$
כלכלה ומדיניות

600 חברות לטראמפ: הפסק את מלחמת הסחר

גל המחאה נגד מדיניות הנשיא בנושא הסחר עם סין הולך ומחריף, והחברות ובראשן וולמארט וטארגט, קוראות לנשיא לפתור את המחלוקות בטענה שהטלת המכסים פוגעת בצרכנים ובעובדים; בתוך כך נדחו בקשות של טסלה, אובר ו-GM לפטורים מתשלומי מכס על רכיבים סיניים למוצריהן

שירות כלכליסט 08:4714.06.19
וולמארט, טראגט ומעל 600 חברות נוספות קראו לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ לפתור את מחלוקת הסחר עם סין, בטענה שהמכסים שהוטלו על סחורה מתוצרתה פוגעים למעשה בחברות ובצרכנים האמריקאים.

 

 

 

המכתב מצד החברות מתווסף לשורה של מכתבים וקריאות שהועברו לממשל טראמפ מטעם הקמפיין הלאומי שהושק נגד המכסים, שבו תומכים מעל 150 ארגוני מסחר המייצגים חברות בתחומי החקלאות, הייצור, הקמעונאות והטכנולוגיה. בשבוע שעבר נכנסו לתוקף המכסים החדשים בגובה 25% שהטילו הסינים על יבוא אמריקאי בשווי 60 מיליארד דולר. זאת תגובה להחלטת ארה"ב מלפני כשבועיים להכפיל את שיעור המכס על סחורות סיניות בשווי 200 מיליארד דולר. עד כה הטילה ארה"ב מכסים על סחורות סיניות ב-250 מיליארד דולר, וסין הטילה מכסים על סחורות ב-110 מיליארד דולר בסך הכל. 

סניף של טארגט סניף של טארגט צילום: בלומברג

 

המכתב הנוכחי מגיע לאחר הסלמה במתיחות בין המדינות ולפני פגישה מתוכננת בין טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בפסגת מדינות ה-G20, שתתקיים ב-28 ו-29 ביוני ביפן. טראמפ כבר הודיע כי ברצונו לשוחח עם שי במהלך הפסגה ולאחר מכן יחליט האם להרחיב את המכסים שכבר הוטלו כך שיושתו כמעט על כל היבוא הסיני לארה"ב.

 

אולם, על אף שנותרו פחות משלושה שבועות עד הפגישה הזו בין המנהיגים של שתי הכלכלות הגדולות בעולם, הציפיות להסדר של מלחמת הסחר נמוכות. לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, כמעט ולא נערכו הכנות לקראת הפגישה, אף שהיא עשויה להשפיע על הכלכלה העולמית כולה. "אנחנו מודאגים מההסלמה במכסים שהמדינות משיתות אחת על השנייה", נכתב במכתב שנשלח לנשיא, "מכסים נרחבים אינם כלי יעיל להוביל לשינוי של נוהלי המסחר הלא הוגנים של סין. מכסים הם מסים שהחברות האמריקאיות ישלמו, ולא סין".

 

מהבית הלבן לא נמסרה תגובה לדיווח.

 

וולמארט, המעסיקה הפרטית הגדולה בארה"ב והקמעונאית הגדולה בעולם, טענה כי המכסים יובילו לעליית מחירים עבור הצרכנים האמריקאים. "המסחר בסך הכל טוב לאמריקאים, טוב לצרכנים", אמר מנכ"ל וולמארט דאג מקמילון בשבוע שעבר. הוא קרא לממשל טראמפ להתמקד באופן שבו המסחר עוזר למספר רב של אנשים במדינה, "ולא רק באופן בו הוא מזיק".

 

במכתב צוטטו הערכות של חברת הייעוץ הבינלאומית טרייד פרטנרשייפ (Trade Partnership), לפיהן העלאת המכסים ל-25% על יבוא סיני בשווי 300 מיליארד דולר תמחק מעל 2 מיליון משרות בארה"ב. עוד נטען כי המכסים החדשים יוסיפו מעל 2,000 דולר בעלויות למשפחה אמריקאית ממוצעת של 4 נפשות ותפחית את התמ"ג האמריקאי ב-1%. "מלחמת סחר מסלימה אינה לטובת המדינה, ושני הצדדים יפסידו", סיכמו שם. 

 

חרם טכנולוגי

בתוך כך ממשל טראמפ מרחיב את המאמצים למנוע את השימוש בטכנולוגיה סינית במכוניות מתקדמות. בעקבות זאת, נדחתה הבקשה של יצרנית המכוניות החשמליות טסלה לקבלת פטור מתשלומי המכסים על רכיבים מרכזיים של המכוניות. בדומה, נדחתה גם הבקשה של אובר לביטול מכסים על קורקינטים חשמליים ועוד כ-150 בקשות נפרדות מצד ג'נרל מוטורס נדחו אף הן.

 

 

טסלה מודל 3 טסלה מודל 3 צילום: Tesla

 

לאחר שארה"ב השיתה בשנה שעברה מכסים על יבוא סיני, הממשל איפשר לחברות להגיש בקשות לקבלת פטורים. אולם, בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי המשרד דחה את הבקשות של טסלה לקבל פטור למחשב ולמסך המרכזי שבמכוניות מודל 3 של טסלה בטענה שמדובר במוצרים "בעלי חשיבות אסטרטגית לתוכנית 'תוצרת סין 2025' ולתוכניות תעשייה אחרות בסין".

 

יוזמת "תוצרת סין 2025" מתמקדת ב-10 תעשיות ייצור אסטרטגיות, ביניהן מכוניות חשמליות, שבהן סין מתכוונת להפוך למובילה עולמית.

 

בחודש שעבר נדחתה בקשה נוספת של טסלה לקבל פטור על רכיבים אחרים. הבקשות של ג'נל מוטורס שנדחו נגעו לרכיבים במכוניות היברידיות וחשמליות. בקשות נוספות שנדחו היו של ניסאן ופיאט קרייזלר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x