לראשונה מאז 2011: איירבוס היא יצרנית המטוסים הגדולה בעולם
סוכנות רויטרס חשפה כי החברה האירופית צפויה לדווח על אספקת 863 מטוסים בסיכום השנה, בהשוואה ל-800 מטוסים ב-2018. בואינג סיפקה בינואר-נובמבר 345 מטוסים בלבד, בשל קרקוע מטוסי ה-737 מקס
מהפך בצמרת יצרניות המטוסים - איירבוס עלתה לפסגה והפכת ליצרנית הגדולה בעולם, לראשונה מאז 2011. השינוי היה צפוי, לנוכח קרקוע מטוסי הבואינג 737 מקס.
- אכזבה לבואינג: קוואנטס בחרה במטוסי איירבוס לקו הארוך בעולם
- עסקת איירבוס: אמירייטס רכשה 50 מטוסי A350 בשווי 16 מיליארד דולר
- התרסקות: משלוחי בואינג ירדו ב-37%, איירבוס בדרך לעקוף אותה בשוק המטוסים
סוכנות רויטרס חשפה היום כי איירבוס סיפקה לחברות תעופה ברחבי העולם 863 מטוסים ב-2019, בהשוואה ל-800 מטוסים ב-2018, עלייה של 7.9%. באיירבוס עבדו מסביב לשעון בשבועות האחרונים על מנת לעמוד בתחזית המעודכנת שפרסמה בחודש אוקטובר.
איירבוס עצמה עדיין לא פרסמה את מספר המטוסים שסיפקה השנה, והנתון הרשמי ייצא רק לאחר סיום הדוח שנדרש לביקורת במוסדות החברה. היצרנית האירופית התמודדה השנה עם בעיות ייצור שאילצו אותה לחתוך את תחזית האספקה באוקטובר, בשיעור של בין 2% ל-3%.
בהנחה שהנתון שמתפרסם ברויטרס, המסתמך על מקורות בחברה, אכן מדויק, היא עמדה במשימה זו. בחברה לא הגיבו לפניית רויטרס בעניין.
כמו איירבוס, גם בואינג עדיין לא פרסמה הודעה על מספר המטוסים שסיפקה בשנה שחלפה, אך כבר עתה ידוע שבינואר-נובמבר סיפקה היצרנית האמריקאית 345 מטוסים, לעומת 704 מטוסים בתקופה המקבילה ב-2018. בסיכום 2018 סיפקה בואינג 806 מטוסים.
כדי לעמוד בתחזיות השנתיות, ביטלה איירבוס חופשות לעובדים, שכרה כוח עבודה נוסף והעבירה אלפי עובדים בין מפעלים בשבועות האחרונים של השנה.
העבודה במפעלים אמנם הופסקה בחופשות חג המולד והשנה החדשה, אך המקורות ששוחחו עם רויטרס ציינו שהפעילות במרכזי המשלוחים נמשכה עד לשעות האחרונות של 31 בדצמבר.
איירבוס נתקלה בקשיים ועיכובים בייצור המטוס החדש A321neo, במפעל בהמבורג. במסגרת המאמץ לעמוד בתחזיות, החליטה החברה בשבועות האחרונים להקפיא את העבודות במפעל, עד לסוף 2019, ולהעביר מאות עובדים למפעלים אחרים.
המשבר בבואינג הוביל את היצרנית האמריקאית לקבל שתי החלטות דרמטיות בחודש האחרון של 2019, הראשונה היתה להקפיא את ייצור מטוסי ה-737 מקס עד להודעה חדשה – כלומר עד לקבלת אישור סופי של הרגולטור האמריקאי להשיב את המטוסים לפעילות רגילה. החלטה זו מתעכבת חודשים ארוכים, ונראה שתמשיך להתעכב עוד כמה חודשים לתוך 2020. לכן החליטה החברה שעדיפה הקפאה מוחלטת, במקום פרסום תחזיות להמשך ייצור שיתבררו בהמשך כמוטעות.
בשבוע שעבר התקבלה בבואינג ההחלטה הדרמטית עוד יותר - לפטר את המנכ"ל דניס מילנברג, בניסיון לזכות לאמון מחודש מצד הלקוחות, הציבור והרגולטורים. יו"ר בואינג דיוויד קלהון נכנס היום לתפקיד המנכ"ל.