VOI גייסה 30 מיליון דולר ותציף את אירופה עם קורקינטים
מאז השקתה באוגוסט שעבר גייסה חברת שיתוף הקורקינטים החשמליים 83 מיליון דולר ומתכננת התרחבות מהירה מחוץ למדינות הנורדיות. מנכ"ל VOI על היתרון היחסי של החברה: "בניגוד לרוב המתחרות, לא ניכנס לערים בלי לבקש רשות"
חברת שיתוף הקורקינטים החשמליים VOI שבסיסה בשטוקהולם הודיעה היום כי גייסה 30 מיליון דולר, זאת בסבב גיוס שלישי מאז הוקמה לפני שמונה חודשים. עד כה גייסה החברה 83 מיליון דולר.
- ייזהר הרוכב: באג בקורקינטים של Lime גורם לתאונות ופציעות
- חברת שיתוף הקורקינטים Lime מתחילה לפעול בישראל
- דיווח: אובר החלה בפיתוח קורקינטים ואופניים רובוטיים
עוד דיווחה היום החברה, כי רוב הערים הסקנדינביות שבהן היא פעילה, הכוללות את שטוקהולם, קופנהגן וגותנבורג, יהיו רווחיות כבר ברבעון הראשון של 2019.
תעשיית הקורקינטים החשמליים מתרחבת במהירות. שבועות ספורים לאחר השקת שירותי VOI בקיץ האחרון, נכנסו לתמונה גם ווינד מוביליטי וטיר מוביליטי הברלינאיות, כאשר המתחרות האמריקאיות בירד וליים נערכות גם הן להתרחבות נוספת בשווקים עתירי ביקוש.
בחודש שעבר דיווחה סוכנות בלומברג כי VOI קיימה שיחות מקדימות עם טיר לגבי האפשרות של מיזוג, אבל החליטה לשמור על עצמאותה ולצאת לסבב גיוס נוסף. האקלים לכך הוא ידידותי. משקיעים בולטים מהמרים על הצמיחה המהירה בתחום שיתוף הקורקינטים החשמליים באירופה, זאת בזכות שיעור גבוה של משתמשים ושיעורי בעלות נמוכים על מכוניות באופן יחסי לארה"ב.
גם פורד בסצינה
כך למשל, מאז הקמתה לפני כשנתיים, גייסה ליים 467 מיליון דולר נכון ליולי שעבר, בעיקר מאובר ומזרוע GV של אלפבית. שווייה של ליים, הסטארט־אפ הגדול ביותר בתחום, מוערך כעת ב־2.4 מיליארד דולר. בירד שבסיסה בסנטה מוניקה גייסה כ־400 מיליון דולר כדי להרחיב את שירות שיתוף הקורקינטים שלה לשווקים חדשים, כולל אירופה. השוק הבריטי הוא בינתיים מהקשים לחדירה, זאת בשל מגבלות שמשיתה רשות התעבורה על נסיעה של קורקינטים חשמליים בכבישים.
גם רכישות הן חלק מהסצינה הגועשת. חברת שיתוף האופניים ג'אמפ מניו יורק, נרכשה על ידי אובר, שתרחיב את פעילותה לקורקינטים חשמליים. סטארט־אפ הקורקינטים ספין מסן פרנסיסקו נרכש על ידי פורד.
VOI, כיום אחת החברות הגדולות בתחומה באירופה, בנתה מאז ההשקה בסיס משתמשים של 400 אלף נוסעים ב־14 ערים, שביצעו יותר מ־750 אלף נסיעות. בדומה למודל של המתחרות, משתמשי VOI מאתרים את הקורקינט הקרוב אליהם באמצעות האפליקציה הייעודית. דמי השימוש עומדים על 0.15 יורו לדקת נסיעה, זאת נוסף על דמי שחרור הקורקינט, שעומד על יורו אחד.
לפי VOI, היא תשתמש בכספי הגיוס החדשים על מנת להתרחב לאיטליה, גרמניה, נורבגיה וצרפת. פעילותה מחוץ למדינות סקנדינביה כוללת עתה, בין השאר, את פריז, מדריד וליסבון, ובכוונתה להתרחב גם מחוץ לאיחוד האירופי.
ברקע המהלכים, מבקרי הקורקינטים השיתופיים טוענים כי היא תיאלץ להתמודד עם אותן הבעיות שניצבות בפני חברות שיתוף האופניים. אלה נקלעו למלחמות מחירים בשל תחרות גוברת ונתקלו בתגובות לא אוהדות מצד הרשויות המקומיות סביב תקנות עירוניות ואירועי ונדליזם. כך למשל, חברות האופניים השיתופיות GoBee ומובייק כבר יצאו מאירופה בשל הבעיות הללו.
VOI, בגיבוי משקיעים כמו מנכ"ל בלהבלהקאר ניקולס ברוסון וקרן ההשקעות בולדרטון קפיטל, סבורה כי היא תוכל לגבור על המתחרים באמצעות אריגת מערכת יחסים הדוקה עם הרשויות העירוניות. לשם כך היא בונה על הפילוסופיה הסקנדינבית הייחודית.
שקיפות בסגנון סקנדינבי
"בניגוד לחלק מהמתחרים, אנחנו נבקש רשות לפני כניסתנו לערים חדשות, מה שיביא לשיתוף פעולה עם הרשויות", אמר מנכ"ל החברה פרדריק ילם, שצוטט בסוכנות רויטרס. לדבריו, ההתרחבות תוכל גם לסייע לצרכנים לשלב את נסיעותיהם בקורקינטים עם מערך התחבורה הקיים.
"בזכות הגישה הסקנדינבית לצמיחה, שמבוססת על שיח, שקיפות וקיימות, ניכנס רק לשווקים שבהם אנחנו רצויים ושנוכל לשחק בהם תפקיד משמעותי, זאת בזמן שהתושבים יהיו כל העת בלב העשייה שלנו", סיכם.
מייסד בלהבלהקאר השקיע בקורקינטים, אבל בונה גם על שירות אוטובוסים
בתוך כך, פלטפורמת שיתוף הנסיעות הצרפתית BlaBlaCar (בלהבלהקאר) הודיעה בסוף השבוע כי תשיק שירות אוטובוסים לנסיעות ארוכות בגרמניה, שיתחרה בפליקסבאס, השולטת בשוק.
המנכ"ל והמייסד ניקולס ברוסון, המשקיע עתה בקורקינטים של VOI, אמר בראיון ל"הנדלסבלאט" הגרמני, כי בכוונת החברה לחבר כ־60 ערים בגרמניה, בלגיה, הולנד ולוקסמבורג באמצעות קווי האוטובוסים שלה. "אנשים רוצים חלופה לפליקסבאס", הסביר. עוד אמר, כי הנוסעים יוכלו להשלים את הנסיעות שלהם באמצעות שירותי בלהבלהקאר.
ההימור על אוטובוסים התחיל ב־2018 אז השתלטה בלהבלהקאר על וויבוס, זרוע האוטובוסים של מפעילת הרכבות הממשלתית בצרפת.
בדומה לפליקבאס, גם בבלהבלהקאר יפרסמו את לוחות הזמנים וימכרו כרטיסים דרך האינטרנט או אפליקציות. עם זאת, את האוטובוסים ינהלו קבלני משנה. "אנחנו כמובן נציע תעריפים אטרקטיביים ביותר בתחילת הדרך כדי להתחרות בפליקסבאס", סיכם ברוסון.
בלהבלהקאר, שמתמחה בעיקר בנסיעות ארוכות, היא אחת מחברות הסטארט־אפ עם היקפי המימון הגדולים בצרפת. זאת לאחר שגייסה מעל 330 מיליון דולר מאז הקמתה ב־2006, מקרנות כמו אקסל ואינדקס ונצ'רס. ב־2015 היא גייסה 200 מיליון דולר בסבב הגיוס הגבוה ביותר של סטארט־אפ צרפתי עד כה, שהעניק לה הערכת שווי של 1.6 מיליארד דולר.
נכון לנובמבר, לבלהבלהקאר 65 מיליון משתמשים ב־22 מדינות והיא קרובה להשגת רווחיות. בשנה שעברה ביצעה החברה שתי רכישות משמעותיות. באוגוסט היא רכשה את פלטפורמת שיתוף הנסיעות הרוסית ביפקאר מענקית האינטרנט Mail.ru. מאז נכנסה לרוסיה ב־2014, היא הפכה לשוק המוביל שלה, עם 15 מיליון משתמשים. רכישה נוספת היא סטארט־אפ שיתוף הנסיעות הצרפתי לס.
שירות כלכליסט