נגיף הקורונה
הקורונה משבשת את נמלי סין ומסכנת את השילוח הימי העולמי
עובדי הנמלים בסין פועלים במתכונת מצומצמת ומתקשים לטפל בסחורות הנכנסות שנערמות ברציפים, והשבתות מפעלים במדינה חתכו את היצוא ממנה. הימאים שבכל זאת מפליגים נתקעים בים מחשש להדבקה בנמלי היעד
התפרצות נגיף הקורונה בסין שגררה הפסקת פעילות נרחבת בתעשיות במעצמה והביאה מדינות רבות לחסום כניסת אזרחים סינים לשטחן, משבשת גם את מערך השילוח הימי הגלובלי.
- יועצו של טראמפ: "מקווה שניסוי בתרופה לקורונה יבוצע עוד החודש"
- מדינת רפאים: תמונות מרחובות ריקים ברחבי סין בעקבות בהלת הקורונה
- סין: צניחה של 22% במכירות כלי רכב בינואר
על פי נתוני ועידת האו"ם לסחר ופיתוח, 80% מהסחר העולמי מתבצעים דרך הים. בסין נמצאים שישה מתוך עשרת הנמלים העמוסים בעולם, וגם נמל הונג קונג הוא בין הנמלים המובילים.
"לסגירת מרכזי הייצור יש השפעה רבה על השילוח הימי, שהוא כלי חיוני בשרשרות האספקה הפנים־אסייתיות והעולמיות", אמר ל־CNN פיטר סנד, אנליסט בכיר באיגוד הספנות הבינלאומי BIMCO. פגיעה בענף זה משפיעה על סחורות המשונעות במכולות כמו מכונות, רכבים, ביגוד ומוצרי צריכה נוספים.
דו"ח של חברת המחקר הדנית סי־אינטלג'נס שצוטט ב"וול סטריט ג'ורנל" טוען כי צמצום היקפי המסחר בעקבות וירוס הקורונה עולה לחברות השילוח הימי 350 מיליון דולר בשבוע. לדברי החברה, יותר מ־350 אלף מכולות נגרעו מהסחר העולמי מאז התפרצות המגפה.
על פי הערכות אנליסטים, בעקבות הצניחה בביקושים לתעבורת סחורות אל סין וממנה, ההשפעה על תעשיית השילוח הימי צפויה להתפרס על פני חודשים רבים. צ'יינה מרצ'נטס פורט, מפעילת נמלים גדולה שבסיסה בהונג קונג, טענה כי הכנסותיה השנתיות צפויות להתכווץ ב־10% עד 25% במידה שלא תושג שליטה על התפשטות הנגיף.
חמש חברות שילוח ימי אסייתיות ואירופיות אמרו בסוף השבוע לעיתון כי הן נערכות לפרסום אזהרות רווח עבור המחצית הראשונה של השנה או השנה כולה. ברוקר משנגחאי אמר כי לפחות ספינה אחת שיכולה להכיל למעלה מ־20 אלף מכולות עזבה את נמל שנגחאי לצפון אירופה עם 2,000 מכולות מלאות בלבד. "היא תעמיס עוד בנמלים אחרים, אך לפי המידע הזמין, היא צפויה להגיע לאירופה בתפוסה של 35%", הוא טען. "זה דבר חסר תקדים והרבה כסף נשרף משום שהמשלוח אפילו לא מכסה את עלויות הדלק".
גם חברות שמייצאות סחורות לסין נתקלות בקשיים, זאת משום שרק חלק קטן מעובדי הנמלים שבו לעבודתם, מה שמותיר מטען רב במסופים ובמחסנים בנקודות שינוע מרכזיות כמו שנגחאי, טיאנג'ין ונינגבו. מסקר שערך מכון שנגחאי לשילוח ימי בינלאומי עולה כי מתקני האחסון ביותר משליש מהנמלים בסין נמצאים בתפוסה הגבוהה מ־90%.
בעיר ווהאן שבה התגלה לראשונה וירוס הקורונה פועל נמל שילוח ימי לגדותיו של נהר היאנגצה. אחד מבכירי הנמל אמר בסוף השבוע ל"פייננשל טיימס" כי הרשויות מתמקדות בשינוע והפצה של תרופות וציוד הכרחי נוסף. "אין לנו את הקיבולת להתמודד עם סחורות אחרות".
המשלוחים שבכל זאת יוצאים מאלצים את הצוותים הסיניים — אחד הלאומים הדומיננטיים ביותר בקרב הימאים — לשהות בים זמן רב מהרגיל, שעומד בדרך כלל על חצי שנה. זאת, משום שהנחיות הסגר המחמירות שהטילו מדינות על המגיעים בסין מקשות על חילופי כוח אדם בצוותים.
מדינות כמו אוסטרליה וסינגפור מסרבות לאפשר לספינות שהגיעו מנמלים סיניים להיכנס לשטחן עד שהצוות של כל ספינה יימצא נקי מקורונה. כך לדברי גיא פלאטן, המזכיר הכללי של לשכת הספנות הבינלאומית. הוא הוסיף כי לפחות צוות אחד נותר ללא אספקת מזון בשעה שהמתין לאישורים הנדרשים כדי לעגון בנמל היעד.
שינוע במחירי הפסד
"שיבושים בשרשרות אספקה וערך יהיו בעלי השפעה גדולה מזו של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין", טען הואנג קיפאן, מהוגי הרפורמות הפיננסיות בשנגחאי בשנות התשעים, שאמר את הדברים ל"פייננשל טיימס". "ברגע ששרשרות אספקה מוסטות ומוחלפות קשה מאוד להשיב אותן חזרה". לדברי הואנג, ההשלכות הכלכליות של התפרצות נגיף הקורונה עלולות להיות "מפחידות יותר מהמחלה עצמה".
מוקדם יותר החודש נפל מדד קייפסייז לתחום השלילי, בפעם הראשונה מאז היווסדו ב־1999. המדד עוקב אחר עלויות השילוח של המובילים הגדולים ביותר של סחורות יבשות כמו מחצבי ברזל, פחם ותבואה. שינוי המגמה מעיד על כך שחברות משנעות במחירי הפסד בחלק מהנתיבים.