיב לאירוע שלילי, לטרגדיה הגדולה, עם כוח חיובי על ידי בניית גשר בטוח במהירות גדולה", סיכם מוסקוני. גם לאחר שבאיטליה הכריזו על סגר בחודש מרץ יישמו באתר הבנייה אמצעי זהירות חדשים כדי להבטיח את המשך העבודה. בין העובדים התגלה עובד אחד כחולה בקורונה, והוא כבר הספיק מאז לחזור לעבודה.

 

 צילום: RPBW Architects

 

כדי להבטיח שההיסטוריה לא תחזור על עצמה, הגשר כולל מערכת ניטור וכן צי של רובוטים שמפטרלים על מנת לחפש בעיות. הוא מתוכנן לשרוד לפחות מאה שנה.

 

טקס החנוכה המצומצם כבר נערך בנוכחותו של ראש הממשלה ג'וזפה קונטה, אך העבודה עוד לא הסתיימה. יש עוד צורך לסלול כביש אספלט כך שהגשר עצמו ייפתח למכוניות רק ביולי לכל המוקדם. לכן גם עוד לא העניקו לגשר שם. "הסיפור של הגשר הזה מוכיח לנו שהיכולות נמצאות פה, הטכנולוגיה נמצאת פה ואפילו התשוקה", מסכם פיאנו, שמאמין שהגשר מהווה סימן לתקווה בתקופה קשה זו באיטליה שרק עכשיו מתחילה בהקלה הדרגתית של הסגר לאחר מעל 28 אלף מתים מקורונה. "פרויקט בנייה חדש הוא תמיד סימן לאופטימיות", אומר פיאנו.

 

 

 צילום: RPBW Architects

x