תקינה חדשה: מכוניות חשמליות חייבות להשמיע רעש מלאכותי
התקינה החדשה, שנכנסה אמש לתוקף באירופה, נועדה למנוע סכנה להולכי רגל מכלי הרכב השקטים מהרגיל. בארה"ב תיכנס לתוקף תקינה דומה רק בספטמבר 2020; ישראל, הפועלת על פי התקינה האירופית, תיישר קו באופן מיידי
החל מאתמול, כל מכונית חשמלית חדשה שתעלה על הכבישים באיחוד האירופי חייבת להיות מצוידת במכשיר שיפיק צלילים של מנוע רגיל - כך שהולכי רגל יהיו מודעים לנוכחותה.
- פורשה: מכוניות הספורט ישתנו בשבע השנים הקרובות יותר מאשר ב-70 השנים שחלפו
- לראשונה בישראל: 20 מוניות חשמליות יופעלו בתל אביב
- סקודה משנה כיוון: חושפת משפחת דגמים חשמליים
כלי רכב חשמליים אינם מצוידים במנוע בעירה פנימית וכמעט שאינם משמיעים קול בזמן נסיעתם, ולכן התעורר חשש שהולכי רגל לא ישימו לב אם כלי רכב כזה מתקרב אליהם ומעמיד אותם בסכנה. הבעיה הטרידה במיוחד עיוורים שכלבי הנחיה שלהם מאומנים לזהות תנועה בכביש על סמך צלילים ולהודיע להם על סכנה.
למרות מחאות מצד ארגוני עיוורים, המכוניות לא יידרשו להיות רועשות כל הזמן. המכשיר יהיה חייב לעשות זאת כאשר המכונית נוסעת בהילוך אחורי, או בנסיעה של פחות מ־20 קמ"ש.
בשעה שבאירופה התקינה החדשה כבר נכנסה לתוקפה, בארה"ב תיכנס תקינה דומה לתוקף רק בספטמבר 2020. שם חובת הפעלת צליל המנוע תחול במהירות נסיעה של 30 קמ"ש ומטה. מבחינה זו, התקינה האירופית קרובה לדרישות יצרניות המכוניות, שטענו כי מעל למהירות של 20 קמ"ש אין צורך בצליל מלאכותי שידמה פעולת מנוע, שכן חיכוך הצמיגים על הכביש, תנועת הרוח על גוף המכונית ורעשים אחרים שנוצרים בממשק שלה עם הסביבה מייתרים את הצורך בו.
גם מכוניות חשמליות שייובאו לישראל בקרוב יהיו חייבות להרעיש
הדברים רלוונטיים גם לישראל: משרד התחבורה הודיע כי מכוניות חשמליות שייובאו לישראל החל מהחודש יחויבו בהתקנת רמקול, או כל מתקן אחר המייצר רעש. בהודעתו התייחס משרד התחבורה לתקנה האירופית. יצרני רכב המציעים כיום אופציה להתקנת רמקול שמייצר רעש, למשל ניסאן, מאפשרים בחירה בין סוגי רעשים שונים, כמו למשל גלי ים.
ממשרד התחבורה נמסר כי "המשרד פועל על פי התקינה האירופית. לכן, עם פרסום התקנות החדשות באירופה הנוגעות לרעש ברכב חשמלי, הן יוטמעו גם בישראל ויחולו על כלי רכב המיובאים למדינה".