עיריית ניו יורק תשקיע 54 מיליארד דולר בשדרוג הרכבת התחתית
העבודות שיימשכו חמש שנים צפויות לגרום לשיבושים קשים בלילות ובסופי שבוע, ויכללו תיקון של מערכות האיתות והמסילות וכן הוספת מעליות ב-70 תחנות ו-1,900 קרונות. האחראים טוענים שבסופן יתקצר משמעותית זמן הנסיעה. היישום מותנה בתקציב, שחציו צפוי להגיע ממס גודש חדש
רשות התחבורה הציבורית של ניו יורק (MTA) פרסמה שלשום הצעה בגובה 54 מיליארד דולר לתקן ולשפר את מערכות הרכבת התחתית והתחבורה הציבורית בעיר, הסובלות מהזנחה ארוכת שנים, על כך מדווח הניו יורק טיימס. התוכנית כוללת תיקון מערכת האיתות לאורך מסילות הסאבוויי, והוספת מעליות ב-70 תחנות רכבת תחתית, שרק רבע מהן נגישות לכיסאות גלגלים.
- ראש עיריית ניו יורק: ביטול הקמת מטה אמזון בעיר - מהלך קפריזי
- בט מידלר מוכרת את דירת הענק שלה במנהטן
- קטאר קונה נדל"ן במנהטן ותהיה שותפה של הקושנרים
הוצאתה לפועל של התכנית אמורה להימשך חמש שנים, והמחיר הגבוה שלה משקף את הבעיות הקשות וההזנחה במערכת התחבורה הציבורית. "בסיום התקופה הזו של חמש שנים, הניו יורקרים ייהנו ממערכת מחודשת ומודרנית המתאימה למאה ה-21 ומעבר לה", הצהיר יו"ר הרשות פטריק פוי. עם זאת, התוכנית תגרום לשיבושים רבים בחיי היום יום של התושבים, כולל עצירת השירות בלילות ובסופי שבוע. "זה ימתח את הסבלנות של הניו יורקרים", הודה סגן נשיא משרד התחבורה של עיריית ניו יורק אנדי בייפורד.
התוכנית, שמיועדת לצאת לפועל בשנים 2020-2024 כוללת גם הוספת 1,900 קרונות חדשים לרכבת התחתית, 500 אוטובוסים חשמליים, הוספת מסילה שלישית בקו הראשי ללונג איילנד, פתיחת ארבע תחנות חדשות בברונקס וכן שיפורים בתחנות רבות נוספות.
עיקר ההוצאות - 37.5 מיליארד דולר - יוקצו לשיפור מערכת הסאבווי, שמצבה המוזנח סופג ביקורות רבות מצד תושבי העיר. לפי התוכנית, 7 מיליארד דולר מהתקציב יוקצו לשדרוג מערכת האיתות והוספת מסילות, בעוד ש-5 מיליארד דולר נוספים ישמשו לשיפור הנגישות של התחנות השונות, כולל כאמור הקמת מעליות ורמפות ב-70 תחנות. לפי האחראים, שדרוג מערכת האיתות תקצר לכחצי מהנוסעים את זמן הנסיעה היומי.
בכל מקרה התממשות התוכנית תלויה בנכונות של רשויות המדינה והעיר לספק חלק ניכר מהסכום הנחוץ. הסיכוי לכך השתפר לאחר שמוקדם יותר השנה, נכנסו לתוקף במדינה מסי גודש לנהגים הנכנסים לאזורים העמוסים במנהטן. המס הזה ומסים נוספים אמורים לגייס 25 מיליארד דולר עבור תוכנית שדרוג התחבורה הציבורית. ברשות בונים על כך שהמדינה והעיר יספקו כל אחת 3 מיליארד דולר, והממשלה הפדראלית תקצה 10.5 מיליארד דולר לפרויקט. שאר המימון יסופק באמצעות אג"ח ממשלתיות, הוסיף פוי.
מושל המדינה, אנדרו קואמו שאחראי על מערכת הרכבות התחתיות, שיבח את התוכנית וטען כי השדרוגים יעניקו לנוסעים "מערכת תחבורה ציבורית הראויה להם".