אחרי ההתרסקות: אירופה מצטרפת לאיסור הבואינג
בריטניה, גרמניה וצרפת הצטרפו לגל מדינות שאוסרות על בואינג MAX 737 להיכנס למרחב האווירי שלהן. ההחלטות מגיעות אחרי האסון באתיופיה, התרסקות שנייה לדגם החדש. נחקר הקשר בין התאונות הקטלניות. בישראל המטוסים מותרים לטיסות - אך החברות הזרות הפסיקו עצמאית לטוס בהם
בריטניה, גרמניה וצרפת הצטרפו היום (ג') לרשימת מדינות שכבר אסרו על מטוסים מהדגם החדש של בואינג לטוס במרחב האווירי שלהן. ברשות התעופה האזרחית של בריטניה אמרו כי ההחלטה לאסור על טיסות של בואינג MAX 737 היא "אמצעי זהירות", ומשרד התחבורה הגרמני אמר שבטיחות הנוסעים נמצאת בראש סדר העדיפויות.
מדינות נוספות שהחליטו על הצעד הן הולנד, אוסטריה, אירלנד, סין, אוסטרליה, מלזיה, עומאן וסינגפור. בנוסף החליטו כמה חברות תעופה לקרקע את מטוסי הבואינג MAX 737. אחת החברות היא "נורבגיאן אייר". מטוס של בואינג MAX 737-8 של החברה משטוקהולם לישראל ביצע אחר הצהריים פניית פרסה בשמי רומניה וחזר לשבדיה.
- יממה לאחר האסון: סין השעתה את כל הטיסות של מטוסי בואינג 737-8 MAX
- מטוס אתיופי עם 157 איש התרסק בדרך לקניה, חשש שהיו עליו 2 ישראלים
- התרסקות שנייה תוך פחות משנה: האם הבואינג 737 Max הוא מטוס מסוכן?
ההחלטה מתקבלת אחרי התרסקות שנייה של הדגם החדש תוך חודשים ספורים. ביום ראשון התרסק מטוס בואינג MAX 737-8 של "אתיופיאן איירליינס" מאדיס אבבה לניירובי. כל 157 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על המטוס מאדיס אבבה לניירובי נספו – כולל שני ישראלים.
באוקטובר התרסק מטוס בואינג MAX 737-8 בים ג'אווה באינדונזיה. 189 בני אדם נספו באותה התרסקות. החשש הגדול הוא ששתי התאונות, שהיו דקות ספורות אחרי ההמראה, קשורות לתקלה כלשהי בדגם החדש של בואינג.
עם זאת אמרו המומחים שלהתרסקות יש שלל תרחישים אחרים. סיבת ההתרסקות באינדונזיה עדיין נמצאת תחת חקירה. בחברת בואינג אמרו היום שלמרות התאונות הקטלניות לחברה יש "אמון מלא" בבטיחות של הדגם החדש.
אתמול נמצאה הקופסה השחורה של המטוס שהתרסק. מנכ"ל "אתיופיאן איירליינס" אמר היום ל-CNN שלטייס היו "בעיות שליטה על המטוס" לפני האסון. "אתיופיאן איירליינס" הודיעה על השבתת המטוסים מהדגם שהתרסק עד לבירור סיבת ההתרסקות.
המטוס המריא אתמול משדה התעופה באדיס אבבה ב-08:38 שעון מקומי. שש דקות אחר כך אבד הקשר בין הטייס למגדל הפיקוח. "הטייס ציין שיש קשיים ושהוא רוצה לחזור", מסרה חברת התעופה. "אתיופיאן איירליינס" ציינה שמדובר בטייס עם "היסטוריית טיסה מצויינת", ושלא ידוע על אף תקלה שהייתה במטוס לפני ההתרסקות.
גורמים אמריקנים אמרו שאין בעיה בטיחותית שמונעת את המשך הטיסות של הדגם החדש. הצוות הטכני של בואינג הצטרף לחקירה יחד עם מומחי תעופה מארה"ב, ישראל, קניה, איחוד האמירויות מדינות נוספות. החוק הבינלאומי קובע שאתיופיה צריכה להוביל את חקירת ההתרסקות, אך בחקירה תשתתף גם המועצה האמריקנית הלאומית לבטיחות בתחבורה (NTSB) - מכיוון שהתכנון והבנייה של המטוס היו בארה"ב.
בישראל המטוסים מותרים לטיסות - אך החברות הזרות הפסיקו עצמאית לטוס בהם
האם ההיסטריה סביב מטוסי ה-737 MAX מוצדקת גם מבחינת הישראלים? יש להדגיש כי לפי רשות שדות התעופה, נכון להיום בישראל אין כל איסור על נחיתת מטוסי בואינג 737 MAX, אך חברות התעופה הזרות אשר עושות שימוש במטוס ככל הנראה "יעשו את העבודה" עבור מדינת ישראל בהיבט זה.
ככלל, מספר החברות הטסות לישראל אשר עושות שימוש במטוסי הבואינג 737 MAX אינו גבוה - מכיוון שחברות אשר אכן עושות בהם שימוש - למשל בסין ובארה"ב - אינן משתמשות בהם בטיסות טראנס אטלנטיות.
יש להדגיש כי מדובר בסדרת מטוסים שהושקה רק בשנת 2011 - בענף בו החלפת מטוסים אינה נחשבת לאירוע תדיר. נכון להיום, החברות העושות שימוש במטוס אשר טסות לישראל הן אתיופיין איירליינס, שהשביתה את הדגם לאחר האסון; לוט הפולנית, שהודיעה גם היא על השבתה; נורוויג'יאן - שהחזירה היום טיסה במטוס זה לישראל מחשש שלא יוכל לנחות שוב באירופה בדרך חזרה; ובמפתיע גם אל על, אך זו עשתה שימוש רק במטוס חכור מחברה אחרת, לפני כשנה.
החברות הללו הודיעו כבר כולן על השבתת המטוס. לפי הודעתה של LOT, החברה עצמה החליטה להשעות זמנית את פעילות מטוסי ה-737 MAX. לוט מסרה כי "החברה מבצעת את השינויים הנדרשים לביצוע חוזי חכירה לשימוש במטוסים נוספים בכדי לשמור על המשכיות סדירה של הטיסות. לוט עומדת בקשר שוטף עם יצרנית המטוס ורשויות התעופה בהקשר לחידוש הפעילות האווירית במטוסי ה-737 MAX. נכון לעכשיו, הפעילות בקווים לישראל נמשכת כסדרה אך הנוסעים מתבקשים לעקוב אחר לוחות הזמנים של טיסותיהם בחברת לוט".