ניתוח כלכליסט
מנוע הצמיחה הסיני הופך למשקולת כבדה
האזהרה שפרסמה אפל על פגיעה צפויה בביצועים העסקיים בעקבות השבתת הכלכלה הסינית היא רק סנונית ראשונה לכאוס שבדרך. הקיפאון הסיני נוגע כמעט לכל חברה בעולם והחשש מפני מיתון גלובלי הולך וגובר
סיסמת הבחירות שהובילה את דונלד טראמפ לניצחון המפתיע בבחירות לנשיאות ארה"ב היתה כזכור: Make America Great Again או בקיצור MAGA. חמוש במוטו זה הוא יצא, בין היתר, למלחמה על החזרת המפעלים לארה"ב ששיאה היה מלחמת הסחר. עד לפני חודש היה נראה שזה הצליח לו. עיתוי הוא הכל, כמו שאומרים, והאירועים האחרונים הם עוד הוכחה לנכונות הקלישאות.
- ממשל טראמפ שוקל מגבלות סחר חדשות על סין - בתחום השבבים
- הנגיף הסיני מאיים על המתקפל החדש של סמסונג
- הכלכלות הגדולות נערכות לקראת מיתון
ב־15 בינואר, ימים ספורים לפני שהחלו לדלוף ידיעות ראשונות על הווירוס המסתורי שתקף בסין, הגיעו ארה"ב וסין להסכם פשרה במלחמת הסחר. ההסכם נתפס כהישג גדול יותר עבור טראמפ מאשר עבור שי ג'ינפינג הסיני, וטראמפ חגג. באופן סמלי, חזון ה־MAGA של טראמפ התגשם בעוד חזית אחת - השווקים, שעולים באופן בלתי פוסק מאז 2016, עת נכנס טראמפ לבית הלבן, הביאו כמה חברות לשווי חסר תקדים של טריליון דולר. ומי החברות האלה? Microsoft, Apple, Google, Amazon - מזהים? MAGA. אמריקה שוב מדהימה.
אבל אז בא הקורונה והראה יותר מכל מלחמת סחר או סיסמאות את האמת הפשוטה - כל העולם וארה"ב בפרט תלויים במפעל הייצור שנקרא סין. אם עד אתמול ניסו בוול סטריט, סמלה ולבה הפועם של הכלכלה האמריקאית, להתעלם מהקורונה ולהתמקד בכל הכוח בבחירות במפלגה הדמוקרטית, כלומר אירוע פנימי עסיסי כפי שאוהבים בארה"ב, הרי ששלשום בלילה זה השתנה.
ביום שני בלילה סיפקה אפל את יריית הפתיחה בתהליך ההשלמה האמריקאית עם התלות שלה בסין. החברה שמסמלת היום יותר מכל את הגשמת החלום האמריקאי, שחנויותיה הפזורות ברחבי העולם מושכות לעתים יותר קהל ממוזיאונים בעלי שם עולמי, הודתה בהודעה רשמית כי ביצועיה ברבעון הראשון יהיו נמוכים מהתחזיות כתוצאה מהווירוס.
אפל הודיעה כי הכנסותיה יהיו נמוכות מהצפוי ואמרה בקול רם וברור את מה שיותר מ־400 חברות אמריקאיות שפרסמו דו"חות כספיים בשבוע האחרון מלמלו בין השורות - ההשבתה של הכלכלה הסינית בשלושת השבועות האחרונים משפיעה על כולם והיא תבוא לידי ביטוי דרמטי בביצועים העסקיים של הרבעון הראשון.
מניית אפל ירדה אתמול ב־3% בפתיחת המסחר, אם כי שווי השוק שלה עדיין היה גבוה ממהמספר הסמלי של טריליון דולר. גם המסחר במדדים המובילים נפתח בירידות, אם כי מתונות יותר ממה שניתן היה לצפות. נאסד"ק נשחק ב־0.35% ו־S&P500, שכולל היום את מרבית ענקיות הטכנולוגיה, רשם ירידה של 0.57% ואם לאפל מותר, אז למה לא לאזובי הקיר. אם לצידה של יצרנית האייפונים וכל יתר הגאדג'טים האופנתיים ביותר בעולם, סגרו את החנויות שלהן בסין גם סטארבקס, איקאה, פיצה האט ו־KFC, כיצד ייתכן שהביצועים העסקיים שלהן לא ייפגעו מהשבתה מתמשכת של סין.
העובדה שאפל מודיעה באמצע הרבעון על כך שתפספס את התחזיות מצביעה על עומק הבעיה. לרוב, החברות שומרות הודעות מן הסוג לשבועיים האחרונים של הרבעון או אפילו לשבועות הראשונים לאחר סיומו, בניסיון לגרד כל דולר לשורת ההכנסות.
ביקוש למוצרי גיימינג
האזהרה של אפל, אם כך, היא רק הסנונית הראשונה שמבשרת על הפנמת העובדה כי אין כמעט חברה בעולם שהקיפאון הסיני לא נוגע לה. אם היא לא מוכרת בסין, קרוב לוודאי שהיא מוכרת ללקוחות סיניים שמטיילים ברחבי העולם ומחבבים בעיקר מוצרי יוקרה. אם היא לא מייצרת דבר בסין, סביר להניח שגם מפעליה שממוקמים באירופה או בארה"ב רוכשים רכיבים או חלקי חילוף בסין. ואם אותה חברה בת מזל לכאורה גם לא רוכשת רכיבים מסין, רוב הסיכויים הם שבתהליך הייצור של מוצריה משולבים חומרי גלם, החל ממתכות ועד דגנים, שמגיעים מסין. וכשמדובר בחברות שנסחרות בבורסה, אלה שהתוצאות שלהן חשופות לעיני הציבור ולפיכך נדרשות לעדכן על כל הרעה במצבן, הרי שלרוב אלה חברות גדולות יותר שיש להן פעילות בינלאומית.
וזה בדיוק מה שמיוחד ומאיים כל כך בסין - היא מהווה גורם מרכזי הן בצד הייצור, כלומר ההיצע, והן בצד הצריכה, כלומר הביקוש. דוגמה שממחישה את המורכבות של התלות הזו והשפעתה הדרמטית על הכלכלה העולמית היא דווקא משהו לא רציני לכאורה - עולם הגיימינג. ככל שיותר אנשים, ולא רק במזרח הרחוק, אלא גם ברחבי העולם המערבי יוצאים פחות מהבית מחשש להידבקות, שלא לדבר על אלה שכבר נמצאים בהסגר, עולה הביקוש למוצרי הגיימינג. חברות הגיימינג און ליין מדווחות על עלייה בתנועת הגולשים וגם יצרניות הקונסולות רואות ביקושים ערים, אלא שאין ביכולתן לספק את הביקושים האלה. על פי פרסומים, נינטנדו כבר נקלעה למחסור ביפן וההערכות הן שבאפריל יורגש מחסור גם באירופה ובארה"ב. הסיבה נעוצה בכך שרכיב קטן אחד של הקונסולה מיוצר בסין, בעוד שהמפעל עצמו שמייצר את הנינטנדו נמצא בוויטנאם.
סין מייצרת הכל - החל מלפטופים, עבור בגרביים ועד שום. היא אחראית לרבע מהייצור התעשייתי בעולם עם כוח עבודה אדיר של 700 מיליון איש. כרגע, על פי נתונים שמפרסמת סין, 760 מיליון מאזרחיה נמצאים בהסגר כזה או אחר, כמחצית מאוכלוסייתה. כך למשל, יותר ממחצית מהיבוא של מכשירים אלקטרוניים החל מטלוויזיות ועד סמארטפונים לארה"ב ולאירופה, כל אחת בנפרד, מקורו בסין. על פי תחזיות עדכניות, שעוד ילכו ויתעדכנו כלפי מטה, ככל שהמפעלים יישארו סגורים, ייצור הסמארטפונים העולמי צפוי להתכווץ ב־12% ברבעון הראשון. מדובר יהיה בשפל של חמש השנים האחרונות.
בנוסף לכך, האמריקאים מייבאים מסין גם יותר מחצי מהטקסטיל והביגוד, מזון מעובד ומוצרי פלסטיק. באירופה אחראית סין לחצי מיבוא סוללות חשמליות, מוצרי נייר וכימיקלים. בבנק ההשקעות וולס פארגו העריכו השבוע, כי החל מאמצע אפריל יחלו הקונים בארה"ב לראות מדפים ריקים בחנויות, בכל התחומים. וזאת בהנחה שהתפשטות הווירוס תתחיל להיבלם בשבועות הקרובים והמפעלים ישובו לעבוד כסדרם. אם זה לא יקרה, והשבתת הייצור תימשך, משמעות הדבר היא התרוקנות של כל המחסנים ובעיות מלאי דרמטית שיובילו לשיבושים בייצור בכל העולם המפותח.
אחד הענפים מעבר לאלקטרוניקה שחשופים מאוד לפגיעה כתוצאה מקורונה הוא שוק הרכב. אף שלא רבים נוהגים ברכב מייד אין צ'יינה, מבחינת המותג, הרי שמרבית חלקי הרכב מגיעים בדיוק משם. כמעט לכל יצרניות הרכב, החל מטויטה, עבור בפולקסווגן ועד GM, יש מפעל במדינה, חלקם אגב בווהאן עצמה, מוקד הקורונה. כך למשל, חמישית מהגאי הרכב במכוניות בארה"ב מגיעים משם. אגב, גם כאשר המפעלים באזורים אחרים של סין, שאינם מחוז הוביי מוכה הווירוס, יחלו לשוב לעבודה, צריך לזכור כי עקב עיתוי התפרצות הווירוס סביב חגיגות השנה החדשה בסין, עת עובדים רבים נסעו לחופשות משפחתיות באזורים המרוחקים ממקום עבודתם, הם לא יוכלו לחזור.
ואם הייצור, או במלים אחרות ההיצע, לא עומד בקצב הביקוש, התוצאה תהיה עליית מחירים. עליית מחירים נועדה למתן ביקושים וזה התרחיש שבאמת מפחיד את הכלכלנים. ירידה בצריכה העולמית, חלחול הפחד מן המחר לתודעה והרצון להסתגר בבית ולצרוך פחות בקניונים ובמסעדות - אלה הם האוייבים המרים באמת של הכלכלה. זה מסוג האירועים שמובילים בסופו של דבר למיתון עולמי.
וכאן נחשף ההיבט הנוסף של מרכזיותה של סין בכלכלה העולמית. אמנם במידה פחותה בהרבה מייצור, אך גם מצד הביקושים לסין יש תפקיד מרכזי. הסינים מהווים את אחד ממנועי הצריכה החזקים, בעיקר בשוק מוצרי היוקרה החל מיהלומים ועד תיקים. התיירים הסינים מציפים את העולם כולו ובאופן ממוקד יותר את יפן ואת רוסיה השכנות, שהתוצר שלהן מושפע מאוד מהקונים הסיניים. כך למשל, עבור אותה אפל, השוק הסיני הוא השני בגודלו אחרי ארה"ב. לחברה 42 חנויות במדינה שכולן סגורות כבר שבועיים ללא מועד פתיחה משוער.
העולם הקטן תלוי בסין הגדולה
לפי בדיקה שערכה חברת המחקר העסקי מקינזי, הצרכנים הסיניים אחראיים לקניות ב־10 טריליון דולר ב־24 קטגוריות שונות, החל ממוצרי חשמל ועד ביגוד. בקטגוריות מסוימות הצרכנים הסיניים הם אלה שמייצרים את הצמיחה — למשל בענף הרכב, בו רכישות הלקוחות מסין קפצו ב־50% בין 2010 ל־2017. הסינים אוהבים מאוד גם מוצרי קוסמטיקה וביגוד שמגיעים מן המערב וכך למשל נייקי ואדידס מחזיקות כל אחת מ־20% משוק בגדי הספורט בסין.
מעבר לצריכה המקומית בסין, כלכלות רבות, בעיקר במדינות השכנות, נשענות על התייר הסיני. כך למשל בתאילנד, בזבוזים של התיירים מסין שווי ערך לצריכה פרטית של 9% מצרריכת התאילנדים עצמם. אם ב־2010 הוציאו התיירים מסין 50 מיליארד דולר בזמן שטיילו מחוץ למדינה והיו אחראים בכך לנתח של כ־5% מהוצאת התיירים העולמית, ב־2017 הם כבר היו אחראיים לחמישית מכלל ההוצאה כוללת של רבע טריליון דולר.
בניסיון להתרחק מאירועי היום יום והצורך הסתכלות היסטורית, מלחמת הסחר של טראמפ בסין אולי הצליחה, אבל בקרב הגדול שלו כנגד תהליכי הגלובליזציה הוא הפסיד. גם אם הסחר בין מדינות כמעט לא צמח בשנים האחרונות, מכיוון שלא רק טראמפ אלא גם מנהיגי מדינות אחרות דוגלים במדיניות של החזרת הייצור הביתה, אירועי החודש האחרון מראים כמה העולם עדיין קטן ובעיקר תלוי בסין הגדולה. הסינים אמנם לא התכוונו שכך יהיה, אבל במחיר אנושי כבד סין הצליחה להוכיח לעולם כי בין אם נתוני הצמיחה שלה מזויפים כפי שנטען שנים ובין שהם אמיתיים, היא אכן הכלכלה השנייה בגודלה. כלכלה שצומחת מהר ולא מן הנמנע כי ברמת ההשפעה היא כבשה בפועל את המקום הראשון.