$
עולם

הניסוי ששינה את שטוקהולם: אגרת גודש ובניית תשתית תחבורה ציבורית

הצורה הרווחת בעולם להפחתת עומס התנועה בערים: אגרה המוטלת על נהגים שנכנסים עם רכביהם למרכז העיר ומשתנה לפי אזורים וזמנים; בבירת שבדיה, ההכנסות השנתיות מהמס נאמדות ב-155 מיליון דולר שמושקעות בחזרה בתשתית התחבורה הציבורית

רן אברמסון 08:0623.04.19

הצורה היותר רווחת להפחתת עומס התנועה בערים ועוברת דרך כיסי הנהגים היא אגרת גודש. זו כמובן אף פעם לא מספיקה כשלעצמה, וכדי לתמוך בה נדרשת מערכת תחבורה ציבורית מפותחת ויעילה.

 

הראשונה שהטילה אגרות גודש היתה סינגפור, כבר ב־1975. בתחילת דרכה נחשבה התוכנית לכישלון חרוץ, אבל ממשלת העיר־מדינה מיהרה לתקן ולהשתפר, עד שכיום נחשב מיסוי הגודש בסינגפור לאחד הדינמיים והמוצלחים בעולם.

 

אוטובוס תחבורה ציבורית סטוקהולם שוודיה אוטובוס תחבורה ציבורית סטוקהולם שוודיה צילום: שאטרסטוק

 

האגרה המוטלת על נהגים שנכנסים עם רכביהם למרכז העיר משתנה מאזור לאזור, ומשעה לשעה. ככל שהמכונית מתקרבת לאזור עמוס יותר, ובשעה עמוסה יותר, כך עולה מס הגודש. בכל שלושה חודשים מתבצעת הערכה של האגרות והתנהגות הנהגים, תוך הצבת יעדי מהירות לתנועה בתוך העיר. התשלום נעשה באמצעות סריקת התקן מזהה על כלי הרכב.

 

עיר אחרת שבה התבצעה הטמעה מוצלחת של אגרות גודש היא בירת שבדיה, שטוקהולם. כשהפרלמנט השבדי דן בחקיקה שאפשרה בסופו של דבר את מס הגודש, הזהירו רבים שמדובר במתכון לאסון: בבירה השבדית מתגוררים יותר מ־2 מיליון תושבים. 66% מהם בתוך האזור שעל המכוניות שמגיעות אליו מוטל המס. באותו האזור פועלים גם יותר מ־23 אלף עסקים שבהם עובדים כ־320 אלף איש. שני שלישים מהם מגיעים למקום העבודה מחוץ לעיר.

 

אלא שהמס הוטל כחלק מתוכנית כוללת לשיפור התחבורה בעיר. הפיילוט שבוצע, שהחל ב־2006, לא יצא לדרך לפני שהוקמו בפאתי אזור המס 2,800 חניונים ושורטטו 16 קווי אוטובוס חדשים. לתפעול מערכת התחבורה הציבורית המשודרגת נרכשו גם 197 אוטובוסים חדשים, ותדירות הרכבות אל העיר וממנה הוגברה.

 

התמחור של המס נעשה באופן דינמי, בהתאם לשעות השיא והשפל של התנועה בשטוקהולם. מצלמות בכניסה לאזור המס מזהות את מספר הרכב, והחשבון נשלח אל הבעלים. לפני תחילת הפיילוט 80% מתושבי שטוקהולם התנגדו לתוכנית. במשאל עירוני שנערך לאחר שלב הפיילוט, זכתה התוכנית לתמיכה גורפת. השילוב בין מס גודש לבין בניית תשתית תחבורה ציבורית שמותאמת אליה הוריד את עומס התנועה בשטוקהולם בשנת הפיילוט ב־30% עד 50%.

 

המערכת הושקה רשמית בינואר 2007. ההכנסות השנתיות מהמס נאמדות ב־155 מיליון דולר, והן מושקעות בתחזוקה ושיפור תשתית התחבורה הציבורית התומכת במס.

 

בירת בריטניה, לונדון, היא העיר הגדולה ביותר כיום שמטילה אגרות גודש. ב־2021 צפויה ניו יורק להפעיל תוכנית אגרות גודש משלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x