FT
התשקיף של אובר חושף את המספרים מאחורי הנפקת השנה
חברת הזמנת הנסיעות האמריקאית צפויה להנפיק את מניותיה לציבור בחודש הבא. לפי הערכות, היא שואפת לגייס לפי שווי שוק של 100 מיליארד דולר. החברה מודה כי מיזם הרכב האוטונומי שלה מתעכב, ובונה על הכנסה עתידית ממשלוחי מזון ושינוע מטען
חברת הזמנת הנסיעות אובר הגישה ביום חמישי תשקיף לקראת הנפקה לרשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) וחשפה הפסדה תפעולי של 3 מיליארד דולר ב־2018. בנוסף, התשקיף הכיל כמה נקודות מעניינות על עסקיה, משקיעיה והכיוון שבו היא מתכוונת לנסוע.
- רשמית: אובר רוכשת את המתחרה כארים ב-3.1 מיליארד דולר
- חטיבת השינוע הלוגיסטי של אובר שמוביל ליאור רון מתרחבת לאירופה
- אובר במגעים לגיוס מיליארד דולר לפרויקט הרכב האוטונומי שלה
170 מיליון דולר למנכ"ל, עם כוכבית
המנכ"ל דארה קוסרשאהי ובכירים נוספים יגזרו קופון נאה מההנפקה, שעשוי להסתכם ב־380 מיליון דולר.
כמחצית מהסכום יגיע כנראה אל קוסרשאהי, שמחזיק באופציות ל־1.75 מיליון מניות של אובר. שוויין בעת ההנפקה עשוי להגיע ל־170 מיליון דולר. אבל, האופציות ניתנות למימוש רק אם שווי השוק של אובר יישאר מעל 120 מיליארד דולר במשך שלושה חודשים לפחות ברציפות מההנפקה ועד 2023. זהו יעד גבוה יותר מההערכת השווי של 100 מיליארד דולר שנתנה אובר לחלק מהמשקיעים לקראת ההנפקה, שצפויה בחודש הבא.
1.1 מיליארד דולר להסדרים משפטיים
אובר תספק תעסוקה רבה למשפטנים. כך עולה מהצהרתה על הסיכונים המשפטיים שעמם היא מתמודדת. היא מונה "כמה חקירות, בדיקות ודרישות למסירת מידע" ממשרד המשפטים האמריקאי וסוכנויות פדרליות אחרות. המקרים עוסקים לא רק בפעילות החברה בארה"ב, אלא גם מעבר לים. כך למשל, אובר מזכירה חקירה סביב תשלומים לא חוקיים שהיא ביצעה לכאורה במדינות כמו אינדונזיה, מלזיה סין והודו.
החברה מתמודדת גם עם גל תביעות מצד נהגים, שטוענים כי עליה להתייחס אליהם כאל עובדים שלה לכל דבר ועניין. בארה"ב ישנם כרגע 60 אלף נהגים שהעלו דרישה כזו. רק הגשת תשובה לבית המשפט עולה לאובר 1,500 דולר לכל תיק, כך שאין ספק שההוצאות בחזית זו רק ילכו וייערמו. החברה הודיעה שהיא הקצתה 1.1 מיליארד דולר לצרכי משפט ותשלום פיצויים והסדרים.
המייסד שהודח נשאר עם אחזקה של 8.6%
בדומה למתחרתה ליפט, שיצאה להנפקה בחודש שעבר, אובר מגיעה לוול סטריט כשמאחוריה שורה של משקיעים גדולים שעשויים לקצור את הפירות במקרה של השקעה מוצלחת. המשקיעה הגדולה ביותר היא קרן ההשקעות ויז'ן פאנד של סופטבנק היפנית, שמחזיקה בנתח של 16.3% מאובר. אחריה נמצאת קרן ההשקעות בנצ'מארק, שמחזיקה ב־11% מהחברה. בנצ'מרק הביאה להדחתו מהתפקיד של המנכ"ל הקודם ומייסד החברה טראוויס קאלאניק. למרות האקורדים הצורמים שבהם סיים קאלאניק את תפקידו, הוא עדיין מחזיק ב־8.6% מאובר. משקיעה אחרת באובר היא קרן ההשקעות הסעודית הציבורית, עם נתח של 5.3%.
רוצים ביס משוק של 2.8 טריליון דולר
לפי התשקיף, השאיפות של אובר לא נוגעות רק לעולם התחבורה. היא מונה כמה שווקים בהיקף כולל של 12 מיליארד דולר, שבהם היא רואה פוטנציאל צמיחה עצום עבורה. הראשון שבהם הוא כמובן שוק התחבורה, שאת היקפו היא אומדת ב־5.7 טריליון דולר בכל העולם. היא כוללת בו "מכוניות נוסעים וכן אמצעי תחבורה ציבורית". תחום אחר הוא שירותי משלוחי מזון, שבו אובר כבר פעילה עם המותג Uber Eats. האומדן של אובר לשוק הזה מגיע ל־2.8 טריליון דולר, שזה בעצם מה שאנשים בכל עולם מוציאים בכל שנה על מסעדות והזמנות הביתה. גם בשוק המטען העולמי, שאת היקפו היא אומדת ב־3.8 טריליון דולר בשנה, רואה אובר פוטנציאל צמיחה.
יותר ממיליארד דולר על פיתוח רכב אוטונומי
ההוצאות של אובר על פיתוח רכב ללא נהג נאמדות, ככל הנראה, ביותר ממיליארד דולר. חטיבת הטכנולוגיות המתקדמות שלה אחראית לחלק הארי מהוצאות המחקר והפיתוח של אובר, שצמחו ב־1,175% מאז 2014 — יותר מכל קטגוריית הוצאות אחרת של החברה. החשיפה הזו מגיעה לאחר שבשנה שעברה היה מעורב רכב אוטונומי של אובר בתאונה קטלנית באריזונה, שהביאה להקפאה זמנית של מאמצי פיתוח הרכב האוטונומי שלה. העיכוב השפיע על אובר, ובתשקיף היא מודה ש"כמה מהמתחרות שלנו יגיעו להשקה מסחרית של כלי רכב אוטונומיים לפנינו".
עם זאת, החברה רואה בפיתוח הרכב האוטונומי חלק מהותי מהתוכניות ארוכות הטווח של החברה. כיום נמצאת אובר במו"מ על מכירת נתח מחטיבת הטכנולוגיות המתקדמות שלה לסופטבנק וטויוטה. בתשקיף אין כל רמז לכך שעסקה כזו תיסגר לפני הנפקת המניות.