ניתוח כלכליסט
וולמארט תנצל את היתרון היחיד שלה על אמזון: שטח פיזי
הקמעונאית הגדולה בעולם תמקסם רווחיות דרך הנדל"ן שלה. בתוכנית: הסבת שטחי אחסון למרכזים לוגיסטיים, הקמת מרכזי מחשוב קצה ופתיחת מרפאות
את הקרב מול אמזון, וולמארט כבר לא תוכל לנצח. בכל הקשור לפעילות בעולם המסחר המקוון, אמזון גדולה מדי, חדשנית מדי, וצומחת בקצב מהיר מדי. וולמארט יכולה לרדוף אחריה במשך שנים, לשפוך מיליארדי דולרים, ועדיין להפסיד כסף ולהחזיק בנתח שוק מזערי לעומת זה של המתחרה המקוונת.
אפילו בוולמארט כבר יודעים זאת היטב. "אנחנו לא ננצח באמצעות בניית פעילות מסחר מקוון לא־רווחית, או יוזמות עצמאיות אחרות", אמר לאחרונה מנכ"ל החברה, דאג מקמילון, בפגישה אסטרטגית, לפי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל".
- 700 הפגנות בשווקים המרכזיים: הסוחרים ההודים מצופפים שורות נגד וולמארט ואמזון
- אמזון תחכור מטוסי בואינג של חברת לואו־קוסט לטובת משלוחי חבילות
- אמזון הענישה את פדקס על שירות איטי מדי בחגים
מקמילון יודע היטב שאין לחברה שבראשה הוא עומד שום סיכוי לנצח את אמזון במגרש שלה. אז במקום זאת, הוא מתכנן להעביר את המשחק למגרש אחר. 11.5 אלף מגרשים ליתר דיוק, כל אחד בשטח של עד 16.5 אלף מ"ר: החנויות הפיזיות של וולמארט שפזורות גם בחורים הנידחים ביותר בארה"ב, ובמדינות נוספות בעולם.
החנויות הפיזיות היו יכולות בקלות להיחשב כמעמסה. מי צריך חנות יקרה לתפעול על שטח ענק, עם מגרש חנייה עצום, שרוב היום הוא כמעט ריק, בעידן שבו ניתן להזמין כל מוצר ברשת בקלות ובמהירות? אלא שהחנויות של וולמארט הוכיחו עמידות מרשימה לעולם המסחר המקוון (בניגוד לקניונים). זוהי תוצאה של נוחות גישה, תמהיל מוצרים שהבליט בחירות שפחות מקובלות לרכישה מקוונת (בדגש על פירות, ירקות ומוצרי מזון טריים) וגורמי משיכה אחרים שאין להם תחליף מקוון ראוי, כמו איסוף תרופות, העברת כסף לאנשים ללא חשבון בנק או מספרה.
כעת עתידה וולמארט למנף את הפריסה העצומה של החנויות הפיזיות שלה כדי להיכנס לתחומים עסקיים שבהם יש יתרון מובהק לריבוי נכסים נדל"ניים. אחד התחומים האלו הוא מרכזי מחשוב קצה (Edge Computing). בעולם המחשוב בענן, במיוחד כשמדובר בשירותים שדורשים תגובה מהירה, כמו שירות משחקי מחשב בסטרימינג, יש חשיבות רבה למיקום של מרכז המחשוב ביחס למשתמש הקצה — ככל שהמרחק קטן יותר, כך איכות השירות טובה יותר. אמזון וגוגל צריכות להשקיע סכומים ניכרים בהקמת מרכזי מחשוב בפריסה ארצית, החל מרכישת הקרקע, ועד הקמת המבנה והתשתיות הדרושות.
מרכזי מחשוב במהירות על
וולמארט יכולה לעשות את זה בהשקעה הרבה יותר קטנה: יש לה כבר את הקרקע, את המבנה ואת תשתיות החשמל והתקשורת, כל מה שהיא צריכה זה את החומרה.
וולמארט יכולה לבנות מרכזי מחשוב כאלו במהירות מרשימה ובעלות מזערית. בחברה מאמינים שאלו יוכלו לספק את תשתיות המחשוב ועיבוד המידע הנחוצים למכוניות או רחפנים אוטונומיים, תחומים שבהם שבריר שנייה הוא עניין של חיים ומוות. "לוקח למידע בין רבע לחצי שנייה להגיע ממכשיר לענן", אמר סמנכ"ל הטכנולוגיה של חטיבת מחשוב הקצה של IBM, רוב היי. "זה אולי לא נשמע הרבה, אבל אם אתה ברכב שמנסה לזהות האם חפץ שמולו הוא כדור או ילד, מדובר בהחלטה שצריך לקבל מהר יותר".
תוכניות אחרות כוללות הסבה של שטחי האחסון למרכז לוגיסטי אזורי שישרת מוכרים חיצוניים, בדומה למרכזים הלוגיסטיים של אמזון, אבל בפריסה גדולה הרבה יותר. בנוסף, הפיכת החנות לנקודת איסוף למשלוחים מקוונים, ופתיחת מרפאות בהן.
זו אסטרטגיה מבריקה, שמשחקת לנקודות החוזק של החברה. במקום לרדוף אחרי אמזון במגרש שבו לא היא קובעת את כללי המשחק, ושבו היא לעולם לא תוכל להיות השחקנית המצטיינת, וולמארט מתחברת לתשתית הקיימת שלה, ובוחנת אילו חוזקות היא יכולה לחלץ ממנה על מנת לזכות ליתרון על אמזון ושחקניות אחרות.
הפנייה למחשוב לענן, תוך דגש על פריסה רחבה של מרכזי מחשוב שישרתו את תשתית התחבורה של העתיד היא מהלך שאמזון תתקשה לשכפל ללא השקעה עצומה, שכנראה גם לא תצדיק את עצמה.
שימוש במידע על לקוחות
ואין שום סיבה שזה ייעצר שם. וולמארט יכולה להרחיב את תפיסת השירות של מכוניות ורחפנים אוטונומיים ולהפוך את המרכזים שלה למרכזי שירות לכל דבר. כמו למשל תחנות עצירה, טעינה ותחזוקה שוטפת לכלי הרכב האלה בעתיד. מגרשי החנייה שלה יכולים בקלות למלא מטרה זו, הם כבר שם בפריסה רחבה ויש להם כבישי גישה ותשתיות חשמל שניתן בקלות למנף לעמדות עגינה וטעינה.
לוולמארט יש עוד כמה יוזמות מעניינות, כמו שימוש במידע העצום שהיא אוספת על לקוחותיה כדי לייצר תובנות מבוססות ביג דאטה או להציג להם פרסומות ממוקדות, אך אלו יהיו משניות להפיכת החנויות למוקדי רווח חדשניים.
לאורך רוב המאה הזו, פרשנים רבים העריכו שזה רק עניין של זמן עד שהמסחר המקוון יהרוג את החנויות הפיזיות. כעת, האסטרטגיה החדשה של וולמארט מראה שלא רק שהחנויות האלו צפויות לשרוד, הן אפילו יכולות לשגשג.