עליבאבא תפתח חנויות נוחות כדי לקבל גישה לנתוני רכישות
ענקית הקמעונאות הסינית לא מסתפקת בנתוני הרכישות שזורמים אליה מ־650 מיליון המשתמשים המקוונים שלה ומעוניינת במידע הייחודי שאפשר לאסוף בחנויות הנוחות: נתונים על רכישות שמתבססות על צורך מיידי ואינן מתחשבות בהכרח במחיר
אחרי המרכולים וחנויות הכלבו, ענקית הקמעונאות הסינית עליבאבא, החולשת על כ־60% מהקניות המקוונות בסין, מתכננת לנגוס גם במגזר חנויות הנוחות בכלכלת הענק. הבונוס: גישה לכמות אדירה של נתוני צריכה שאינם זמינים בפלטפורמה המקוונת. על כך מדווח האתר הכלכלי "ניקיי".
- הבנק המקוון של ג'ק מא כבר מינף 16 מיליון עסקים קטנים
- בגלל מלחמת הסחר: עליבאבא מתכננת הנפקה גם בהונג קונג
- ג'ק מא קרא לצעירים לעבוד 12 שעות ביום - ועורר תגובות זועמות במדיה החברתית
.
בחודש מרץ האחרון השיקה עליבאבא בשקט בלון ניסוי — סניף של Yike EGO שנפתח במרכז קניות בשנגחאי, מרכז הצרכנות הגדול בסין, בשותפות עם הקמעונאית הסינית המובילה בייליאן. הסניף הראשון נפתח בסמיכות להודעת הממשל בבייג'ינג על תוכניתו לקדם את חנויות הנוחות, זאת משום שבדומה לכל תעשייה אחרת בסין, גם שגשוג מגזר זה תלוי בתמיכה ממשלתית.
שטחה של החנות כ־500 מ"ר, פי שניים מחנות נוחות ממוצעת בארה"ב. במבט ראשון, ההיצע שלה דומה לזה של הרשתות המתחרות — מזון, משקאות ומוצרי צריכה יומיומיים אחרים — אבל הלקוחות נחשפים גם למגוון נוסף של מוצרים שאותם ממליצה עליבאבא להזמין באמצעות האפליקציה הייעודית. "אם תזמין מוצר זה דרך האפליקציה, הוא יגיע אליך בתוך 30 דקות", כך לשון מודעות הפרסום. בנוסף לשירות המשלוחים, החנות של עליבאבא מציעה למכירה גם מוצרים רפואיים, שאינם זמינים בחנויות נוחות אחרות בסין. יחודיות נוספת היא מטבח פתוח ואזור הסעדה, שם עובדים עטויי מסכות מכינים מנות מזון, כמו ירקות מוקפצים. בחודש שעבר נפתח סניף נוסף של החנות במרכז מסחרי אחר, כ־20 ק"מ משם, אך הסניף הזה קטן יותר ומציע גם מאפיית לחמים.
על פי גורמים המצויים בנושא, בכוונת עליבאבא לפתוח מספר חנויות דגל המפעילות מטבחים, ולאחר מכן לפתוח סניפים קטנים שיקבלו את אספקת מנות המזון ומוצרי המאפה מחנויות הדגל.
בעוד רוב הקמעונאים בסין מתקשים להתמודד עם העלייה בהיקף הקניות המקוונות, מגזר חנויות הנוחות במדינה צומח בקצב של 20% בשנה. אחת הסיבות לצמיחה החזקה היא העובדה שמפעילי החנויות התמקדו בארוחות צהריים ארוזות ובמזון מוכן, מוצרים שצוברים פופולריות בקרב הסינים.
עליבאבא, המפעילה בסין את רשת המרכולים הייחודית Hema, כבר השקיעה מעל 9 מיליארד דולרים בתעשיית הקמעונאות ואספה כמות עצומה של נתונים על רכישות מכ־650 מיליון המשתמשים המקוונים שלה. נתונים זורמים אליה גם מזרוע התשלומים שלה עליפיי ומחברות אחרות הפועלות תחת המטריה שלה. עם זאת, חנויות הנוחות נחשבות לגביע הקדוש של מגזר הקמעונאות. זאת משום שלהבדיל מחנויות מקוונות, הלקוחות רוכשים שם מוצרים בהתבסס על צורך מיידי ופחות על מחיר, וגם מגיעים לעתים יותר מפעם ביום, מה שמשקף את הביקושים במידה אמינה יותר.